Most na Dunajcu. Co go wyróżnia? Kiedy będzie przejezdny?

Mariusz Michalak / GDDKiA
602 metry długości, ponad 17 metrów szerokości, a do tego trzy pylony o wysokości 33,5 m. Tak w skrócie można opisać trzeci w Polsce pod względem wielkości most, który powstaje w ciągu drogi krajowej nr 75 na Dunajcu w Kurowie koło Nowego Sącza.Fot. GDDKiA
602 metry długości, ponad 17 metrów szerokości, a do tego trzy pylony o wysokości 33,5 m. Tak w skrócie można opisać trzeci w Polsce pod względem wielkości most, który powstaje w ciągu drogi krajowej nr 75 na Dunajcu w Kurowie koło Nowego Sącza.Fot. GDDKiA
602 metry długości, ponad 17 metrów szerokości, a do tego trzy pylony o wysokości 33,5 m. Tak w skrócie można opisać trzeci w Polsce pod względem wielkości most, który powstaje w ciągu drogi krajowej nr 75 na Dunajcu w Kurowie koło Nowego Sącza.

Zaawansowanie robót mostowych wynosi 86 proc., a drogowych 66,2 proc. Przypomnijmy, że budowa rozpoczęła się pod koniec lipca 2019 r. i trwa nieprzerwanie, także zimą. Wykonawca, polsko-węgierskie konsorcjum firm: Przedsiębiorstwo Wielobranżowe BANIMEX z Będzina i Hódút (Hódmezővásárhelyi Útépitő) z Węgier, wykorzystał łagodną zimę do prowadzenia prac. 23 lutego 2021 r. zakończono nasuwanie przy pomocy siłowników konstrukcji budowanego mostu na przyczółek od strony Brzeska.

Most typu extradosed

Most w Kurowie zaprojektowany został jako obiekt typu extradosed. Ten typ obiektów powstał z połączenia konstrukcji wantowej z belkową sprężoną. Będzie miał więc wanty, czyli specjalne liny, ale pylony będą niższe niż w mostach wantowych. To sprawia, że takie mosty są tańsze w wykonaniu od typowych mostów wantowych, ale bardziej efektowne wizualnie niż obiekty belkowe. Całkowita jego długość wyniesie 602 m, szerokość 17,18 m.

W Polsce do tej pory najdłuższym takim obiektem jest most w Kwidzynie na Wiśle (808,4 m), następny to most na obwodnicy Ostródy (677 m), a kolejnym będzie most w Kurowie na Dunajcu.

Wszystkie pylony wznosić się będą na ok. 33,5 m od poziomu terenu, a 22,8 m od jezdni. Nowy obiekt ma cztery przęsła. Odległości pomiędzy nimi wynoszą 100 m - 200 m - 200 m - 100 m. Stałe podpory mostu znajdują się poza nurtem rzeki Dunajec. Zastosowana technologia budowy mostu wymagała wykonania podpór tymczasowych zlokalizowanych w nurcie rzeki na czas realizacji obiektu, które potem zostaną rozebrane.

Obecnie w ramach robót mostowych prowadzone są głównie prace związane z betonowaniem ostatniego pylonu i podwieszaniem want. Na pylonie od strony Nowego Sącza zamontowano już dziewięć want, czyli wszystkie przewidziane do podwieszenia. Trwają przygotowania do montażu want na pylonie od strony Brzeska. Z kolei na środkowym pylonie zabetonowano trzy z pięciu segmentów. Na każdym pylonie zamontowanych będzie dziewięć want, a każda z nich zbudowana jest z 61 splotów stalowych lin. Po wykonaniu wszystkich want na pylonach będzie jeszcze miała miejsce regulacja siłowa i dopiero po niej wanty zaczną spełniać swoją funkcję

GDDKiA planuje puszczenie ruchu po nowym moście w październiku 2021 r., jeżeli tylko warunki atmosferyczne pozwolą na prowadzenie dalszych prac bez przeszkód. Pozostałe prace będą ukończone w kwietniu 2022 r. Koszt inwestycji wyniesie ponad 189 mln złotych.

Zobacz także: Testujemy elektrycznego Opla Corsę

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Rząd planuje finansową pomoc dla PKP Intercity

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie