Autostrada A18 niemal gotowa. Kolejny odcinek oddany do użytku

OPRAC.:
Mariusz Michalak
Mariusz Michalak
Na połowę października br. zaplanowano oddanie do ruchu ostatniego fragmentu A18 do węzła Golnice w województwie dolnośląskim. Tym samym kierowcy będą już mogli korzystać z całej, dwujezdniowej autostrady A18 o długości 70 km.
Na połowę października br. zaplanowano oddanie do ruchu ostatniego fragmentu A18 do węzła Golnice w województwie dolnośląskim. Tym samym kierowcy będą już mogli korzystać z całej, dwujezdniowej autostrady A18 o długości 70 km. GDDKiA
Kierowcy zyskali kolejny fragment przebudowanej południowej jezdni autostrady A18 w województwie lubuskim. Po udostępnieniu do ruchu odcinka o długości 16 km, który rozpoczyna się przed węzłem Iłowa i biegnie do granicy województw lubuskiego i dolnośląskiego, można już korzystać z 50 km tej trasy aż do granicy z Niemcami. Na połowę października br. zaplanowano oddanie do ruchu ostatniego fragmentu A18 do węzła Golnice w województwie dolnośląskim. Tym samym kierowcy będą już mogli korzystać z całej, dwujezdniowej autostrady A18 o długości 70 km.

— Kończy się przebudowa drogi, która była niechlubnym przykładem na wieloletnie zaniedbania inwestycji w naszym kraju. Zniknęły słynne „najdłuższe schody Europy”: kierowcy wjeżdżający do Polski musieli borykać się z jazdą drogą złożoną z betonowych przedwojennych płyt. Dzisiaj A18 nabrała nowej jakości i jest już drogą bezpieczną i komfortową — powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

GDDKiA uzyskała ponadto pozwolenie na użytkowanie ostatnich 600 m A18 pomiędzy mostem granicznym i węzłem Olszyna, stanowiących dopełnienie początkowego odcinka autostrady o długości ponad 11 km, oddanego do ruchu pod koniec lipca br.

W ramach udostępnionego kierowcom 28 września 2023 r. odcinka przebudowana została część południowa węzła Iłowa wraz z pasami włączenia i wyłączenia, łącznicami, rondem na połączeniu z drogą wojewódzką nr 296 oraz zmianą połączenia z istniejącą stacją benzynową. Wybudowane zostały również drogi serwisowe i wewnętrzne, dojazdy do zbiorników i urządzeń podczyszczających, a także zjazdy i przejazdy awaryjne. Droga wyposażona została w niezbędne elementy bezpieczeństwa ruchu, urządzenia ochrony środowiska oraz zieleń. Powstało pięć nowych obiektów mostowych: dwa górne przejścia dla dużych zwierząt o szerokości ponad 60 m, oddalone od siebie o ponad 3 km, dwa wiadukty w ciągu autostrady (nad drogą lokalną relacji Konin Żagański – Iłowa oraz nad linią kolejową Jasień – Miłkowice) i most w ciągu autostrady nad rzeką Czerna.

Drugi etap budowy A18

Przebudowa jezdni południowej DK18 na odcinku pomiędzy Olszyną i Golnicami miała na celu dostosowanie istniejącego układu drogowego do parametrów autostrady. Prace polegały głównie na wymianie zdegradowanej nawierzchni jezdni i dostosowaniu nośności drogi do przenoszenia obciążenia 11,5 t/oś. Stara nawierzchnia została rozebrana i zastąpiona nową betonową, z jezdnią poszerzoną do 11 m, a po uprzedniej segregacji i obróbce, wykorzystana jako materiał do podbudowy drogi.

Pierwszym etapem dostosowania trasy od Wrocławia do granicy z Niemcami była budowa jezdni północnej DK18 o parametrach autostradowych w latach 2004-2007. Decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla południowej jezdni przyszłej A18 została wydana już w 2011 r., jednak dopiero decyzja Ministra Infrastruktury z sierpnia 2018 r. zapewniła finansowanie i umożliwiła realizację inwestycji w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych.

Źródło:

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty