Luka ubezpieczeniowa w Polsce. Tak Polacy ubezpieczają samochody

Mariusz Michalak
Mariusz Michalak
Tylko 26,3 proc. samochodów posiada to dodatkowe ubezpieczenie.
Tylko 26,3 proc. samochodów posiada to dodatkowe ubezpieczenie. Jakub Steinborn
W jaki sposób Polacy ubezpieczają samochody? Odpowiedź na to pytanie znajduje się w najnowszym raporcie „Polacy i ryzyko – jak się ubezpieczamy? Luka ubezpieczeniowa w Polsce”.

Raport „Polacy i ryzyko – jak się ubezpieczamy? Luka ubezpieczeniowa w Polsce”, opracowany przez Polską Izbę Ubezpieczeń we współpracy z Milliman Polska powstał, by lepiej zrozumieć zjawisko luki ubezpieczeniowej.

- To jedna z najtrudniejszych kwestii w ubezpieczeniach i dostarczenie tu odpowiednich danych oraz metodyki szacowania luki jest dużą wartością dla rynku ubezpieczeń. W naszym raporcie lukę definiujemy jako wszelkie straty finansowe, ponoszone w związku z zajściem określonych zdarzeń, które nie zostały zabezpieczone przez ubezpieczenia w systemie zarówno prywatnym, jak i publicznym. Należą do nich m.in. utrata zdrowia, dochodów, przejście na emeryturę czy straty w majątku – wyjaśnia Jan Grzegorz Prądzyński, prezes zarządu PIU.

Raport zawiera również wyliczenia dotyczące luki w obszarze ubezpieczenia casco pojazdów lądowych w Polsce. Tylko 26,3 proc. samochodów posiada to dodatkowe ubezpieczenie. Rozbieżność wypłat w przypadku ubezpieczenia wszystkich pojazdów w wieku do lat 15 PIU oszacowała na 4,6 mld zł rocznie, przyjmując uproszczone założenie, że częstość zdarzeń objętych casco byłaby taka sama dla wszystkich samochodów (ubezpieczonych i nieubezpieczonych). W tym momencie są to straty, które pokrywamy z bieżących oszczędności.

Na podstawie sprawozdania statystycznego Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego, na koniec 2023 roku liczba czynnych umów ubezpieczenia casco pojazdów lądowych, czyli popularnego ubezpieczenia AC (autocasco) wynosiła 7,4 mln wobec 28,1 mln czynnych umów obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej wszelkiego rodzaju, wynikającej z posiadania i użytkowania pojazdów lądowych (popularnie zwanego OC).

ZOBACZ TAKŻE: Ubezpieczenie OC. Sąd Najwyższy wydał przełomową uchwałę dla kierowców

Europejskie Stowarzyszenie Producentów Pojazdów (ACEA) szacuje, że średni wiek samochodu osobowego w Polsce to 14,5 roku przy średniej europejskiej wynoszącej 12 lat 121. Najstarsze samochody poruszają się na terenie Grecji (średnia 17 lat) i Estonii (16,8 lat), najmłodsze zaś w Luksemburgu (7,6 lat), Danii (8,5 lat) i Austrii (8,7 lat).

Można przyjąć, że większość aut z ubezpieczeniem casco pojazdów lądowych będzie nowszych, tj. znacznie młodsza niż 15 lat
oraz że występuje różnica między wartością pojazdu w grupie pojazdów ubezpieczonych i nieubezpieczonych.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Polacy ocenili rząd Tuska. Zaskakujące wyniki

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty