Ponieważ gusta klientów są tak niepewne jak pogoda, producenci starają się wysondować ich opinie, prezentując tzw. samochody studyjne, czyli concept cary.
Jeżeli kształt nadwozia pojazdu nie trafi w gusta klientów, nawet najnowocześniejsze rozwiązania techniczne czy najbardziej błyskotliwa kampania reklamowa nie uchronią producenta od klapy. Liczne przykłady potwierdzają tę przerażającą dla dyrekcji koncernu perspektywę. Trudno bowiem dociec,
dlaczego Renault Twingo (1993 r.) nie podbił serc publiczności, w przeciwieństwie do Scenika (1996 r.). To Golf I (1974 r.) wyratował z poważnych opresji Volkswagena, podobnie jak model 156 (1997 r.) przywrócił chwałę Alfie Romeo.
Jednak to członkowie dyrekcji ostatecznie zatwierdzają dany model do produkcji i biorą za to nie tylko wysokie apanaże, lecz również odpowiedzialność. Trudność w podjęciu decyzji polega na tym, że faza projektowania samochodu trwa obecnie około 2 lat i z takim mniej więcej wyprzedzeniem trzeba przewidzieć, co się będzie klientom podobało, jakie będą trendy
stylistycznej mody i co szykuje konkurencja. Wcześniej przygotowuje się w jednym egzemplarzu tzw. samochód studyjny, który pokazywany na wystawach ma wysondować opinie potencjalnych klientów. Jeżeli firma chce gruntownie zmienić image swoich produktów, takie opinie są szczególnie cenne. Czasami zdarza się, że podczas uroczystego pokazu z udziałem najwyższego szefa firmy, zaproszonych gości i
dziennikarzy, odpadnie źle przyklejona klamka lub zderzak się przekrzywi. Tak bywa w przypadku aut o niewielkim znaczeniu dla firmy, a więc tych, które z pewnością nie wejdą do seryjnej produkcji.
Samochody studyjne są prezentowane na salonach samochodowych również z zupełnie innego powodu. Ponieważ trudno co roku wprowadzać na rynek nowy model samochodu, stoisko wystawowe wyglądałoby nader nieciekawie. Prezentowany model studyjny ma sugerować, że firma wcale nie zasypuje gruszek w popiele i wciąż myśli jak dogodzić swoim klientom.
Z reguły kształt nadwozia auta wprowadzanego na rynek jest mniej śmiały od pojazdu studyjnego, jednak zachowane są cechy charakterystyczne, jak kształt reflektorów czy wlotu powietrza do silnika.
Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?