Kosmiczne technologie

Jacek Wejman
Fot. Dunlop
Fot. Dunlop
Nowoczesne i bezpieczne – tak w skrócie można określić nowoczesne opony. Zastosowanie kosmicznych technologii, na czele z kevlarem i polimerami staje się standardem.
Nowoczesne i bezpieczne - tak w skrócie można określić nowoczesne opony. Zastosowanie kosmicznych technologii, na czele z kevlarem i polimerami staje się standardem.
Fot. Dunlop
Fot. Dunlop



Każdego roku koncerny oponiarskie proponują coraz to nowe produkty, które zawierają w sobie technologie sprawdzone w najcięższych warunkach, niejednokrotnie podczas misji kosmicznych. Niekiedy też zaskakują, jak np. Dunlop, który do stylizacji swoich najnowszych opon serii SP StreetResponse i SP QuattroMaxx zatrudnił włoską Pininfarinę.

W XXI wieku opony samochodowe, dzięki zastosowaniu innowacyjnych rozwiązań, wymagają coraz mniej uwagi ze strony użytkownika. Systematyczny rozwój opon oraz infrastruktury drogowej ograniczył, niegdyś częsty, problem z przebitą oponą. Teraz zdarza się on sporadycznie, ale mimo to chyba każdy kierowca miał z nim do czynienia. Pół biedy, kiedy mamy dobry dostęp do koła zapasowego i niezbędny zestaw narzędzi. Ale co zrobić w przypadku, gdy załadowani po dach musimy wydobyć koło spod sterty bagaży, lub “rzucić się" na mokrej drodze pod auto w celu wydobycia “zapasu" ze specjalnego koszyka. Z pomocą przychodzą najnowsze rozwiązania polegające na wtryskiwaniu substancji uszczelniających do koła, które pozwolą dotrzeć z minimalną prędkością do najbliższego serwisu wulkanizacyjnego. Jednak tego typu rowiąznia nie zawsze są skuteczne, a poza tym lepiej zapobiegać, niż leczyć.

Prewencja, dla wielkiej piątki przemysłu oponiarskiego, była priorytetem przez ostatnie kilka lat. Na rynku mamy kilka rozwiązań, które różnią się szczegółami, ale założenie jest jedno - zminimalizować konieczność wymiany koła bezpośrednio na drodze.

Pierwsza koncepcja Run Flat opiera się (dosłownie) na takim wzmocnieniu opony, które umożliwi kontynuowanie jazdy nawet po całkowitej utracie ciśnienia. Obecnie tę technologię stosują wszystkie największe koncerny oponiarskie. W zależności od producenta jest ona różnie nazywana: Bridgestone - RFT (Run Flat), Continental SSR (Self Supporting Runflat), Goodyear - RunOnFlat/Dunlop DSST (Dunlop Self-Supporting Technology), Michelin ZP (Zero Pressure), Pirelli - Run Flat. Pierwszy zastosował ją Michelin w oponach sprzedawanych na rynek północnoamerykański.

Wzmocnienie opony dotyczy w szczególności jej boków, które po utracie ciśnienia muszą utrzymać stabilność opony do prędkości 80 km/h przez dystans do 80 km (ma umożliwić dotarcie do najbliższego serwisu). Technologia Run Flat niesie za sobą jednak obostrzenia w stosunku do producentów aut i użytkowników.

Producenci muszą wyposażać auta w system kontroli ciśnienia w oponach, opracowywać specjalne zawieszenia lub stosować odpowiednie felgi, a kierowcy wymieniać opony na nowe po uszkodzeniu. Podobną koncepcję reprezentuje także system PAX opracowany przez koncern Michelin. W tym rozwiązaniu dodatkowo opasuje się warstwą gumy także felgę. Plusem tego rozwiązania jest znacznie większy dystans jaki można pokonać po przebiciu (ok. 200 km) oraz możliwość naprawy przebitej opony.

Znacznie bardziej uniwersalne są technologie zapobiegające utracie ciśnienia w oponie np: Continental - ContiSeal, Kleber (koncern Michelin) - Protectis, Goodyear - DuraSeal (tylko opony do samochodów ciężarowych). Wykorzystują one specjalną mieszankę samouszczelniającej się gumy o konsystencji żelu.

Ciśnienie powietrza, odpowiednie dla danej opony, dociska gumę samouszczelniającą do wewnętrznej ścianki opony. W momencie przebicia (przedmioty o średnicy do 5 mm), guma o płynnej konsystencji otacza szczelnie przedmiot powodujący to przebicie i nie dopuszcza do utraty ciśnienia. Nawet po usunięciu przedmiotu samouszczelniająca warstwa jest w stanie wypełnić otwór.

Obecnie już nie tylko opony ekonomiczne, o zmniejszonych oporach toczenia świad-_czą o wysiłkach inżynierów _największych koncernów oponiarskich. Wymogiem ostatnich lat jest stosowanie odpowiedniej mieszanki kauczuku i komponentów.

Ciekawą propozycją jest nowa rodzina opon Dunlop. Typowo miejska opona segmentu premium - SP StreetResponse i zaprojektowana specjalnie dla aut typu SUV - SP QuattroMaxx, które to ostateczny kształt uzyskały w... studio stylistycznym Pininfarina.

Nowoczesne technologie w oponach
Touch Technology

Łączy szereg rozwiązań, takich jak: specjalny system osadzenia stopki opony na obręczy, spłaszczony profil bieżnika oraz asymetryczny wzór bieżnika o zmiennym wskaźniku ogólnej powierzchni do powierzchni bieżnika z rowkami mającymi styczność z podłożem. Zapewnia szybką reakcję opony na drogę, lepszą precyzję kierowania, stabilność przy wchodzeniu w zakręty i ulepszoną przyczepność na suchej nawierzchni.

Polimery funkcjonalizowane
Zastosowane w mieszance gumy umożliwiają zwiększoną interakcję pomiędzy krzemionką, a polimerem oraz lepszy rozkład krzemionki w mieszance. Zapewniają mniejszą stratę energii w ramach oporów toczenia opony, usprawniając jednocześnie kluczowe parametry osiągów, takie jak sterowność opony i hamownie na mokrej nawierzchni.

Wzór bieżnika
Zapewnia skuteczne usuwanie wody spod opony. Szerokie rowki obwodowe i podłużne zapewniają maksymalne rozpraszanie wody na boki oraz odporność na aquaplaning. Połączenie dwukierunkowych rowków i nacięć z żebrem centralnym gwarantuje lepszą przyczepność w zakrętach, szczególnie na mokrych nawierzchniach. Natomiast rowki w kształcie liter L i Z na barku opony zapewniają doskonałe przyspieszenie i hamowanie na mokrych nawierzchniach.

Kevlar
wzmacnia stopkę opony. Dzięki czemu ściana boczna jest sztywniejsza, umożliwiając szybsze reagowanie opony na drogę. Zwiększa precyzję jazdy i daje większą stabilność w zakrętach. Dopełnieniem kevlaru jest sztywny podkład bieżnika, oparty na rozwiązaniach stosowanych w samochodach ciężarowych, który zwiększa odporność powierzchni bieżnika.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Policja podsumowała majówkę na polskich drogach

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty