Spis treści
Samochody w trakcie swojej pracy dokonują autodiagnostyki, a w momencie, w którym komputer wykryje jakąkolwiek nieprawidłowość w pojeździe, może o tym poinformować kierowcę właśnie za pomocą kontrolek. W jaki sposób odczytywać komunikaty i sygnały jakie zgłasza nam samochód?
Kontrolki w aucie. Ważne kolory

Jedną z najważniejszych rzeczy, na które należy zwrócić uwagę są kolory zapalających się lampek. Kontrolki czerwone pełnią funkcję ostrzegawczą. Sygnalizują o występującej w pojeździe awarii, która zazwyczaj dyskwalifikuje samochód z dalszej jazdy.
Kontrolki pomarańczowe bądź żółte mają charakter informacyjno-ostrzegawczy. Informują o uruchomieniu lub dezaktywacji funkcji w pojeździe (np. wyłączeniu ESP). Mogą też wskazywać na usterkę, która wymaga dokładniejszej i pogłębionej diagnostyki (jak np. kontrolka niskiego ciśnienia powietrza w kołach). Kontrolki zielone pełnią rolę informacyjną i powiadamiają kierowcę o włączeniu danej funkcji w pojeździe. W nowszych pojazdach producenci stosują lampki w kolorze niebieskim.
Kontrolki w aucie. Które mogą zwiastować najpoważniejsze problemy?

Jedną z najistotniejszych i sprawiającą kierowcom najwięcej problemów jest kontrolka check engine, która sugeruje o nieprawidłowościach w funkcjonowaniu silnika. Sygnalizuje błędy obecne bądź zapisane w pamięci komputera samochodu. W układ samodiagnozujący wyposażone są wszystkie modele homologowane na rynku europejskim od 2001 roku. System na bieżąco monitoruje pracę układu napędowego i przesyła zebrane informacje do komputera, a wszelkie nieprawidłowości pojawiają się na desce rozdzielczej kontrolki silnika. Pomimo tego, iż kontrolka sama w sobie brzmi groźnie, nie musi oznaczać problemów. Należy zwrócić na nią uwagę przede wszystkim wtedy, gdy zapala się na czerwono. W takiej sytuacji kierowca powinien natychmiast zatrzymać pojazd. Gdy lampka świeci się na pomarańczowo bądź żółto, wtedy sugerowana jest wizyta w warsztacie samochodowym w celu diagnostyki pojazdu.
Wśród usterek, jakie system samodiagnozujący może wskazywać za pomocą kontrolki check engine są: zaśniedziałe styki, wypadnięcie zapłonu, zbyt niskie napięcie w instalacji elektrycznej podczas rozruchu, przedostająca się do instalacji wilgoć, czy nieprawidłowe wartości zmierzone przez czujniki. Nie są to jednak na tyle niebezpieczne awarie, które wykluczałyby samochód z dalszej jazdy. Jeśli jednak kontrolka świeci się przez dłuższy czas, a po ponownym uruchomieniu silnika nie gaśnie, należy odwiedzić warsztat w celu weryfikacji problemu.