Układ hamulcowy. Sygnalizacja zużycia klocków

Paweł Piątek
Producenci samochodów zalecają okresową kontrolę stanu klocków hamulcowych przy każdym przeglądzie, czyli co 15-30 tys. km. Niezależnie od tego, w wybranych modelach samochodów stosuje się dodatkowe systemy ostrzegawcze, które aktywują się, kiedy grubość warstwy ciernej spadnie poniżej określonej granicy.
Producenci samochodów zalecają okresową kontrolę stanu klocków hamulcowych przy każdym przeglądzie, czyli co 15-30 tys. km. Niezależnie od tego, w wybranych modelach samochodów stosuje się dodatkowe systemy ostrzegawcze, które aktywują się, kiedy grubość warstwy ciernej spadnie poniżej określonej granicy. Archiwum
Producenci samochodów zalecają okresową kontrolę stanu klocków hamulcowych przy każdym przeglądzie, czyli co 15-30 tys. km. Niezależnie od tego, w wybranych modelach samochodów stosuje się dodatkowe systemy ostrzegawcze, które aktywują się, kiedy grubość warstwy ciernej spadnie poniżej określonej granicy. Specjaliści z Ferodo prezentują popularne rozwiązania i tłumaczą zasadę ich działania. Okazuje się, że wskazania czujników nie dla wszystkich są jednoznaczne…

Pomysł na dodatkową sygnalizację stanu klocków hamulcowych ma oczywiście uzasadnienie. Może się przecież zdarzyć, że wbrew przewidywaniom mechanika klocki nie „wytrzymają” do następnego przeglądu. Powodów jest wiele – błąd mechanika, zmiana stylu jazdy kierowcy, zmiana warunków, w których porusza się samochód (np. jazda w górach) czy nawet awaria układu hamulcowego. Sygnalizacja okaże się wtedy niezwykle pomocna.

Układ hamulcowy. Sygnalizatory blaszkowe

W starszych modelach samochodów, szczególnie tych budżetowych, producenci wyposażali klocki hamulcowe w sprężyste blaszki, które po zużyciu określonej grubości warstwy roboczej klocka zaczynały ocierać o tarczę i irytująco głośno hałasować. Był to sygnał do natychmiastowej wymiany okładzin.

Układ hamulcowy. Czujniki elektryczne/elektroniczne

Obecnie większość modeli samochodów jest wyposażona w czujniki elektryczne. Kiedy czujnik dotknie tarczy lub zbliży się do niej na odpowiednio małą odległość, na desce rozdzielczej zapala się kontrolka ostrzegawcza, a w nowszych modelach – aktywuje odpowiedni komunikat w komputerze pokładowym.

W niektórych przypadkach klocki mogą być wyposażone w czujniki na stałe. W innych – czujniki kupuje się oddzielnie i wpina w odpowiednie miejsca w klockach. Warto wiedzieć, że w wielu samochodach, czujniki, które raz zasygnalizowały zużycie klocka nie nadają się do ponownego użycia. Do nowych klocków należy dokupić nowe czujniki (o ile nie są w zestawie).

Układ hamulcowy. Czujniki nie pokażą wszystkiego!

Obecność czujników zużycia klocków nie zwalnia oczywiście nikogo z obowiązku regularnej kontroli stanu klocków podczas przeglądów. Czujniki sygnalizują jedynie redukcję grubości warstwy ciernej, ale po pierwsze – nie zawsze znajdują się na wszystkich klockach (zwykle są montowane tylko na jednym klocku z każdej pary), a po drugie nie wskazują zmiany struktury ciernej. Oznacza to, że jeśli warstwa cierna jakiegoś klocka zacznie pękać, wykruszy się lub przegrzeje – czujnik tego nie zasygnalizuje, a przecież klocek będzie się nadawał do wymiany.

Układ hamulcowy. Zaskakujące wyniki statystyk Ferodo

Według ankiety, w której 2000 kierowców poproszono o wyjaśnienie znaczenia 10 typowych kontrolek na desce rozdzielczej, prawie połowa nie była w stanie wyjaśnić znaczenia kontrolki układu hamulcowego. Oznacza to, że mimo obecności czujników zużycia klocków, olbrzymia grupa kierowców nie zinterpretuje prawidłowo sygnałów ostrzegawczych z komputera pokładowego lub zestawu wskaźników!

Pokrótce przypominamy zatem podstawowe przyczyny, które mogą aktywować zapalenie się kontrolki klocków lub układu hamulcowego:

  • zużycie klocków;
  • niski poziom płynu hamulcowego;
  • inna awaria układu hamulcowego, np. ABS.

Oczywiście w zależności od marki i modelu pojazdu wzory kontrolek mogą być różne. Czasem klocki mają oddzielną kontrolkę, czasem kontrolka jest wspólna dla kilku układów, np. takich jak wymienione powyżej. To zatem dodatkowy pretekst do tego, by w wolnej chwili wziąć do ręki instrukcję obsługi samochodu i przypomnieć sobie właściwe systemy ostrzegawcze.

- Mimo ogromnego postępu w rozwoju motoryzacji, klocki hamulcowe pozostają nadal jednym z najważniejszych elementów w całym układzie hamulcowym. Można nawet powiedzieć, że ich rola zyskuje na znaczeniu, ponieważ samochody stają się coraz cięższe i coraz szybsze. Dotyczy to także pojazdów elektrycznych. Zarówno mechanik jak i kierowca powinni przestrzegać zatem wszelkich zaleceń producentów w kwestii kontroli i obsługi tego elementu. W praktyce sprowadza się to do regularnej kontroli wynikającej z grafika przeglądów, prawidłowej eksploatacji (technika jazdy, która chroni przed przegrzaniem), obserwacja kontrolek oraz znajomość ich znaczenia.
Jacek Litwin, Gare Gurus Ferodo ekspert

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

miejsce #1

Tristar

Tristar SNOWPOWER 195/55R16 87H

302,00 zł170,00 zł-44%
miejsce #2

Dębica

Dębica Frigo Hp2 205/55R16 91H

361,00 zł273,18 zł-24%
miejsce #3

Continental

Continental WinterContact TS 870 205/55 R16 91H

550,00 zł459,00 zł-17%
miejsce #4

Kormoran

KORMORAN SNOW 205/55R16 91H

296,00 zł256,00 zł-14%
miejsce #5

Bridgestone

Bridgestone Blizzak Lm005 235/55R17 103V

831,00 zł735,54 zł-11%
miejsce #6

Sava

Sava Eskimo S3+ 185/65R15 88T

296,00 zł273,23 zł-8%
Materiały promocyjne partnera

Jak kupić używany samochód i nie dać się oszukać? Zobacz 3 sposoby NA

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie