Kombinat

Michał Kij
Fot. M. Kij: WAZ 2101 był pierwszym modelem fabryki w Togliatti i niewiele się różnił od pierwowzoru czyli Fiata 124.
Fot. M. Kij: WAZ 2101 był pierwszym modelem fabryki w Togliatti i niewiele się różnił od pierwowzoru czyli Fiata 124.
Czterdzieści lat temu w szczerym polu, koło zatopionego miasta ruszyła budowa największej fabryki samochodów w Związku Radzieckim.

 

Kraj Rad potrzebował popularnego samochodu i zastrzyku nowoczesnej technologii. W 1966 roku dostał je od Fiata. Odchodzący na emeryturę prezes włoskiego koncerny Vittorio Valetta zwany "Professore" uwieńczył swą karierę kontraktem na budową ogromnej fabryki nad Wołgą. Miały w niej powstawać samochody na licencji Fiata 124 - 600 tysięcy rocznie! - krzyczały nagłówki radzieckich gazet.

Fot. M. Kij: WAZ 2101 był pierwszym modelem fabryki w Togliatti i niewiele się różnił od pierwowzoru czyli Fiata 124.
Fot. M. Kij: WAZ 2101 był pierwszym modelem fabryki w Togliatti i niewiele się różnił od pierwowzoru czyli Fiata 124.

 

Na miejsce budowy wybrano Stawropol. Nadwołżańskie miasteczko powstało w XVIII wieku, a jeszcze na początku XX liczyło zaledwie 6 tys. mieszkańców. W latach 50. padło ofiarą komunistycznej gigantomanii. Planiści zatopili je pod

Fot. M. Kij: Minivan Łada 2120 powstał w latach 90.
Fot. M. Kij: Minivan Łada 2120 powstał w latach 90.

zbiornikiem wodnym niezbędnym dla nowopowstałej elektrowni wodnej. Na lewym brzegu Wołgi, 18 km od elektrowni po prostu zbudowano miasto od nowa. W 1964 r. zmieniono jego nazwę na Togliatti, na cześć przywódcy włoskich komunistów Palmiro Togliattiego, który zmarł tamtego roku.

Fot. M. Kij: Mało znana wersja Samary Coupe
Fot. M. Kij: Mało znana wersja Samary Coupe

 

Wołżańska Fabryka Samochodów (ros. skrót WAZ) ściągnęła do miasta tysiące ludzi. Choć budowano ją w ekspresowym tempie, pierwsze auta wyjechały z niej dopiero w 1971 roku. Były to WAZ-y 2101 "Żiguli". Miały nowoczesny silnik czterocylindrowy z wałkiem rozrządu w głowicy, o pojemności 1,2 l i mocy 60 KM. Stały się zaczątkiem całej serii modeli, a niektóre z nich

Fot. M. Kij: Łada 112 jest wersją hatchback popularnej „stodziesiątki”.
Fot. M. Kij: Łada 112 jest wersją hatchback popularnej „stodziesiątki”.

jeszcze dziś schodzą z taśm montażowych. W 1972 pojawiło się kombi WAZ 2102 z charakterystycznym ściętym tyłem oraz "luksusowy" model 2103 z podwójnymi światłami z przodu. Już rok później fabryka wypuściła milionowy samochód.

 

Fot. M. Kij: Niva nadal jest popularna. Takie wozy policyjne można spotkać w Budapeszcie.
Fot. M. Kij: Niva nadal jest popularna. Takie wozy policyjne można spotkać w Budapeszcie.

Oschły skrót WAZ stosowany w kraju zastąpiono za granicą marką Łada, z angielska pisany Lada. Auta wysyłano do wszystkich demoludów, a także krajów "drugiego obszaru płatniczego", z Kanadą i Stanami Zjednoczonymi włącznie. Przebojem zakładu była Łada 1500 czyli WAZ 2106 z reflektorami w czarnych obudowach z tworzywa. Jest to najpopularniejszy model tej

Fot. M. Kij: Zakład w Togliatti jest bardzo duży. Ważnym ogniwem wewnętrznego transportu są „chałupniczo” zrobione pikapy.
Fot. M. Kij: Zakład w Togliatti jest bardzo duży. Ważnym ogniwem wewnętrznego transportu są „chałupniczo” zrobione pikapy.

marki, powstał w największej liczbie egzemplarzy i choć w macierzystym zakładzie jego produkcję zakończono w 2002 roku, to nadal powstaje w fabryce Iż w Iżewsku.

 

Kolejnym hitem okazała się Niva z 1977 roku. Zgrabna karoseria, niska cena i niezłe własności terenowe otworzyły

Fot. M. Kij: Rapan z 1999 roku był jednym z pomysłów na przyszłość rosyjskich konstruktorów…
Fot. M. Kij: Rapan z 1999 roku był jednym z pomysłów na przyszłość rosyjskich konstruktorów…

jej drogę na rynki zachodnie. Sprzedawana jest do dziś, a wśród licznych przeróbek jest wszędołaz na wielkich kołach przygotowany przez firmę Bronto z Togliatti.

 

Prestiż Łady, przynajmniej w PRL-u znacznie wzrósł kiedy pojawił się model 2107 - "rosyjski Mercedes" z podwyższoną maską. Przełomem była jednak Samara (zwana w ZSRR WAZ 2108 "Sputnik") z trzydrzwiowym nadwoziem hatchback i

Fot. M. Kij: …innym jest nieco młodszy Carat.
Fot. M. Kij: …innym jest nieco młodszy Carat.

silnikiem, w którym maczali palce konstruktorzy Porsche. Zapewniła fabryce byt na kolejnych naście lat, pączkując wersjami nadwoziowymi i silnikowymi jak niegdyś Żiguli. Aż do następnego "wielkiego kroku naprzód", czyli Łady 110 (WAZ 2110), która pojawiła

Fot. M. Kij: Samara w wersji sedan pojawiła się w 1990 roku, zbyt późno aby zrobić karierę w Polsce.
Fot. M. Kij: Samara w wersji sedan pojawiła się w 1990 roku, zbyt późno aby zrobić karierę w Polsce.

się w 1996 roku.

 

Sprywatyzowany zakład w Togliatti nadal jest największy w kraju i wypuszcza przeszło 700 tys. aut rocznie. Chętnie nawiązuje współpracę z zachodnimi partnerami, czego owocem jest między innymi nowa Niva, sprzedawana pod cieszącą się w Rosji dużą renomą marką Chevrolet. Pojawiają się nowe modele, ciekawe prototypy. Popyt w rodzimym kraju nie maleje, a nim się nasyci Ładę czeka jeszcze sporo tłustych lat.

Fot. M. Kij: W ogóle u nas nieznana Łada Samara II.
Fot. M. Kij: W ogóle u nas nieznana Łada Samara II.
Fot. M. Kij: Łada Revolution rozwija prędkość 260 km/h i zwiastuje nowe ambicje producenta, który chce sprzedać limitowaną serię tego auta.
Fot. M. Kij: Łada Revolution rozwija prędkość 260 km/h i zwiastuje nowe ambicje producenta, który chce sprzedać limitowaną serię tego auta.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Policja podsumowała majówkę na polskich drogach

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty