Jak wybrać kask motocyklowy? Zakup kasku - poradnik

Karol Biela
Kupujemy kask motocyklowy - rodzaje, malowanie, ceny - poradnik
Kupujemy kask motocyklowy - rodzaje, malowanie, ceny - poradnik
Udostępnij:
Kask motocyklowy to najistotniejsza część stroju motocyklisty. Chroni w razie upadku, tłumi dźwięki, wentyluje i mówi wiele o swoim właścicielu.

Przepisy są jasne: „Kierujący motocyklem lub motorowerem oraz osoba przewożona takimi pojazdami są obowiązani używać w czasie jazdy hełmów ochronnych odpowiadających właściwym warunkom technicznym” – tak mówi art. 40 polskiego kodeksu drogowego. Jedynym od tego odstępstwem jest sytuacja, kiedy motocykl lub motorower fabrycznie wyposażono w pasy bezpieczeństwa (jak produkowane w latach 2000-2003 BMW C1).

Kask motocyklowy to nie hełm ORMO

Popularne garnki dla motocyklistów muszą spełniać krajowe warunki techniczne, określone w Polskich Normach PN-61/S-80001 i PS-69/S-80001. Nie mogą to być kaski budowlane (ich zresztą także dotyczą właściwe normy), rowerowe czy hełmy wspinaczkowe. Normy dyktują m.in. to, że kaski motocyklowe winny być wyposażone w elementy amortyzujące siłę uderzenia, a cała konstrukcja musi odpowiadać rozmiarem wielkości głowy użytkownika, natomiast pasek powinien być zapięty podczas jazdy.

Za jazdę w niespełniającym powyższych wymogów kasku lub w ogóle podróżując bez niego narażamy się - poza mandatem w wysokości 100 złotych - na ryzyko odniesienia poważnych ran, a nawet śmierci. Na Starym Kontynencie każdy kask dopuszczony do użytku powinien posiadać homologację. Jest to norma 22-05 ustalona przez Europejską Komisję Gospodarczą. Dowodem na spełnienie tych wymagań jest umieszczenie wewnątrz kasku symbolu „E”, który występuje z liczbą przypisaną do kraju, gdzie przeprowadzono testy. I tak na przykład znak „E-4” oznacza badanie w Holandii, a „E-3” we Włoszech.

**Pamiętajmy jednak, że norma ECE 22-05 nie jest zbyt wymagająca**, a dowodem na to jest fakt, że większość najtańszych kasków motocyklowych bez trudu przechodzi te badania. Powodem takiego stanu rzeczy jest sposób przeprowadzania samych testów. Urzędnicy UE określili w wymogach tylko kilka precyzyjnie wyznaczonych punktów pomiarowych. Dodatkowo jako obowiązkowe przyjęto wykonanie jednego badania, całkowicie pomijając przy tym testy na przebicie skorupy kasku.

Kaski integralne, szczękowe, typu jet

Asortyment kasków na rynku jest bardzo bogaty. Do wyboru mamy niepokojąco – żeby nie napisać podejrzanie - tanie konstrukcje (ceny od ok. 100 zł), renomowane marki w rozsądnych cenach (ceny od 300-400 zł) oraz prawdziwie topowe modele za kilka tysięcy złotych. Te ostatnie nierzadko z wykonanym na indywidualne zamówienie malowaniem.

Dlatego warto poświęcić trochę czasu i pieniędzy na wybór oraz kupno odpowiedniego garnka. Przede wszystkim należy zastanowić się nad rodzajem kasku, który dla nas będzie najodpowiedniejszy. Wśród poruszających się skuterami, czy cruiserami najbardziej popularne są konstrukcje typu jet. Są to otwarte kaski pozbawione części osłaniającej szczękę motocyklisty. Zaletą takiej konstrukcji jest przyjemny powiew wiatru na twarzy oraz dobre pole widzenia.

Wielu motocyklistów o turystycznych ambicjach wybiera tzw. szczękowce. Ich nazwa wzięła się odchylanej do góry za pomocą przycisku części szczękowej kasku. Niektórzy użytkownicy twierdzą, że jest to rozwiązanie bardzo pomocne, np. przy płaceniu za paliwo. Wtedy nie trzeba ściągać całego kasku, a tylko podnieść przyłbicę. Sceptycy twierdzą, że szczękowce są cięższe i głośniejsze, a przy tym droższe. Chyba najpopularniejszym rodzajem kasków są modele integralne, zwane też zamkniętymi. Skorupa takiego kasku nie ma otwieranej szczęki, ale dzięki temu jest sztywniejsza i ma mniejszą wagę całkowitą.

Zobacz także: Dacia Sandero 1.0 SCe. Budżetowe auto z oszczędnym silnikiem

Kaski przeznaczone do jazdy terenowej nie są otwierane, ale mają rozbudowaną część szczękową. Chodzi tu zarówno o sztywność konstrukcji, jak i swobodną możliwość oddychania. Zamiast stosowanych w innych rodzajach kasków zamykanej szybki, w off-roadowych modelach używa się – ze względu na szybkość usunięcia błota, liści i innych zabrudzeń – kupowanych osobno gogli. W kaskach innych typów, aby wyczyścić dokładnie obie strony wizjera, trzeba demontować ten element. W przypadku gogli trwa to po prostu o wiele krócej. Na rynku jakiś czas temu pojawiły się jednak takie wersje off-roadowych kasków, jak np. japoński Shoei Hornet DS, który – zamiast miejsca na gogle – posiada sferyczną szybkę.

[page_break]

Materiały i dodatki

Kupujemy kask motocyklowy - rodzaje, malowanie, ceny - poradnik
Kupujemy kask motocyklowy - rodzaje, malowanie, ceny - poradnik

O poziomie bezpieczeństwa kasku decyduje jego budowa. Skorupy najtańszych kasków produkowane są z marnej jakości mieszanek materiałów termoplastycznych, natomiast droższe skorupy powstają z laminatów. Kiedy już wybierzemy rodzaj kasku i materiał z jakiego został wykonany, powinniśmy się zastanowić nad kilkoma czynnikami, które zwiększają komfort, a przez to i bezpieczeństwo podróżowania. Umilającym życie motocyklisty dodatkiem jest, stosowana nawet już w dosyć tanich kaskach, możliwość wypięcia wewnętrznej wyściółki kasku. Jest to o tyle istotne podczas dłuższej eksploatacji ze względu na możliwość wyprania tych elementów. Dzięki temu wnętrze ponownie będzie ciasno przylegało do głowy i, co także istotne, będzie przyjemnie pachniało. Tylko w najtańszych modelach nie występuje opcja wypinanego środka, na co jedynym ratunkiem jest używanie kominiarki motocyklowej. Jednym z polecanych elementów jest blenda przeciwsłoneczna – opuszczana druga szybka chroniąca przed oślepieniem mocnymi promieniami słonecznymi. Jest ona dostępna we wszystkich rodzajach kasków z wyjątkiem typowych "garnków" off-roadowych.

Aerodynamika i poziom głośności kasku

Zanim zdecydujemy się na konkretny model i markę, sprawdźmy czy i w jakim zakresie kask ma regulację wentylacji. Weźmy też pod uwagę aerodynamiczny kształt, co jest szczególnie ważne przy wyższych prędkościach. Producenci kasków z tzw. segmentu premium - jak Shoei, Arai, czy Schuberth - jeszcze w fazie projektowej uwzględniają właściwości aerodynamiczne każdego nowego modelu. Dzięki licznym testom w tunelu powietrznym kadra inżynierska bada siły oddziałujące na kask, jego opory powietrza oraz wentylację i poziom hałasu wewnątrz skorupy. Za przykład niech posłuży tu szczękowiec Schuberth C3, który projektowany był przy udziale Michaela Schumachera, najbardziej utytułowanego kierowcy Formuły 1. Kask ten produkowany jest w niemieckiej fabryce w Magdeburgu, a wyróżnia się bardzo skuteczną wentylacją – przy prędkości 100 km/h przepływa przez jego wnętrze 7 litrów świeżego powietrza na sekundę. Przy takiej prędkości poziom hałasu wynosi tylko 84 dB (A), co jest bardzo dobrym wynikiem.

Zapięcie kasku

Wybierając kask pamiętajmy także o sposobie zapinania paska pod brodą. Obecnie najlepszym rozwiązaniem montowanym w produktach wielu marek jest system DD. Oglądające pasek oceńmy też materiał, z którego go wykonano i solidność montażu. Niektórzy producenci wykonują te elementy z ciasno tkanej taśmy wzmacnianego nylonu, który jest odporny na zdzieranie oraz rozdarcia, a łączenie paska do zewnętrznej skorupy robione jest za pomocą nitów ze stali nierdzewnej.

Malowanie kasku

Kolor garnka ma wbrew pozorom duże znaczenie dla bezpieczeństwa motocyklisty. Wyniki badań przeprowadzonych w USA pokazują, że prawdopodobieństwo kolizji jeźdźca w białym kasku z innym uczestnikiem ruchu, było mniejsze o ponad 20 proc. w porównaniu z motocyklistą mającym na głowie czarny kask. Dlatego radzimy wybierać jaśniejsze modele w jaskrawych grafikach, a nawet pokryte lakierem fluorescencyjnym. Dla wielu charakterystyczne malowanie to sposób wyróżnienia się z tłumu. Sam kolor, grafika znanego zawodnika Moto GP, czy chociażby stan wizualny mogą wiele powiedzieć o właścicielu garnka. Kaski przyozdobione unikalnym, wykonanym na zamówienie malowaniem mogą kosztować nawet kilka tysięcy złotych, co świadczy o zamożności, ale też i miłości do dwóch kółek.

Wskazówki przy doborze kasku:
- musi być dopasowany do kształtu i wielkości głowy, dlatego zawsze należy przymierzyć kask nie zdejmując go przez kilka minut, aby wyczuć czy dobrze przylega, jakie jest pole widzenia i komfort obsługi (podnoszenie szybki, otwieranie szczęki itd.),
- każdy kask ma swoją żywotność tzn. po kilku latach materiały, z których jest wykonany zaczynają się po prostu starzeć i kask nadaje się praktycznie do wyrzucenia,
- kupując model, zapytaj z jakich materiałów jest wykonany, czy posiada wypinane wnętrze, blendę przeciwsłoneczną itd.,
- modele w jasnych kolorach (np. biały, żółty fluorescencyjny) są o wiele bardziej widoczne dla innych użytkowników dróg,
- porównaj ceny z kilku źródeł, czasami ceny mogą się różnić nawet o kilkadziesiąt procent.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polska coraz bardziej rowerowa

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie