Wyniki testów zderzeniowych są chętnie podawane do publicznej wiadomości, co oddziaływuje na podświadomość potencjalnego klienta.
Każdy chce jeździć autem bezpiecznym, a im nowsza generacja, tym pojazd pod tym względem jest lepszy. Warto więc kupić nasz nowy samochód - nawołują reklamy.

Teoria przeliczona na gwiazdki
Testy zderzeniowe nie oddają rzeczywistych warunków zderzenia, gdyż każdy przypadek kolizji jest nieco inny. Producenci samochodów przeprowadzają testy zderzeń według własnych standardów. Przeprowadza je także niezależne od producentów samochodów zrzeszenie europejskich organizacji rządowych i konsumenckich Euro-NCAP. Opracowano procedury zderzeń, którym poddaje się

wprowadzane na rynek nowe i zmodernizowane modele samochodów osobowych różnych segmentów rynkowych. Ich wyniki są publikowane w postaci liczby gwiazdek, na którą przelicza się uzyskiwane podczas prób punkty.
Do publicznej wiadomości podaje się wyniki zderzeń w kategorii ochrona pasażerów znajdujących się w danym pojeździe, ochrona pieszych potrąconych przez badane auto i ochrona dzieci w samochodzie.
Ostatnie testy
W tabeli podano wyniki testów organizacji Euro-NCAP przeprowadzone w 2005 roku. Poddano im pojazdy najnowszych generacji. Z technicznego punktu widzenia zaprojektowanie auta, które uzyska maksymalną ilość gwiazdek np. w ochronie pasażerów nie stanowi dzisiaj żadnego

problemu. To tylko kwestia finansowa, ile się w dany model zainwestuje.
W kategorii ochrona pasażerów najmniej gwiazdek - tylko 3 - uzyskała Dacia Logan. Uzmysławia to fakt, że wielkość auta nie zawsze ma związek z bezpieczeństwem. Takie maleństwo jak Citroen C1 uzyskał w tej kategorii 4 gwiazdki. Maksymalną ilość gwiazdek (5) uzyskały Renault Clio, BMW serii 3, VW Passat czy Peugeot 1007. To są pojazdy różnej wielkości.
Stosunkowo nowym problemem jest ochrona pieszych, gdyż styliści samochodowi mają jeszcze problemy, by pogodzić ładną sylwetkę z wymogami bezpieczeństwa. Największy kłopot mają z

tym auta niskie, np. sportowe. W tej kategorii najwięcej gwiazdek (3) uzyskały minivan Hondy FR-V i Suzuki Swift. Tylko jedną gwiazdkę uzyskał np. Renault Vel Satis, BMW serii 3 czy Fiat Stilo. Lepiej więc nie wbiegać gwałtownie na jezdnię, bo obecnie produkowane auta powodują znaczne urazy pieszego.
Pozytywnym efektem propagandy nastawionej na bezpieczeństwo jest zmiana świadomości nabywców nowych samochodów. Z dodatkowych opcji wolą wybrać dodatkową poduszkę powietrzną niż, w tej samej cenie, drogie radio. Nie zmienia to faktu, że skoro już jesteśmy w Unii Europejskiej, to możemy oczekiwać standardowego systemu ABS w nowych autach oferowanych w naszym kraju.
Metodologia testów zderzeniowych:
Test 1 - czołowe, niesymetryczne najechanie samochodu na odkształcalną, prostopadłościenną przeszkodę znajdującą się po stronie kierowcy i przesuniętą o 40 procent w stosunku do osi symetrii pojazdu (tzw. offset). Prędkość zderzenia wynosi 64 km/h. Wewnątrz badanego auta są

umieszczone cztery manekiny typu Hybrid III, dwa na przednich i dwa na tylnych siedzeniach.
Test 2 - samochód zostaje najechany z boku przez wózek o odkształcalnej części przedniej. Prędkość wózka wynosi 50 km/h. Na miejscu kierowcy jest umieszczony manekin typu EuroSID-1, z tyłu siedzą dwa manekiny odpowiadające wymiarami dwójce dzieci.
Test 3 - badane auto jest zamontowane na wózku, który najeżdża prostopadle na stalowy słup o średnicy 25,4 cm.

Prędkość zderzenia wynosi 9 km/h. Jedyny manekin, typu EuroSID-1, jest zainstalowany za kierownicą.
Test 4 - pojazd poruszający się z prędkością 40 km/h uderza w manekiny osoby dorosłej i dziecka. Badaniu podlegają obrażenia nóg i głowy.
Manekiny odwzorowujące budowę dorosłego człowieka i dziecka mają stalowy szkielet, aluminiową czaszkę i gumową skórę. Umieszczono w nich akcelerometry (czujniki przyspieszeń) i tensometry (czujniki odkształceń). Do testów zderzeń czołowych służą manekiny Hybrid III, a bocznych EuroSID-1. Różnią się przede wszystkim konstrukcją klatki piersiowej i zastosowanymi czujnikami. Koszt jednego manekina wynosi ok. 100 tys. funtów szterlingów.
Wyniki testów zderzeniowych organizacji Euro-NCAP przeprowadzone w 2005 r.
Marka/model | Ochrona pasażerów - max. 5 gwiazdek | Ochrona pieszych - max. 4 gwiazdki | Ochrona dzieci - max. 5 gwiazdek |
Citroen C1 | 4 | 2 | 3 |
Renault Clio | 5 | 1 | 4 |
Smart Forfour | 4 | 1 | 2 |
Suzuki Swift | 4 | 3 | 3 |
Dacia Logan | 3 | 1 | 3 |
Fiat Stilo | 4 | 1 | 4 |
Mercedes-Benz klasy A | 5 | 2 | 4 |
BMW serii 3 | 5 | 1 | 4 |
Renault Vel Satis | 5 | 1 | - |
VW Passat | 5 | 2 | 4 |
Lexusu GS 300 | 5 | 2 | 4 |
Honda FR-V | 4 | 3 | 3 |
Opel Zafira | 5 | 2 | 4 |
Peugeot 1007 | 5 | 2 | 3 |
Źródło Euro-NCAP
Strefa Biznesu - inwestycje w samochody klasyczne
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?