Honda FC-X, zasilana wodorowymi ogniwami paliwowymi, jako pierwszy tego typu samochód na świecie, otrzymała homologację amerykańskiej Agencji Ochrony Środowiska oraz Kalifornijskiej Rady Badania Zasobów Powietrznych.Homologację oraz testy drogowe auta przeprowadzono zarówno w Stanach Zjednoczonych, jak i w Japonii. Honda zamierza rozpocząć sprzedaż tego samochodu na rynkach amerykańskim i japońskim jeszcze w tym roku. Ze względu na wysoką ceną pojazdu oraz wciąż prototypowy charakter konstrukcji napędu, do wybranych i bogatych klientów będą trafiać nieliczne pojazdy i to tylko w rejonie Tokio i w amerykańskim stanie Kalifornia. W pierwszym okresie problemem będzie tankowanie paliwa, czyli ciekłego wodoru. Przez pierwsze trzy lata na drogi wyjedzie zaledwie 30 hond FC-X.
Honda FC-X jest napędzana silnikiem elektrycznym o mocy 82 KM i ma bardzo wysoki maksymalny moment obrotowy, wynoszący 272 Nm. Jak wiadomo, energia elektryczna uzyskiwana jest w wyniku reakcji łączenia wodoru z tlenem. Dzięki temu woda to jedyne spaliny, jakie emituje nowy samochód. Wodór przechowywany jest w wysokociśnieniowym zbiorniku o pojemności ponad 156 litrów pod ciśnieniem 350 atmosfer. Ta ilość paliwa wystarcza na przejechanie 355 km. Samochód może poruszać się z maksymalną prędkością 150 km/h.
Przy okazji homologacji modelu FC-X, prezes Hondy Hiroyuki Yoshino z dumą oznajmił: - W roku 1972 Honda była pierwszym światowym producentem, który spełnił wymogi przepisów o emisji w Stanach Zjednoczonych, wówczas najostrzejszych na świecie. Dziś, dzięki homologacji naszego samochodu z ogniwami wodorowymi, otwieramy kolejną epokę - wodorową.
Honda we wrześniu 1999 roku ujawniła, że prowadzi prace nad testowymi samochodami serii FC-X, zasilanymi ogniwami paliwowymi. Kiedy w zeszłym roku została pokazana czwarta generacja tego pojazdu z poprawionymi osiągami, było jasne, że zbliża się dzień, kiedy ekologiczny samochód Hondy zostanie dopuszczony do ruchu i być może zapoczątkuje nową epokę motoryzacji.
Nad samochodami napędzanymi energią z ogniw paliwowych pracują także: Ford, General Motors, DaimlerChrysler, Fiat, Nissan czy Peugeot-Citroen, przedstawiając eksperymentalne pojazdy. Jak widać pierwszy etap wygrała Honda. Ale do zakończenia wyścigu jeszcze daleko.
Polski przemysł motoryzacyjny, szanse i zagrożenia - debata
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?