Grand Prix Oldtimerów. Wyścigowe Ople [galeria]

źródło: Mototarget.pl
43. Grand Prix Oldtimerów to wydarzenie organizowane przez niemiecki automobilklub AvD (Automobilclub von Deutschland) w dniach od 7 do 9 sierpnia na Nürburgring. Na imprezie pojawił się Opel ze swoimi sportowymi oldtimerami.
Fot. Opel
Fot. Opel

Producent z Rüsselsheim prezentuje samochody rajdowe z ostatniego półwiecza, a także samochody wyścigowe wyprodukowane jeszcze przed I wojną światową oraz zabytkowe i współczesne samochody turystyczne. Podczas sportowego weekendu na legendarnym torze w górach Eifel obok Kadetta A, Ascony A, Kadetta C GT/E oraz Kadetta E GSi pojawi się także nowy GTC OPC z długodystansowych mistrzostw Nürburgring (VLN).

Nie brakuje również dwudrzwiowego Opla Rekorda C ze 150‑konnym silnikiem, czyli specjalnego samochodu turystycznego Grupy 5 z 1968 roku, któremu nadano niezapomniany przydomek „Czarna wdowa”. W przerwach między występami na torze samochody te będą prezentowane w pawilonie wystawowym firmy Opel na nowym padoku, tak aby fani mogli je podziwiać z bliska. Kolejną atrakcją będzie ADAM R2 rajdowego mistrza Emila Bergkvista, który niedawno zwyciężył w klasyfikacji 2015 FIA ERC Junior.

W przypadku marki Opel historia udziału w rajdach rozpoczęła się od Kadetta A. Na początku lat 60. kierowcy zespołów prywatnych jako pierwsi dostrzegli potencjał sportowy 40‑konnego Kadetta A, startując nim w rajdach i zawodach wytrzymałościowych.

Fot. Opel
Fot. Opel

Druga generacja Kadetta wzmocniła pozycję Opla w rywalizacji amatorskiej, a jednocześnie otworzyła marce drogę na wielką scenę sportu samochodowego. Bohaterami tamtych czasów byli słynny szwedzki kierowca Anders Kulläng oraz jego Opel Kadett B Rallye Coupé, który również pojawi się na torze.

Jego następcą w rajdach był Kadett C GT/E. Walter Röhrl z pilotem Jochenem Bergerem uczestniczyli w Rajdowych Mistrzostwach Świata w 1976 roku żółto-czarnym Kadettem. W 1986 roku wprowadzono przednionapędowego Kadetta E w prototypowej specyfikacji Grupy A. W 1989 roku Sepp Haider i Ferdi Hinterleitner wygrali Rajdowe Mistrzostwa Niemiec 220‑konnym Kadettem GSi, który także wchodzi w skład kolekcji Opel Classic.

Powyżej klasy kompaktowej w historii zapisała się Ascona A. W 1974 roku Walter Röhrl i Jochen Berger wygrali nią mistrzostwa Europy, a w 1975 roku zwyciężyli w Rajdzie Akropolu. Było to jednocześnie pierwsze zwycięstwo Opla w rundzie nowo powstałych Rajdowych Mistrzostw Świata.

Oryginalna zwycięska Ascona A Röhrla także pojawi się na tegorocznej GP Oldtimerów i będzie ją można obejrzeć na ekspozycji przygotowanej przez firmę Opel. Dziś, 40 lat po zwycięstwie w Rajdzie Akropolu, ADAM R2 kontynuuje tradycję jako europejski mistrz asfaltu i szutru, a GTC święci triumfy na legendarnej Północnej Pętli w walce o puchar OPC.

Fot. Opel
Fot. Opel

Pomost między współczesnym GTC OPC a pierwszymi krokami firmy z Rüsselsheim w sporcie samochodowym stanowią trzy samochody wyścigowe. Opel Motorwagen 9/10 PS „System Darracq” ścigał się po torze już w 1903 roku. Fritz Opel zwyciężył nim w wyścigu zorganizowanym na hipodromie Niederrad we Frankfurcie w kategorii pojazdów „lekkich” II klasy (do 10 KM). Prezentowany pojazd jest kopią zrekonstruowaną przez Opel Classic. Oryginalny Opel Grand Prix pochodzi natomiast z 1913 roku. Przodek dzisiejszych bolidów Formuły 1 był w swoich czasach szczytem techniki.

Pod maską samochodu pracował 4‑litrowy czterocylindrowy silnik z 16 zaworami (w odwróconym układzie V) i umieszczonym w głowicy wałkiem rozrządu napędzanym pionowym wałkiem królewskim. Zielony wyścigowy Opel z 1914 roku z silnikiem o pojemności 12,3 litra rozwijającym moc 260 KM był w swoim czasie flagowym samochodem Grand Prix Rüsselsheim. Grand Prix Oldtimerów 2015 na Nürburgring to okazja, by znów w pełnym blasku zobaczyć samochody, które były kamieniami milowymi w rozwoju sportu samochodowego.

od 7 lat
Wideo

Precz z Zielonym Ładem! - protest rolników w Warszawie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty