|
|
|
|

Swój udział w tym ożywieniu sprzedaży ma z pewnością Fiat, który od niedawna oferuje nowoczesne silniki wysokoprężne JTD niemal do wszystkim modeli. Auta te są jednak dość drogie, alternatywą może być Punto z wolno ssącym silnikiem diesla. Jest to auto sporo tańsze od modelu JTD, ale konsekwencją niskiej ceny są także sporo gorsze osiągi. Nie znaczy to na szczęście, że Punto 1.9 D jest zawalidrogą, jest to raczej oferta dla kierowców stawiających wyżej od osiągów niskie zużycie paliwa. W tej ostatniej kategorii testowe Punto zasługuje na bardzo wysoką ocenę. Rzadko udawało nam się przekroczyć poziom 6 litrów oleju napędowego na 100 km, znacznie częściej średnie zużycie oscylowało wokół 5-5,5 l. A jeździliśmy naprawdę dynamicznie.
Charakterystyka modelu**Dane techniczne:**
Silnik | R4 |
Pojemność skokowa (cm sześc.) | 1910 |
Moc maks. (KM) | 60 |
Maks. moment obrotowy (Nm) | 118 |
Skrzynia biegów | manualna, pięciobiegowa |
Hamulce przednie/tylne | tarczowe/bębnowe |
Średnica zawracania (m) | 10,5 |
Objętość bagażnika (dm sześc.) | 295 |
Długość (mm) | 3835 |
Szerokość (mm) | 1660 |
Wysokość (mm) | 1480 |
Rozstaw osi (mm) | 2460 |
Masa własna (kg) | 1020 |
Ładowność (kg) | b.d. |
Prędkość maksymalna (km/h) | 155 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (sek) | 15 |
Zużycie paliwa (l/100 km)
Miasto | 7,2 |
Poza miastem | 4,8 |
Średnie | 5,7 |
Wyposażenie (S - standard, O - opcja, N - niedostępne)
Cena (zł) | 39 800 |
ABS | O |
Airbag kierowca/pasażer | S/O |
Poduszki boczne | O |
Wspomaganie kierownicy | S |
Elektryczne szyby | O |
Centralne ryglowanie zamków | O |
Radio | O |
Klimatyzacja | O |
Aluminiowe felgi | N |
» Osiągi
Punto z wolno ssącym dieslem przyspiesza od 0 do 100 km/h w 15 sekund
, prędkość maksymalna tego modelu to 155 km/h
. Jak na dość ciężkie auto wynik powyżej przeciętnej. Nie mniej ważna od przyspieszenia czy prędkości maksymalnej jest elastyczność, czyli zdolność do przyspieszania w warunkach drogowych. Punto 1.9 D dzięki dużej pojemności silnika radzi sobie całkiem nieźle, nie ma więc potrzeby częstego sięgania do dźwigni zmiany biegów. Całe szczęście, bo choć pracuje ona precyzyjnie, przy każdej zmianie biegów narażamy się na bolesne uderzenie piszczelą w dolną krawędź deski rozdzielczej. Na ten istotny szczegół muszą zwracać uwagę zwłaszcza osoby o ponadprzeciętnym wzroście czy lubiące wysoką pozycję za kierownicą.
Wyposażenie
Niestety, tu Punto D może niektórych rozczarować. Już z zewnątrz rzucają się w oczy czarne, nielakierowane zderzaki, wewnątrz znajdziemy jedynie wspomaganie układu kierowniczego (standard tylko w odmianie z silnikiem diesla), poduszkę gazową dla kierowcy i immobiliser. Ciekawym dodatkiem jest funkcja "follow me home", czyli z angielskiego "odprowadź mnie do domu". Po wyłączeniu silnika po zaparkowaniu auta pod domem wystarczy kilkakrotnie pociągnąć do siebie dźwignię kierunkowskazów by włączyły się światła oświetlając drogę do domu. Im więcej pociągnięć dźwigni, tym światła palą się dłużej. Warto także wspomnieć o ciekawym rozwiązaniu wspomagania układu kierowniczego "dual drive". Przycisk na desce rozdzielczej uruchamia system ułatwiający kręcenie kierownicą np. przy parkowaniu w ciasnej luce. Przy szybkiej jeździe system ten mógłby przeszkadzać, więc powyżej 70 km/h przestaje on działać, choć kontrolka na tablicy wskaźników ciągle świeci.
Nadwozie
Auto w porównaniu z poprzednim modelem ma znacznie więcej ostrych krawędzi, widać to zwłaszcza z przodu i tyłu nadwozia. W odmianie trzydrzwiowej tylna ściana opada pod nieco większym kątem, co dodaje autu uroku, lecz ma niekorzystny wpływ na pojemność bagażnika. To zresztą dość rozsądne, auta pięciodrzwiowe wybierają zazwyczaj rodziny, a one potrzebują większej przestrzeni na bagaż. Trzydrzwiowe nadwozie jest lubiane przez młodych ludzi, a ci z kolei do wielkości bagażnika przywiązują dużo mniejszą wagę. W najtańszym modelu S (a także nieco droższym SX) zderzaki i lusterka są czarne, co nie wygląda zbyt estetycznie, zwłaszcza w zestawieniu z jasnym kolorem nadwozia. Jednak zwolenników takiego rozwiązania także nie brakuje. Ich zdaniem przytarcie na parkingu lakierowanego zderzaka zdarza się zbyt często, a usunięcie takiego śladu jest zbyt kosztowne. Choć trudno się z tymi argumentami nie zgodzić, my wolimy jednak uważać przy parkowaniu.
Podsumowanie
Choć Punto z silnikiem diesla jest droższe od najtańszego modelu benzynowego o prawie 5 tysięcy zł, chętnych na jego zakup nie brakuje. Ciągle najlepiej się sprzedaje model z 60-konnym silnikiem benzynowym i w tańszych odmianach wyposażenia.
Widać jednak, że te tendencje powoli się odwracają. Przy dzisiejszych cenach paliw wcale nas to nie dziwi. Punto z wolnossącym silnikiem diesla zyskuje zwolenników z jeszcze innego powodu: w segmencie B właściwie nie ma konkurencji. Chyba, że zaliczymy do niej innego Fiata - Uno 1.7 D.
Czytaj też:
Strefa Biznesu - inwestycje w samochody klasyczne
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?