Elektryczne hamulce

(w)
Udostępnij:
W przyszłości płyn hamulcowy nie będzie znany samochodziarzom.

W ostatnich latach motoryzacja rozwija się niezwykle szybko. Jednym
z najlepszych przykładów postępu są zmiany w zasilaniu silników spalinowych
w paliwo - coraz większą rolę zaczyna odgrywać wtrysk bezpośredni.
Wiele wskazuje na to, że kolejnym elementem samochodu, który zostanie
poddany rewolucyjnym zmianom będzie układ hamulcowy.
Zasada działania tradycyjnego układu hamulcowego nie zmienia się od
lat. W największym uproszczeniu układ składa się ze zbiornika, z którego
płyn hamulcowy doprowadzany jest wysokociśnieniowymi przewodami do kół
i pedału hamulca. Żeby zahamować, trzeba nacisnąć pedał hamulca, który
za pomocą pompy przetłoczy płyn hamulcowy w kierunku kół; tam płyn dociśnie
elementy cierne do tarcz lub bębnów i samochód się zatrzyma. Prawdopodobnie
taki tradycyjny hamulec ma przed sobą niezbyt już długi żywot.
Kierunek, w którym pójdą zmiany, pokazuje najnowszy mercedes SL, który
jako pierwszy zastosował hamulce elektrohydrauliczne. W mercedesie tym
pedał hamulca nie ma bezpośredniego połączenia z układem hydraulicznym.
Kierowca naciskając pedał hamulca przesyła impulsy elektryczne do sterownika,
którego mikroprocesor błyskawicznie przelicza impulsy na oczekiwaną siłę
hamowania i następnie przesyła odpowiedni sygnał do elektrycznej pompy
hamulcowej, która przepycha z odpowiednią siłą płyn hamulcowy w stronę
kół, czyli działa, jak tradycyjny hamulec.
Układ hamulcowy mercedesa SL to pośredni etap. Następnym etapem będzie
eliminacja płynu hamulcowego, ciężkiej pompy i wysokociśnieniowych rurek-przewodów.
Rurki zostaną zastąpione przewodami elektrycznymi, a płyn hamulcowy - impulsami
elektrycznymi. Częścią składową hamulca nowej generacji będą cztery niewielkie,
ale wydajne silniki przy każdym kole - ich zadaniem będzie dociskanie elementów
ciernych do tarcz hamulcowych. To do tych silników zostanie przekazany
elektryczny sygnał hamowania.
Zyski z zastosowania całkowicie elektrycznych systemów hamowania będą
co najmniej dwa. Po pierwsze, zmniejszy się ciężar samochodu, gdyż obecny
system hydrauliczny jest ciężki. Po drugie, hamowanie będzie szybsze i
skuteczniejsze.
Inną prawdopodobną korzyścią będzie możliwość zespolenia wszystkich
dotychczasowych systemów aktywnego bezpieczeństwa (np. ABS, ASR, MSR czy
ESP) w jednym, nowym elektrycznym systemie hamulcowym.
Nad nowymi hamulcami prace prowadzi kilka światowych firm. Uważa się
jednak, że najbliżej sukcesu jest amerykańska korporacja Delphi, która
na ten cel otrzymała wsparcie finansowe od rządu Stanów Zjednoczonych.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Minister Anna Moskwa o polityce klimatycznej i o energetyce

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie