Dział: Przewody zapłonowe - Miedziane, węglowe czy ferrytowe?

Redakcja
Odpowiednio dobrane przewody zapłonowe odgrywają kluczową rolę dla prawidłowej pracy silnika. Fot: Janmor
Odpowiednio dobrane przewody zapłonowe odgrywają kluczową rolę dla prawidłowej pracy silnika. Fot: Janmor
Patronat: Janmor. Większość kierowców zdaje sobie sprawę z konieczności okresowej wymiany przewodów zapłonowych. Spora część ma jednak problemy z wyborem właściwego produktu.
Patronat działu: Janmor
Patronat działu: Janmor

Dział: Przewody hamulcowe
Patronat: Janmor

Odpowiednio dobrane przewody zapłonowe odgrywają kluczową rolę dla prawidłowej pracy silnika. Od nich zależy jakość iskry i poziom zakłóceń elektrycznych. Nie bez znaczenia jest też fakt, że wysokiej jakości przewody wytrzymują dłużej, zachowując wymagane parametry przez cały okres eksploatacji.

Rodzaje izolacji
Podstawowym materiałem izolacyjnym jest EPDM. Przewody z izolacją EPDM spełniają podstawowe wymagania popularnych modeli samochodów, ale nie zalecamy ich do modeli obciążonych, szczególnie tych z instalacją LPG/GNG. Przewody z wyższej półki mają izolację silikonową lub wielowarstwową z zastosowaniem silikonu. To rozwiązanie kapitalne pod względem jakości izolacji, odporności na czynniki chemiczne i temperaturowe.

Rodzaje rdzenia
Dobrze zaizolowany przewód gwarantuje prawidłowy przesył energii elektrycznej przy możliwie najmniejszych stratach. Obecnie na rynku są przewody z rdzeniem miedzianym, węglowym, kevlarowym i ferrytowym.

Odpowiednio dobrane przewody zapłonowe odgrywają kluczową rolę dla prawidłowej pracy silnika. Fot: Janmor
Odpowiednio dobrane przewody zapłonowe odgrywają kluczową rolę dla prawidłowej pracy silnika. Fot: Janmor

Rdzeń miedziany
Gwarantuje minimalne straty energii, emituje silne fale elektromagnetyczne mogące zakłócać pracę urządzeń elektronicznych. Zjawisko to minimalizuje się stosując na końcach przewodów dodatkowe rezystory przeciwzakłóceniowe. Powiększają one jednak całkowitą oporność kabla, a tym samym zmniejszają energię iskry.

Rdzeń węglowy
Alternatywne rozwiązanie - przewody z rdzeniem węglowym eliminują konieczność stosowania dodatkowych oporników. W trakcie eksploatacji następuje stopniowe wypalanie cząsteczek węgla w rdzeniu, powodujące wzrost jego oporności. W wyniku tego iskra jest coraz słabsza, a w skrajnych przypadkach następuje całkowity jej zanik.

Rdzenie ferrytowy i kevlarowy
Wad tych nie mają przewody z rdzeniem ferrytowym. Ich niska oporność (ok. 5,6 kilooma na metr) powoduje niewielkie straty przesyłanej energii. Stosuje się tu technologię Wire Wound, gdzie, że w rdzeń z włókna szklanego i kevlaru wprasowuje się mieszankę ferromagnetyczną, a następnie owija go spiralnym oplotem ze stali nierdzewnej pokrytej półprzewodzącym lateksem. Konstrukcja koncentruje fale elektromagnetyczne wewnątrz przewodu oraz bardzo niskie straty przesyłu energii. Całość pokryta jest izolacją silikonu z włóknem szklanym.

PROLINE i ECOLINE
Oferta przewodów zapłonowych Janmoru to: PROLINE oraz ECOLINE.
PROLINE występują w dwóch wersjach, z rdzeniem ferrytowym lub miedzianym. Te z rdzeniem ferrytowym wykonane są w technologii Wire Wound. PROLINE mają izolację z silikonu wzmacnianego włóknem szklanym i terminale (złącza) z wysokogatunkowych nierdzewnych stali.

ECOLINE może mieć rdzeń kevlarowy lub miedziany. Rdzeń kevlarowy charakteryzuje się opornością rozłożoną wzdłuż przewodu, nie wymagając tym samym stosowania dodatkowych oporników. Przewody z rdzeniem miedzianym, też mają wtopione na końcach oporniki. Jako  izolację stosuje się EPDM. Terminale przyłączeniowe wykonane są tak jak w wersji PROLINE.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty