Dział: Przewody zapłonowe - Cewka zapłonowa – ważne ogniwo układu zapłonowego

Redakcja
Patronat działu: Janmor
Patronat działu: Janmor
Patronat: Janmor. Aby silnik spalinowy o zapłonie iskrowym pracował poprawnie, konieczne jest wytworzenie w jego cylindrach iskry zapalającej mieszankę paliwowo – powietrzną. Iskra ta powinna posiadać odpowiednią energię oraz musi pojawić się w ściśle określonym momencie.
Patronat działu: Janmor
Patronat działu: Janmor

Dział: Przewody zapłonowe
Patronat: Janmor

Zadania te spełnia układ zapłonowy, którego typowymi częściami składowymi są: świece zapłonowe, przewody wysokiego napięcia, rozdzielacz zapłonu, cewka zapłonowa (lub kilka cewek, element włączający i wyłączający cewkę (dawniej był to przerywacz, obecnie moduł zapłonu lub sterownik silnika).

Jeden za wszystkich...
Elementy te pracują w układzie szeregowym i usterka jednego z nich powoduje niewłaściwą iskrę lub jej całkowity brak. Dążenie do zwiększenia bezawaryjności pojazdów doprowadziło do powstania układów eliminujących niektóre ogniwa z tego łańcucha (np. rozdzielacz, przewody wysokiego napięcia). Elementem zawsze występującym w tym łańcuchu jest cewka zapłonowa.

Jej zadaniem jest wytworzenie i zmagazynowanie energii umożliwiającej przeskok iskry na świecy zapłonowej. Energia wyzwalana podczas trwania iskry musi być na tyle duża, aby doszło do zjonizowania powietrza znajdującego się między elektrodami świecy. Napięcie pozwalające zrealizować ten cel wynosi od kilkunastu kV (starsze rozwiązania) do 30kV w najnowszych rozwiązaniach.

Coraz większe wymagania
Wzrost napięcia przeskoku iskry stawia coraz wyższe wymagania dla materiałów izolacyjnych stosowanych do wytwarzania cewek. Z kolei tendencja do podwyższania stopnia sprężania i do zubażania mieszanki paliwowo-powietrznej skutkuje koniecznością wytwarzania iskry o coraz większej energii.

Z punktu widzenia elektrotechnicznego cewka zapłonowa jest rodzajem transformatora pozwalającego przetworzyć napięcie 12

Fot: Janmor
Fot: Janmor

V jakim dysponujemy w samochodzie na wspomniane wcześniej kilkanaście kV. Jak każdy transformator musi więc mieć uzwojenie pierwotne i wtórne nawinięte na rdzeń. Typowe tzw. przełożenie czyli stosunek liczby zwojów uzwojenia wtórnego do pierwotnego wynosi ok. 100:1. Można powiedzieć, że obecność obydwu tych uzwojeń jest „stałym” elementem  występującym w każdej cewce niezależnie od jej konstrukcji i zaawansowania technologicznego. Dodatkowymi elementami stanowiącymi integralną część cewki mogą być:
–    moduły zapłonowe (rozwiązanie często spotykane w pojazdach grupy VAG),
–    końcówki mocy (występują często w cewkach zespolonych),
–    rezystory przeciwzakłóceniowe,
–    diody występujące w niektórych cewkach indywidualnych (rozwiązanie spotykane w BMW).

Gdy jeździsz na gazie
Elementy te są zamknięte w obudowie zapewniającej odpowiednią izolację i ochronę przed czynnikami zewnętrznymi. W niektórych rozwiązaniach uzwojenia cewek zanurzone są w kąpieli z oleju transformatorowego mającej za zadanie zmniejszenie ryzyka występowania przebić międzyzwojowych. Umiejscowienie cewki w komorze silnikowej lub bezpośrednio na silniku powoduje, że jest ona narażona na wilgoć, olej silnikowy, kurz i zmienne temperatury (od ujemnych w zimie do ok 100 C).
Wszystkie te czynniki stawiają bardzo duże wymagania odnośnie materiałów stosowanych do budowy cewek oraz samej technologii ich wykonania. Dodatkowo podnosi „poprzeczkę” w pojeździe instalacja. LPG. Wynika to z faktu, że napięcie przeskoku iskry w silniku pracującym na tym rodzaju paliwa jest kilka kV wyższe niż w przypadku zasilania benzyną. Może to oznaczać, że nie do końca sprawny układ zapłonowy przy zasilaniu benzyną będzie pracował poprawnie, a na LPG już nie.

Wytworzona w cewce zapłonowej energia musi zostać przetransportowana do świecy zapłonowej. Zadanie to realizują przewody zapłonowe łączące wtórne uzwojenie cewki ze świecą zapłonową. Nie występują one jedynie w rozwiązaniach z indywidualnymi cewkami zakładanymi bezpośrednio na świece zapłonowe.

Firma Janmor dostarcza dla rynku motoryzacyjnego zarówno cewki jak i przewody zapłonowe.

Cechują je wysoka jakość oraz przystępna cena. Umożliwia to usuwanie usterek układu zapłonowego w bardzo atrakcyjnej dla klienta formie. Należy też nadmienić, że elementy układu zapłonowego takie jak świece, przewody czy cewki podlegają procesowi zużycia eksploatacyjnego. W przypadku przewodów i cewek może to oznaczać stopniową utratę własności izolacyjnych i powstawanie przebić. Zjawisko to stawia pod dużym znakiem zapytania stosowaną nieraz przez użytkowników pojazdów i warsztaty praktykę montowania elementów pochodzących z demontażu.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty