Dział: Akumulatory - Temperatura coraz niżej

Redakcja
Patronat działu: TAB Polska
Patronat działu: TAB Polska
Patronat: TAB Polska. Z nastaniem jesieni mogą wystąpić pierwsze kłopoty z rozruchem silnika samochodu. Nie zawsze winę za te kłopoty ponosi akumulator, ale od jego sprawności w dużej mierze zależy dobry rozruch. Wraz ze spadkiem temperatury otoczenia (także elektrolitu) obniża się pojemność elektryczna akumulatora. Pojemność akumulatora przy danej temperaturze otoczenia jest następująca: 100% pojemności w temperaturze +25°C, 80% pojemności w temperaturze 0°C, 70% pojemności w temperaturze - 10°C, 60% pojemności w temperaturze - 25°C.
Patronat działu: TAB Polska
Patronat działu: TAB Polska

Dział: Akumulatory
Patronat: TAB Polska

Dla akumulatorów częściowo rozładowanych pojemności będą proporcjonalnie mniejsze. Pobór energii jest zwiększony z powodu wymogu jazdy z włączonymi światłami drogowymi. Obniżenie temperatury powoduje również zastyganie oleju. W skrzyniach korbowej i biegów, wzrastają opory, jakie musi pokonać rozrusznik, stąd rośnie prąd pobierany z akumulatora podczas rozruchu. Pod koniec września lub w październiku przezorni kierowcy wykonują mini serwis akumulatorów. Warto więc:

  • Sprawdzić poziom i gęstość elektrolitu, ewentualnie uzupełnić poziom i doładować według instrukcji producenta. Obecnie, praktycznie wszystkie sprzedawane na rynku akumulatory spełniają normę bezobsługowości
  • W samochodach z prądnicą prądu stałego, gdzie może występować ujemny bilans energetyczny, w razie potrzeby trzeba doładować akumulator poza pojazdem, - Przed rozruchem silnika należy pamiętać o wciśnięciu pedału sprzęgła, co zmniejsza opory stawiane rozrusznikowi, a tym samym zmniejsza pobór prądu z akumulatora,
  • Jeżeli samochód zimą nie będzie wykorzystywany, należy wyjąć z niego akumulator i przechowywać w stanie naładowanym.
  • Akumulator powinien być dobrze zamocowany w pojeździe, a zaciski biegunowe dobrze zaciśnięte i zabezpieczone warstwą wazeliny bezkwasowej.
  • Powinno unikać się całkowitego wyładowania akumulatora (nie zostawiamy włączonych odbiorników prądu po wygaszeniu silnika).

Wybrane z półki

Fot: Tab Polska
Fot: Tab Polska

Akumulatory Topla są produkowane w wiodącej technologii Ca/Ca, czyli wapniowo-wapniowej, co gwarantuje ich długą eksploatację. Są to baterie bezobsługowe, spełniające wymagania norm DIN 43539 i EN 60095.
Model Energy ma przedłużoną żywotność, wysokie zdolności rozruchowe, niskie zużycie wody i cechuje go niezawodny rozruch w niskich temperaturach.

Model Start charakteryzują dobre zdolności rozruchowe i wysoka niezawodność pracy. Zastosowano w nim wysokiej jakości polietylenowe separatory kopertowe. Jest niedrogi.

Model Top także produkowany w technologii wapniowo-wapniowej, jest zalecany do stosowania w samochodach, które potrzebują dużo prądu, na przykład podczas wielokrotnego rozruchu w krótkim czasie.
EcoDry wykonano w technologii AGM, co oznacza, że elektrolit uwięziono w wacie szklanej. Umożliwia to rekombinację gazów i zapobiega wyciekom elektrolitu. W opinii ekspertów ten  akumulator gwarantuje wysoką ilość cykli ładowania i rozładowania. Jest mały i łatwo go przenosić.

Czy można ładować podłączony akumulator bezpośrednio w samochodzie bez wyciągania go i odczepiania samochodowych klem?
Można pod warunkiem odłączenia jednej klemy. Jeśli w samochodzie znajduje się komputer, którego odłączenie wymagałoby wezwanie serwisu do jego zakodowania, nie powinno się tego robić samemu. Najlepiej przyjechać do zakładu, gdzie akumulator zostanie wymontowany z podtrzymaniem napięcia. W instrukcji obsługi auta powinien być opis ponownego zaprogramowania komputera w przypadku, gdy jego parametry kasują się po odłączeniu akumulatora. Należy pamiętać, że przy odłączaniu akumulatora centralny zamek zamyka drzwi, dlatego nie należy zostawiać kluczyków w stacyjce.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty