Statystyki wypadków pokazują, że ich liczba pomiędzy zmierzchem a świtem jest relatywnie wyższa niż za dnia. Liczba zabitych i bardzo ciężko rannych też bywa nieproporcjonalnie większa.
Niedostatki oświetlenia często umykają uwadze nawet samego kierowcy. W zasadzie może on jedynie sprawdzić czy światła świecą czy nie.
Przyjrzyjmy się reflektorom samochodowym. Wiązka światła mijania wysyłana z takich reflektorów ma jaśniejszą część skierowaną na drogę i prawe pobocze i ciemniejszą - powyżej. Oba te obszary rozdziela granica światła i cienia. Reflektory podlegają homologacji. Laboratoryjne badania homologacyjne to jedyny moment, kiedy weryfikowana jest ich jakość. Podobnie jest z żarówkami. Podczas eksploatacji światła są natomiast jedynie ustawiane tak, by jaśniejsza część padała na drogę do ok. 75 m przed pojazdem po lewej stronie i odpowiednio dalej po prawej. Natomiast powyżej horyzontu światło powinno być ograniczone, aby nie oślepiać nadjeżdżających z przeciwka. Regulacji dokonuje się w warsztatach i stacjach kontroli pojazdów za pomocą specjalnych przyrządów. Dodatkowo mierzy się jeszcze światłość świateł drogowych. Światła te z reguły świecą silniej, nie mają granicy światła i cienia i używa się ich rzadziej.
Istnieją trzy, jakościowo różne rodzaje wymagań dotyczących reflektorów samochodowych - w zakresie oświetlenia drogi i olśnienia. W efekcie współczesne reflektory świateł mijania mogą kilkakrotnie lepiej oświetlać drogę niż ich poprzednicy. Ważną sprawą są określone kategorie żarówek, które pasują do konkretnego reflektora. Na rynku są żarówki czasem wielokrotnie przekraczające tolerancje dla żarówek masowej produkcji.
Aby ocenić rzeczywisty stan oświetlenia w Instytucie Transportu Samochodowego wykonano badania, którym poddano losową próbkę pojazdów przy wykorzystaniu komputerowego przyrządu do badania i ustawiania świateł opracowanego w ITS. Tylko 11 proc. pojazdów miało prawidłowo ustawione reflektory i tylko 1/8 miała prawidłowe natężenia oświetlenia reflektorów. Jedną z przyczyn jest niedostateczna jakość niektórych żarówek i jakość reflektorów. Dlatego podczas zakupu tych elementów warto zwrócić uwagę, czy mają homologację.
Wskazówki dla użytkowników aut:
- po każdej wymianie żarówek najlepiej jednocześnie w obu reflektorach trzeba koniecznie ustawić światła; warto to robić także zawsze wtedy, gdy stwierdzamy wzrokowo pogorszenie widoczności,
- kupować jedynie standardowe żarówki znanych producentów zgodne ze specyfikacją podaną w instrukcji obsługi pojazdu; warto unikać żarówek najtańszych,
- jeżeli stwierdzimy po wymianie żarówek zauważalne pogorszenie widoczności, należy wypróbować inny zestaw żarówek uznanego producenta,
- stosować w miarę możliwości oryginalne reflektory, a jeśli decydujemy się na inne, powinny koniecznie mieć znak homologacji europejskiej.
Źródło: Fundacja Zapobieganie wypadkom drogowym
Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?