Za oknem już prawdziwa wiosna. To znak, że należy wymienić opony
zimowe na letnie. Firmy oponiarskie do dotychczasowych modeli dołożyły
nowe. Powiększyła się więc oferta opon letnich u dilerów.Nowością firmy Michelin
jest Energy
- opona letnia przeznaczona dla użytkowników najpopularniejszych w Europie
aut miejskich i klasy średniej. Zastosowano w niej lamele MM (Mikro Makro)
zwiększające sztywność bieżnika o asymetrycznej rzeźbie. Poprawia się dzięki
temu styczność opony z nawierzchnią, co gwarantuje lepszą trakcję na suchej
i mokrej drodze. Również droga hamowania przy prędkości 90 km/h na mokrej
nawierzchni skraca się w porównaniu z poprzednim modelem Energy o 3 m,
a proces zużycia wydłuża się o 20 proc. Nowa opona będzie dostępna w 45
rozmiarach o średnicy osadzenia od 13 do 16 cali oraz o indeksach prędkości
T (do 190 km/h), H (do 210 km/h) i V (do 240 km/h).
Drugą nowością Michelin
a jest Pilot
Sport
drugiej generacji - opona przeznaczona do aut sportowych oraz
samochodów o wysokich osiągach. Rzeźba jej bieżnika z małą ilością nacięć
i rowkami przypominającymi opony tej firmy stosowane w Formule 1, jest
bardziej odporna na odkształcenia przy wchodzeniu w zakręt. W tę oponę
wbudowano element chroniący felgę przed uszkodzeniem. Będzie ona oferowana
w 33 rozmiarach o średnicy osadzenia od 17 do 22 cali i z indeksem prędkości
do 300 km/h. Już obecnie jako pierwsze takie wyposażenie stosowane jest
w chryslerze crossfire.
Z Michelinem związana jest też amerykańska marka BFGoodrichŽ
.
Oponę Profiler
przeznaczono dla samochodów szybkich, o wysokich
osiągach. Zapewnia ona wysoki poziom bezpieczeństwa i krótszą drogę hamowania
na mokrej nawierzchni. Dostępna jest w 16 rozmiarach od 14 do 17 cali i
z indeksami prędkości V oraz W (do 270 km/h). Natomiast Profiler G
jest oponą przeznaczoną dla samochodów sportowych oraz osobowych o wysokiej
mocy lub po tuningu mechanicznym. Produkuje się ją w 43 rozmiarach od 14
do 19 cali z indeksami prędkości H, V, W i Y (do 300 km). Natomiast opona
Touring
została zaprojektowana do samochodów miejskich. Cechuje
ją wysoki poziom bezpieczeństwa, dobra przyczepność na suchych i mokrych
nawierzchniach, wytrzymałość. Dostępna jest w 13 rozmiarach - 13 i 14 cali
o indeksie prędkości T. Dla samochodów klasy średniej przeznaczono oponę
Touring G
, w 23 rozmiarach 14- i 15-calowych z indeksami prędkości
T i H.
Letnia oferta firmy Kleber
dla aut
osobowych obejmuje opony: Dynaxer HP
, Dynaxer DR
, Viaxer
.
Pierwszą przeznaczono dla komfortowych samochodów o dużej pojemności silnika.
Rzeźba bieżnika zostawia na drodze ślad elipsy, dzięki czemu woda jest
wypychana przez oponę do przodu i na boki. Specjalna mieszanka gumy zapewnia
idealną przyczepność także na suchej nawierzchni i przy dużych prędkościach.
Takie opony dostępne są w 23 rozmiarach od 14 do 17 cali, z indeksami prędkości
H, V i W. Dynaxer DR
ma służyć głównie autom sportowym. Ma kierunkową
rzeźbę bieżnika z rowkami w kształcie haków. W ofercie jest 27 rozmiarów
od 14 do 18 cali z indeksami prędkości H, V, W oraz Y. Viaxer
, z
symetrycznym bieżnikiem, przeznaczono dla aut o małej pojemności silnika.
Opony asymetryczne składają się z dwóch części - wewnętrznej zapewniającej
dobre hamowanie na mokrej nawierzchni, i zewnętrznej - na suchej. Symetryczne
produkowane są w 13 rozmiarach o średnicy 13 i 14 cali oraz o indeksie
prędkości T, a asymetryczne - w 30 rozmiarach 14- i 13-calowych z indeksami
T oraz H.
Kormoran
na lato przygotował opony
Gamma
, Runpro
i Impulser
. Gammę
przeznaczono
dla samochodów osiągających duże prędkości. W zależności od wersji wyposażona
jest w jedno lub dwa żebra centralne, które zapewniają stabilność auta
i precyzję kierowania przy szybkiej jeździe. 6 rozmiarów o średnicy 15
cali ma indeks prędkości V. Runpro
ma służyć autom klasy średniej
i o podwyższonych osiągach. Kierunkowa rzeźba z licznymi lamelkami zapewnia
dobrą przyczepność na nawierzchni mokrej, a masywne klocki na barkach bieżnika
- na suchej. Skonstruowana jest z mieszanki gumowej, ograniczającej zużywanie
się opony, dostępnej w 11 rozmiarach o średnicy osadzenia 14 i 15 cali
i o indeksie prędkości H. Impulser
opracowano przede wszystkim z
myślą o autach z silnikami o małej i średniej pojemności. Można wybierać
w 22 rozmiarach serii 80, 70 i 65 o średnicy od 12 do 15 cali z indeksem
prędkości S (do 180 km/h) i T.
Marka Dunlop
, należąca do Goodyeara
,
oferuje oponę SP Sport 01
, charakteryzującą się asymetryczną rzeźbą
bieżnika, podzieloną na trzy segmenty, co ma zapewniać połączenie zalet
ogumienia sportowego z wymogami bezpieczeństwa i komfortem toczenia się.
Ma rozmiary od 175/65 R14 do 225/60 R15 i indeksy prędkości: H, V i W.
Natomiast Fulda
proponuje oponę
Carat Extremo
z rowkami promieniowymi i szerokimi rowkami obwodowymi,
zapewniającymi maksymalną ochronę przed tzw. aquaplaningiem i optymalny
kontakt z nawierzchnią. Wytwarzana jest w 44 rozmiarach z profilami od
35 do 55 i indeksami prędkości V, W, Z i rozmiarami od 195/45 R15 do 285/35
R18.
Najnowsza opona letnia Continental
a,
przeznaczona dla aut kompaktowych i średniej wielkości - ContiEcolontact
3
- zastępuje ogumienie o tej samej nazwie, ale z symbolem EP. W porównaniu
z poprzedniczką ma o 9 proc. większą skuteczność hamowania i o 12 proc.
mniejsze opory toczenia, co uzyskano dzięki specjalnym materiałom, zastosowanym
przy budowie niesymetrycznego bieżnika. Ma 19 rozmiarów od 145/80 R13 do
195/65 R15.
Bridgestone/Firestone
proponuje
Firehawk TZ200 Fuel Saver
, oponę przeznaczoną do samochodów z silnikami
dużej mocy. Wyposażono ją w innowacyjne, soczewkowo modelowane klocki,
które mają łatwiej odprowadzać wodę i zmniejszać ryzyko aquaplaningu. Produkowane
są w 23 rozmiarach od 175/65 R14 po 225/45 R17 z indeksami prędkości H,
V i W. Dla sportowych samochodów opracowano Firehawk SZ80
.
To i tak nie wszystkie modele opon letnich, dostępnych w handlu. Które
więc wybrać, jeśli musimy zmienić dotychczasowy komplet? Bywa, że opony
różnych marek o tych samych rozmiarach różnią się cenami nawet trzykrotnie.
Czy opony trzykrotnie droższe są trzykrotnie lepsze? Na pewno nie, tym
bardziej że wiele z nich produkowanych jest według tej samej technologii,
jeśli należą np. do Grupy Michelina lub innej - z grupy Goodyeara. Wiadomo,
że najdroższe opony to te, oznaczane nazwą "koncernu matki", a najtańsze
- wytwarzane w jej polskiej fabryce np. w Olsztynie czy Dębicy. Nie oznacza
to jednak, że jakość polskich opon jest znacznie niższa od zagranicznych.
Pomiędzy tymi skrajnymi są obce marki, ale też związane ekonomicznie i
technologicznie z inwestorami strategicznymi. Wybór opony należy więc do
użytkownika.
Rajd Pojazdów Zabytkowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Dzieje się w Polsce i na świecie – czytaj na i.pl
- Szwecja wyprowadza wojsko na ulice. "Żaden kraj w Europie nie jest w takiej sytuacji"
- Jaka będzie jesień? Sprawdź w naszym quizie, czy znasz jesienne przysłowia
- Jesienny trening mózgu dla bystrzaków. Czy rozwiążesz 12 zagadek? QUIZ
- Lista imion zakazanych w Polsce! Urzędnik nie pozwoli ci tak nazwać dziecka!