Skrót COPO pochodzi od nazwy jednostki Central Office Production Order, która w latach 60. ubiegłego wieku zajmowała się
realizacją nietypowych zamówień składanych przez dilerów, głównie na samochody flotowe. Niektórzy z tych dilerów wykorzystywali system do tworzenia modeli o wyższych osiągach, które nie były oficjalnie oferowane w salonach sprzedaży. W ten sposób powstał legendarny Camaro ZL1 z 1969 roku. Samochód został wyposażony w silnik o pojemności 427 cali sześciennych, opracowany z myślą o wyścigach. Powstało 69 sztuk tego modelu, który do dziś pozostaje jednym z najcenniejszych samochodów kolekcjonerskich.
Modele COPO Camaro z rocznika 2013 będą oferowane z dwoma nowymi silnikami do wyboru oraz z nową manualną skrzynią biegów, dzięki czemu będą mogły rywalizować w wielu klasach zawodów serii NHRA. Gama jednostek napędowych obejmuje trzy wolnossące motory: o pojemności 350 cali sześciennych (325 KM), 396 cali sześciennych (375 KM) i 427 cali sześciennych (425 KM).
W odpowiedzi na wymagania klientów, obok przekładni automatycznej Powerglide, w modelu COPO Camaro dostępna będzie nowa manualna skrzynia biegów. W każdym modelu, w zależności od wybranego silnika i przekładni, optymalizacji podlega również przełożenie tylnej osi.
Dodatkowe w modelach 2013 zmodernizowano osłonę chłodnicy oraz standardowe reflektory wersji produkcyjnej (non-HID). Przeprojektowano wnętrze ze specjalną wykładziną oraz nową tablicą przełączników. Zmianą poddane zostały także przednie sprężyny. Chłodnica skrzyni biegów zintegrowana zaś z chłodnicą silnika.
Wszystkie modele COPO Camaro są składane ręcznie przy wykorzystaniu bazowych podzespołów z fabryki Oshawa, gdzie produkuje się standardowe Camaro. Każdy egzemplarz zostaje wyposażony w klatkę bezpieczeństwa oraz inne elementy zgodne ze standardami NHRA, a także wyścigowe podwozie i specjalne zawieszenie – łącznie ze sztywną belką osi tylnej, która zastępuje standardowe zawieszenie niezależne. Dopełnieniem całości są lekkie koła wyścigowe Bogart i opony Hoosier.
Produkcja modelu rozpocznie się w kwietniu, natomiast pierwsze dostawy do klientów będą realizowane na początku lata. Każdy model COPO Camaro jest oznaczony numerem seryjnym zgodnym z numerem silnika, jednak jest pozbawiony numeru VIN, więc nie będzie go można zarejestrować do użytku na publicznych drogach.
W roku 2012 powstało zaledwie 69 egzemplarzy modelu COPO Camaro, natomiast chęć zakupu jednego z nich zadeklarowało ponad 3000 osób.
Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?