C4 zaprojektowany został w centrum stylistycznym PSA Peugeot Citroen. Budowa oparta jest na zmodernizowanej płycie

podłogowej poprzednika. To auto charakteryzuje się wysokim poziomem bezpieczeństwa, jeszcze przed swoją premierą otrzymało najlepszą ocenę ze wszystkich kompaktowych aut klasy średniej i zdobyło 5 gwiazdek we wszystkich kategoriach systemu Euro NCAP. Do nowych rozwiązań zwiększających bezpieczeństwo należy dostępny za dopłatą tak zwany „Pakiet Bezpieczeństwo” obejmujący między innymi system kontroli martwego pola opierający się na sygnałach z czterech ultradźwiękowych czujników. Nadzoruje on przestrzeń nie objętą lusterkami zewnętrznymi.
Citroen wprowadzając na rynek nowy model zdecydował, że będzie on oferowany jedynie jako 5 drzwiowy hatchback. Wyważone proporcje nadwozia: długość wynosząca 4,33 m, szerokość 1,79 i wysokość 1,49 m powodują że auto sprawia wrażenie mocnego i stabilnego. Modele francuskiej marki do tej pory bardzo często zaskakiwały innowacyjnym wyglądem. C4 bardziej jednak przypomina klasyczny, rodzinny kompakt.
Wnętrze sprawia wrażenie bardzo przestronnego, a to za sprawą zastosowanej koncepcji Visiodrive znanej z innych modeli marki, to znaczy szyby czołowej zachodzącej na dach pojazdu oraz dostępnego za dopłatą dużego panoramicznego dachu. Jazda na przednich fotelach to naprawdę przyjemność. Odpowiednio wyprofilowane oparcia powodują, że charakteryzują się one bardzo dobrym trzymaniem na boki. Inaczej wygląda sytuacja na tylnej kanapie, miejsca na głowę i nogi nie jest zbyt

wiele, osoby dość wysokie podczas jazdy mogą odczuwać pewien dyskomfort.
W nowym modelu zrezygnowano z nietypowej kierownicy z nieruchomym rdzeniem na rzecz bardzo estetycznie wykonanej tradycyjnej wielofunkcyjnej kierownicy pokrytej miękką skórą. Bardzo przydatnym elementem wyposażenia może być ukryte w schowku, w podłokietniku przednim gniazdo 230V. Plastikowe elementy wykończeniowe imitujące karbon i aluminium pozwalają nieco ożywić stonowaną kolorystykę wnętrza przez co staje się ono nowoczesne i nieszablonowe. C4 dysponuje przestronnym jak na swoją klasę bagażnikiem o minimalnej pojemności 380 litrów. Zaletą jego jest regularny kształt i niski próg załadunkowy. Dzięki możliwości składania siedzeń tylnych w stosunku 40/60 możemy dowolnie konfigurować przestrzeń bagażową. Pojemność maksymalną jaką możemy uzyskać to 1183 litry po całkowitym złożeniu tylnej kanapy.
W Citroenie C4 do napędu wykorzystywana jest gama ekologicznych silników, spełniających normę emisji spalin Euro V: 4

silniki wysokoprężne HDi (HDi 90 FAP, HDi 110 FAP, e-HDi 110 FAP i HDi 150 FAP) oraz 3 benzynowe (VTi 95, VTi 120 i THP 155). Z silnika wysokoprężnego HDi 150 FAP w jaki wyposażony był testowany pojazd, moc na koła jezdne przekazywana jest za pośrednictwem manualnej 6-przełożeniowej skrzyni biegów. Jednostka ta z pojemności 1997 cm3 osiąga maksymalną moc 150KM przy 3750obr/min i charakteryzuje się maksymalnym momentem 340Nm przy 2000 obr/min. Silnik jest bardzo dynamiczny, a jednocześnie bardzo ekonomiczny. Zawdzięcza to między innymi dobrze dobranym przełożeniom skrzyni biegów. Rozpędza auto do prędkości 100 km/h w czasie 8,6 sekundy. Średnie zapotrzebowanie na paliwo w ruchu miejskim wynosi około 6,5 litra oleju napędowego na 100 km. Citroen C4 na drodze zachowuje się stabilnie. Jego właściwości jezdne sprawiają, że samochód daje kierowcy dużą przyjemność z jazdy przy zachowaniu maksymalnego bezpieczeństwa i wysokiego komfortu. Zawieszenie przednie to kolumny McPherson z trójkątnymi wahaczami, zaś tylne to oś odkształcalna z wahaczami wleczonymi. Jest ono miękkie i komfortowe, stosunkowo dobrze tłumi nierówności drogi. Układ kierowniczy wspomagany elektrycznie pozwala na dość precyzyjne wykonywanie manewrów.
Już w podstawowej wersji pojazdu za wysoki stopień bezpieczeństwa odpowiada pakiet poduszek powietrznych obejmujący poduszki czołowe, boczne oraz kurtynowe oraz system ABS uzupełniony systemem wspomagającym gwałtowne hamowanie BAS i elektronicznym układem rozdziału siły hamowania EBD.
Wybrane dane techniczne Citroena C4 i konkurentów:
Marka / model | Citroen C4 | Volkswagen Golf | Ford Focus |
Wersja | Exclusive | Highline | Titanium |
Cena (zł) | 90 100 | 94 050 | 88 900 |
Silnik | Diesel | Diesel | Diesel |
Pojemność (cm3) | 1997 | 1968 | 1997 |
Moc (KM) | 150 | 150 | 140 |
Moment obrotowy (Nm) | 340 | 320 | 320 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 8,6 | 8,6 | 8,9 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 207 | 216 | 207 |
Średnie spalanie (l/100 km) | 4,9 | 4,1 | 4,9 |
Emisja CO2 (g/km) | 127 | 106 | 124 |
Skrzynia biegów | manualna 6-biegowa | manualna 6-biegowa | manualna 6-biegowa |
Pojemność bagażnika (l) | 380 | 380 | 363 |
Tekst i zdjęcia: Robert Kulczyk – Info-Ekspert
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Dzieje się w Polsce i na świecie – czytaj na i.pl
Polecane oferty
kup teraz

Apple Beats Flex żółty (MYMD2EE/A)
w zależności od tego, co robisz, słuchawki beats f…
kup teraz

Bang & Olufsen Beoplay EX Czarne
To jest automatyczne tłumaczenie wygenerowane prze…
kup teraz

Beyerdynamic DT770 PRO 80Ohm
Najważniejsze cechy:• ergonomiczny kształt• przewó…
kup teraz

Bang & Olufsen Beoplay EX Złote
Słuchawki Bang & Olufsen Beoplay EX Komfort na któ…
kup teraz

Bang & Olufsen Beoplay H95 Navy 1266116
Słuchawki Bang & Olufsen Beoplay H95 Navy 1266116D…
Pirat drogowy w Lublinie