Bosch o krok przed konkurencją

(opr)
Fot. Bosch: Bosch DuraSpeed zapewniają szybszy, cichszy i ekologiczny rozruch, nawet przy temperaturze minus 28°C.
Fot. Bosch: Bosch DuraSpeed zapewniają szybszy, cichszy i ekologiczny rozruch, nawet przy temperaturze minus 28°C.
Nowe świece żarowe Bosch DuraSpeed zapewniają silnikom Diesla szybszy, cichszy i bardziej ekologiczny rozruch, nawet przy temperaturze minus 28°C.

Nowe świece żarowe Bosch DuraSpeed zapewniają silnikom Diesla szybszy, cichszy i bardziej ekologiczny rozruch, nawet przy temperaturze minus 28°C.

 

Świece te nagrzewają się do 1000 stopni Celsjusza w czasie krótszym niż 2 sekundy i osiągają temperaturę żarzenia dochodzącą nawet do 1300 stopni, czyli o około 30 proc. więcej niż standardowe świece żarowe. Pod względem czasu nagrzewania nowe świece są najszybsze na świece. Pierwszymi koncernami stosującymi DuraSpeed w montażu fabrycznym są Nissan i Renault.

 

Mniej uszkodzeń świec
Fot. Bosch: Bosch DuraSpeed zapewniają szybszy, cichszy i ekologiczny rozruch, nawet przy temperaturze minus 28°C.
Fot. Bosch: Bosch DuraSpeed zapewniają szybszy, cichszy i ekologiczny rozruch, nawet przy temperaturze minus 28°C.

 

Cechą szczególną konstrukcji nowych świec jest element grzewczy wykonany z ceramiki oraz elastycznej i formowalnej osłony metalowej. Opatentowana technologia "Flexible Design" zwiększa odporność mechaniczną świecy żarowej, np. w sytuacji nieprawidłowego montażu, kiedy krzywo wkręcony element grzejny może ulec odkształceniu. Pomaga to znacznie ograniczyć ryzyko uszkodzenia świecy, jej pęknięcia lub przegrzania. Dodatkowo, ceramika jest tworzywem, który zapewnia świecom wysoką odporność termiczną oraz długą żywotność.

 

Wymuszone nagrzewanie

 

Świece DuraSpeed nagrzewają się do temperatury 1000 stopni Celsjusza w czasie krótszym niż 2 sekundy. Dla porównania, i tak szybkie świece metalowe typu Duraterm potrzebują w identycznych warunkach atmosferycznych około 4 sekundy. Dzieje się tak głównie dzięki odpowiednio wysokiemu współczynnikowi przewodzenia ciepła zastosowanego tworzywa ceramicznego, a także dzięki napięciu zasilania wynoszącemu 7V, znacznie niższemu od napięcia sieci pokładowej w samochodzie (12V). Aby w możliwie krótkim czasie można było osiągnąć temperaturę wymaganą dla rozruchu silnika, w fazie nagrzewania możliwe jest zasilenie świec wyższym napięciem. Fachowcy mówią w takim przypadku o tzw. "wymuszaniu" nagrzewania (ang. push), co gwarantuje szybki rozruch silnika także przy wyjątkowo niskiej temperaturze otoczenia. Świece DuraSpeed szybko osiągają optymalną temperaturę żarzenia w przypadku zasilania napięciem z sieci

pokładowej 12V.

 

Nowe perspektywy dla silnika

 

Nowe świece żarowe Boscha zapewniają długi czas dogrzewania silnika po uruchomieniu, przy temperaturze dochodzącej nawet do 1300 stopni Celsjusza. Pozwala to w znacznym stopniu ograniczyć hałas charakterystyczny dla pracy zimnego silnika, spada również poziom emitowanych zanieczyszczeń. Dalsze dogrzewanie, już po starcie silnika, pomaga w okresowej regeneracji filtra cząstek stałych i zapobiega dymieniu przy zmianie obciążenia silnika schłodzonego w fazie hamowania silnikiem. Wysoka temperatura oraz długi czas dogrzewania nowych świec DuraSpeed otwierają zupełnie nowe perspektywy przed producentami silników i samochodów. Dają one bowiem możliwość stosowania turbosprężarek o niskim stopniu sprężania, większej mocy specyficznej, a także obniżają emisję tlenków azotu. Wady turbosprężarek wynikające z zasady działania, czyli gorsze parametry pracy podczas rozruchu i pracy zimnego silnika, można skompensować właśnie dzięki zastosowaniu ceramicznych świec żarowych Bosch.

Po raz pierwszy niskonapięciowe, ceramiczne świece DuraSpeed zastosowano w modelu Renault Scenic z silnikiem Diesla dCi o pojemności 2,0 litra. W przyszłości planowane jest wprowadzenie świec DuraSpeed we wszystkich pozostałych modelach Renault oraz Nissana z takim silnikiem.

 

Paleta zalet

 

Trzonem aktualnej oferty świec żarowych Bosch są wysoko wydajne świece Duraterm. Główną zaletą świec Duraterm jest zastosowanie samoregulującego się elementu grzejnego. Element regulacyjny spirali grzejnej wykonany jest ze specjalnego, opatentowanego przez firmę Bosch stopu kobaltowo-żelaznego. Przy zastosowaniu takiego materiału opór elektryczny podnosi się wraz z rosnącą temperaturą znacznie szybciej niż w przypadku standardowo używanego do tego celu niklu. Temperatura pracy świecy podczas dogrzewania zostaje w ten sposób samoczynnie ograniczona. Wykluczone jest zatem przepalenie się spirali grzejnej przy podwyższonym napięciu lub zbyt długi czas żarzenia. Dzięki nowoczesnej technice żarzenia - świece Duraterm osiągają 850 stopni

Celsjusza w 4 sekundy.

 

Na wyposażeniu fabrycznym

 

Połączenie świec Duraterm i urządzenia sterującego czasem żarzenia pozwala na ograniczenie opóźnienia zapłonu oraz zmniejsza emisję spalin i hałas podczas fazy rozgrzewania silnika. Konstrukcja dostępnych w wielu wariantach świec żarowych Duraterm, jest za każdym razem optymalnie dostosowana do komór spalania silników z komorą wstępną, silników z komorą wirową, czy też silników z wtryskiem bezpośrednim. Wierzchołek świecy jest precyzyjnie umiejscowiony tak, aby nagrzewanie mieszanki paliwowo-powietrznej mogło zawsze przebiegać w optymalnych warunkach.

Świece Duraterm są szeroko stosowane na wyposażeniu fabrycznym przez wszystkich czołowych producentów silników wysokoprężnych, w tym również azjatyckich.

Nowoczesne technologie Bosch Duraterm i DuraSpeed stanowią wyzwanie i punkt odniesienia dla produktów innych dostawców.

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty