Audi grandsphere concept. Salon na kołkach, który... sam jeździ

Mariusz Michalak
Audi grandsphere conceptTo niczym prywatny samolot, ale do jazdy po drogach. Audi prezentuje pojazd studyjny Audi grandsphere concept.Wiele z zastosowanych w nim rozwiązań technicznych i cech konstrukcyjnych, w ciągu kilku kolejnych lat będzie można odnaleźć w produkowanych seryjnie modelach marki Audi. Fot. Audi
Audi grandsphere conceptTo niczym prywatny samolot, ale do jazdy po drogach. Audi prezentuje pojazd studyjny Audi grandsphere concept.Wiele z zastosowanych w nim rozwiązań technicznych i cech konstrukcyjnych, w ciągu kilku kolejnych lat będzie można odnaleźć w produkowanych seryjnie modelach marki Audi. Fot. Audi
Udostępnij:
To niczym prywatny samolot, ale do jazdy po drogach. Audi prezentuje pojazd studyjny Audi grandsphere concept.Wiele z zastosowanych w nim rozwiązań technicznych i cech konstrukcyjnych, w ciągu kilku kolejnych lat będzie można odnaleźć w produkowanych seryjnie modelach marki Audi.

W sierpniu 2021 roku pokazano po raz pierwszy elektrycznie napędzanego roadstera Audi skysphere concept. To spektakularna wizja zautomatyzowanego samochodu typu GT, który dzięki zmiennemu rozstawowi osi przekształca się w jeżdżący autonomicznie samochód sportowy. Oba samochody koncepcyjne, a także Audi urbansphere – ostatni przedstawiciel tej trójki, który ma się pojawić w 2022 roku, łączy fakt, że ich cała koncepcja opiera się na możliwości automatycznej jazdy na poziomie 4.

Audi grandsphere concept. We wnętrzu jak w salonie

Audi grandsphere conceptTo niczym prywatny samolot, ale do jazdy po drogach. Audi prezentuje pojazd studyjny Audi grandsphere concept.Wiele z zastosowanych
Audi grandsphere concept

To niczym prywatny samolot, ale do jazdy po drogach. Audi prezentuje pojazd studyjny Audi grandsphere concept.Wiele z zastosowanych w nim rozwiązań technicznych i cech konstrukcyjnych, w ciągu kilku kolejnych lat będzie można odnaleźć w produkowanych seryjnie modelach marki Audi.

Fot. Audi

Poziom 4 zmienia przestrzeń wnętrza tradycyjnego, zorientowanego na kierowcę kokpitu i foteli pasażerskich w przestronny salon. O ile w tradycyjnej, luksusowej limuzynie szef siedzi z tyłu, to tu pierwsza klasa przesuwa się do przodu, do pierwszego rzędu siedzeń. Wynika to stąd, że nie musi on już być podporządkowany przede wszystkim funkcji jazdy i obsługi. W trybie jazdy poziomu 4 kierownica i pedały znikają, a przednia część kabiny, w całej swojej przestronności, z doskonałym widokiem przez dużą przednią szybę oraz okna boczne, a także z maksymalnymi możliwościami poruszania się, przeobraża się w prawdziwie otwartą przestrzeń.

Wnętrze sprawia najbardziej przestronne wrażenie, gdy oba przednie fotele są maksymalnie przesunięte do tyłu. Audi grandsphere to pojazd typu 2+2. Tapicerowana, podwójna tylna kanapa z podłokietnikiem będącym integralną częścią boku, jest zintegrowana z tylną ścianą, a oba przednie fotele zaprojektowano z myślą o maksymalnym komforcie i optymalnej przestrzeni.

Indywidualnie dopasowywane są oferty z zakresu infotainmentu, np. płynna integracja pokładowego streamingu z już wykorzystywanymi dostawcami muzyki i video. Kolejnym krokiem będzie w przyszłości dostęp do przygotowywanych przez Audi spersonalizowanych i ekskluzywnych ofert koncertów, wydarzeń kulturalnych, a nawet imprez sportowych, na które będą zapraszani klienci czterech pierścieni.

Audi grandsphere concept. Personalizacja na każdym kroku

Drzwi Audi grandsphere concept otwierają się w kierunkach przeciwnych do siebie, są osadzone tak, że stykają się zamkami. Pojazd nie ma słupka B. W ten sposób już przy wsiadaniu, przed pasażerami otwiera się cała przestrzeń wnętrza. Ale zanim to nastąpi, Audi grandsphere identyfikuje swoich pasażerów za pomocą innowacyjnej funkcji rozpoznawania chodu, otwiera drzwi i wita ich indywidualną animacją świetlną wyświetlaczy i nastrojowego oświetlenia Ambiente. Automatycznie rozpoznana zostaje pozycja kierowcy i pasażera z przodu, a liczne funkcje osobistego komfortu – takie jak ustawienie klimatyzacji i siedzeń – dostosowują się do danego fotela. Jednocześnie system infotainment uzyskuje dostęp do ostatnio używanych przez pasażerów usług i płynnie wznawia je we wnętrzu samochodu. Na przykład film, który pasażer oglądał na tablecie, jest automatycznie odtwarzany na powierzchni wyświetlacza Audi grandsphere.

Audi grandsphere conceptTo niczym prywatny samolot, ale do jazdy po drogach. Audi prezentuje pojazd studyjny Audi grandsphere concept.Wiele z zastosowanych
Audi grandsphere concept

To niczym prywatny samolot, ale do jazdy po drogach. Audi prezentuje pojazd studyjny Audi grandsphere concept.Wiele z zastosowanych w nim rozwiązań technicznych i cech konstrukcyjnych, w ciągu kilku kolejnych lat będzie można odnaleźć w produkowanych seryjnie modelach marki Audi.

Fot. Audi

Z kolei po stronie kierowcy powierzchnia projekcyjna automatycznie odbiera wyświetlanie wiadomości, które kierowca czytał przed wejściem do pojazdu.

Przed aktywacją funkcji jezdnych nie widać ani okrągłych tarczy instrumentów, ani czarnych ekranów wirtualnych wyświetlaczy. Zamiast tego widzimy przejrzyście uporządkowane i spokojne strefy zrobione z najwyższej jakości materiałów.

Kolejna niespodzianka, gdy po naciśnięciu przycisku pojazd budzi się do życia: wyświetlacze jednak są! Choć przybierają one formę projekcji na drewnianych powierzchniach poniżej przedniej szyby. W zależności od trybu jazdy – manualnego z kierownicą lub na poziomie 4 – są one rozmieszczone na całej szerokości wnętrza lub podzielone na segmenty: osobno dla kierowcy i osobno dla pasażera z przodu. Wszystkie informacje potrzebne podczas jazdy są wyświetlane w wysokiej rozdzielczości i w sposób łatwy do odczytania.

Alternatywnie – w trybie jazdy zautomatyzowanej – powierzchnia projekcyjna może być również wykorzystywana jako ekran CinemaScope do wyświetlania treści infotainmentu lub jako ekran do wideokonferencji. Ponadto pod ekranem projekcyjnym znajduje się pasmo przycisków dotykowych, co umożliwia szybkie przełączanie treści: na przykład z muzyki na nawigację. Pzyciski dotykowe obsługują wszystkie funkcje i aplikacje aktywne w danym momencie w samochodzie. Ikony odpowiednich menu są podświetlone.

W pobliżu wycięcia w drzwiach, na ich wewnetrznej okładzinie, znajduje się jeden szczególny, innowacyjny element obsługi: bezdotykowy panel MMI touchless response. Jeśli kierowca siedzi w aktywnej pozycji za kierownicą, daleko z przodu we wnętrzu, może za pomocą tego elementu sterującego wybierać haptycznie różne menu funkcji i za pomocą pierścienia obrotowego oraz przycisków przechodzić przez różne poziomy. Prosta, intuicyjna obsługa.

Jeśli natomiast podczas jazdy na poziomie 4 kierowca odsunie fotel daleko do tyłu, nie będzie musiał rezygnować z tych elementów komfortu. Dzieje się tak, ponieważ w tym momencie wykorzystywane jest połączenie funkcji eye tracking i sterowania gestami. Czujnik skierowany na oko rozpoznaje linię wzroku, kiedy ma zostać włączona jednostka sterująca. Pasażer musi jedynie wykonać ruchy ręką - bez pochylania się - które są podobne do obsługi haptycznej i może w ten sposób - bez dotykania czegokolwiek - równie dobrze korzystać z systemu.

To samo dotyczy wszystkich trybów obsługi: eye trackingu, sterowania gestami czy sterowania głosem, wprowadzania danych za pomocą pisma ręcznego i dotyku: Audi grandsphere concept dostosowuje się do danego użytkownika i uczy się jego preferencji oraz często używanych menu i na tej podstawie może nie tylko sensownie uzupełniać niepełne polecenia, ale także podsuwać użytkownikowi indywidualne sugestie.

Panele obsługi są wbudowane w podłokietniki na drzwiach. W ten sposób, poprzez optyczne wskazówki dotyczące położenia niewidzialnych powierzchni dotykowych, pojazd zawsze oferuje pasażerom dostęp do nich. Ponadto w podłokietnikach na drzwiach po lewej i prawej stronie znajdują się okulary VR, których można używać w połączeniu z opcjami infotainmentu – na przykład w systemie Holoride.

Audi grandsphere conceptTo niczym prywatny samolot, ale do jazdy po drogach. Audi prezentuje pojazd studyjny Audi grandsphere concept.Wiele z zastosowanych
Audi grandsphere concept

To niczym prywatny samolot, ale do jazdy po drogach. Audi prezentuje pojazd studyjny Audi grandsphere concept.Wiele z zastosowanych w nim rozwiązań technicznych i cech konstrukcyjnych, w ciągu kilku kolejnych lat będzie można odnaleźć w produkowanych seryjnie modelach marki Audi.

Fot. Audi

Audi grandsphere concept. Jaki napęd?

Platforma technologiczna Audi grandsphere – Premium Platform Electric, w skrócie PPE – została zaprojektowana wyłącznie dla napędu akumulatorowo-elektrycznego i dzięki temu w pełni wykorzystuje wszystkie jego zalety. Centralnym elementem PPE jest moduł akumulatorów umieszczony między osiami, który w pojeździe koncepcyjnym Audi grandsphere dostarcza około 120 kWh energii. Dzięki wykorzystaniu całej podłogi pojazdu pomiędzy osiami, Audi jest w stanie uzyskać płaski układ akumulatorów. W połączeniu z dużymi kołami daje to podstawowe proporcje, idealne nie tylko dla stylistyki. Jedną z głównych zalet jest tu znaczna długość wnętrza, a tym samym – przestrzeń na nogi w obu rzędach siedzeń. Ponadto rezygnacja z obudowy skrzyni biegów i tunelu wału, zwiększa w samochodach elektrycznych komfort przestrzeni.

Model grandsphere wyposażono oczywiście w napęd quattro, tak charakterystyczny dla marki Audi. Pojazd koncepcyjny posiada w związku z tym po jednym silniku elektrycznym na każdej z osi. Silniki, za pomocą elektronicznej koordynacji, w zależności od potrzeb realizują napęd na wszystkie koła, zachowując idealną równowagę między dynamiką jazdy a oszczędnością. Oba silniki elektryczne w Audi grandsphere concept wytwarzają łączną moc 530 kW i moment obrotowy 960 Nm.

Sercem napędu jest 800-woltowa technologia ładowania. Podobnie jak w Audi e-tron GT, technologia ta zapewnia bardzo szybkie ładowanie akumulatora z mocą do 270 kW na stacjach szybkiego ładowania.

Strategia ta pozwala na uzyskanie czasu ładowania zbliżonego do czasu trwania klasycznych postojów na tankowanie samochodów z silnikami spalinowymi. Już dziesięć minut wystarczy, by zgromadzić energię napędową na ponad 300 kilometrów jazdy. W mniej niż 25 minut poziom naładowania akumulatora o pojemności 120 kWh można zwiększyć z 5 do 80 procent.

Wraz z zasięgiem ponad 750 kilometrów – w zależności od wariantu napędu i mocy – Audi grandsphere concept bezkompromisowo nadaje się do pokonywania długich dystansów. A pod względem zasięgu i szybkości ładowania dotrzymuje kroku samochodom napędzanym silnikami spalinowymi, dzięki czemu jest doskonałym, uniwersalnym pojazdem do codziennego użytkowania.

Zobacz także: Nissan Qashqai trzeciej generacji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Minister Anna Moskwa o polityce klimatycznej i o energetyce

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie