Jednym z najważniejszych kryteriów przy zakupie nowego auta jest zużycie paliwa. Jaki czynnik wziąć pod uwagę kupując nowy samochód?
Dla fanów konkretnej marki wybór jest oczywisty. Zrozumiałe jest także kryterium jakości produktu lub dobre skojarzenia z danym modelem, ale w czasach, gdy ceny paliw drylują kieszenie właścicieli, rozsądek podpowiada ofertę pod kątem średniego spalania.
Niestety, żeby zaoszczędzić, trzeba najpierw sporo wydać, szczególnie, gdy kupujemy auto z silnikiem wysokoprężnym. A różnica w cenie między “ropniakiem" i “benzyną" może wynieść nawet 20 proc., dlatego ten silnik można śmiało polecić kierowcom, którzy rocznie pokonują minimum 20 tys. km.
Do wyższej ceny samochodu trzeba także doliczyć droższe ubezpieczenie i serwis, z uwagi na bardziej skomplikowaną budowę. Rekompensatą jest za to niskie zużycie paliwa, duża moc (szczególnie w nowoczesnych dieslach) oraz wysoki moment obrotowy, dostępny już przy niskim zakresie obrotów silnika. Dodatkową zaletą jest również fakt, iż wersje wysokoprężne mają bogatsze wyposażenie seryjne.
Synonimem niskiego spalania są także auta z napędem hybrydowym, choć również w tym przypadku oszczędność oznacza spory wydatek, bo aż 99 900 zł. Tyle trzeba zapłacić za podstawową wersję Toyoty Prius. Dzięki silnikowi spalinowemu o pojemności 1,8 litra, mocy 98 KM oraz drugiemu elektrycznemu o mocy 80 KM, auto spala w cyklu mieszanym 3,8 litra benzyny na 100 km.
Jednak aby jeździć oszczędnie, nie trzeba kupować Priusa. Za niecałe 50 tys. zł możemy nabyć bardzo popularne na polskim rynku auta z segmentu A lub B. Dzięki relatywnie niewielkiej masie własnej tych pojazdów, oszczędnym silnikom, takie samochody zadowalają się średnio niecałymi 5 litrami benzyny lub 4 litrami oleju napędowego na 100 km.
Zupełnie inne wartości spalania charakteryzują auta terenowe lub SUV z motorami o dużych pojemnościach skokowych. O tym, że pokaźna masa i moc to wysokie spalanie wiedzą najlepiej właściciele Hummera H2. Ważący blisko 3 tony “kolos" z 8-cylindrowym silnikiem o poj. 6.2 “połyka" benzynę w tempie 21,4 litra na sto kilometrów. Ponad sześciokrotnie mniej paliwa na pokonanie tego samego dystansu potrzebuje najoszczędniejsze auto na rynku, Smart Fortwo z silnikiem o poj. 0.8 litra i masie 770 kg. Fortwo jest także 10-krotnie tańszy niż Hummer, co potwierdza zależność, że duże i paliwożerne auta są drogie.
Pamiętajmy, iż bez względu na to, jaki typ napędu wybierzemy, średnie zużycie paliwa deklarowane przez producentów przeważnie znacznie odbiega od wskazań komputera pokładowego. Nawet kilkudziesięcioprocentowa różnica między danymi katalogowymi, a rzeczywistymi liczbami wynika z faktu, iż najczęściej koncerny motoryzacyjne badają zużycie paliwa w warunkach laboratoryjnych. Oczywiście bardzo duży wpływ na wyższe spalanie ma także styl jazdy. Niedelikatne, a często wręcz brutalne obchodzenie się z pedałem gazu, szczególnie w przypadku samochodów z silnikiem benzynowym, skutkuje częstszymi wizytami na stacjach paliw, a co za tym idzie - wyższymi kosztami eksploatacji.
Zdaniem eksperta
dr inż. Włodzimierz Ostaszewski,
Prezes Centrum Analiz i Prognoz PETROexpress
- Mniejsze pojemności silnika oznaczają zwykle mniejsze zużycie paliwa. Jest to też jedna z dróg ograniczenia emisji nie tylko ditlenku węgla do atmosfery, ale także i toksycznych składników spalin. Jedną z prób wyprodukowania ekologicznego, oszczędnego pojazdu było wprowadzenie samochodów hybrydowych. Jednak takie rozwiązanie wcale nie przynosi oszczędności paliwa, czasem wręcz przeciwnie, i już zupełnie “blado" wypada na tle diesli. Do tego są to pojazdy o wiele droższe w eksploatacji i serwisie. Bardziej skomplikowane technicznie, zwykle cięższe. Jeżeli miałbym wskazać przyszłość napędu pośród tych trzech (benzynowe, hybrydy, diesle) w aspekcie zużycia paliwa, to wskazałbym niewątpliwie na nowoczesne silniki wysokoprężne, o niewielkich pojemnościach z coraz to lżejszych i bardziej wytrzymałych materiałów konstrukcyjnych z zaawansowanymi, elektronicznymi układami sterowania. Już nawet w słynnym wyścigu "24 godziny Le Mans" wygrywają samochody z silnikami diesla, które oferują wyższą sprawność cieplną, trwałość, i mniejsze zużycie paliwa.
NAJOSZCZĘDNIEJSZE
Z SILNIKIEM BENZYNOWYM/ELEKTRYCZNYM | ||||||
Marka/model | Wersja wyposażenia | Cena (zł) | Silnik/moc | Nadwozie | Skrzynia biegów | Średnie spalanie |
1. Toyota Prius | Luna | 99 900 | 1.8 Ben/98 KM | 5d | Automatyczna-6 | 3,9 |
2. Smart fortwo | pure | 36 600 | 1.0 Ben/61 KM | 3d | Automatyczna-5 | 4,3 |
3. Honda Insight | Base | 76 800 | 1.3 Ben/88 KM IMA | 5d | Automatyczna-CVT | 4,4 |
3. Suzuki Alto | Club | 29 900 | 1.0 Ben/68 KM | 5d | Manualna-5 | 4,4 |
4. Toyota IQ | Sol | 54 800 | 1.0 Ben/69 KM | 3d | Manualna-5 | 4,5 |
5. Citroen C1 | Flirt | 34 400 | 1.0 Ben/68 KM | 3d | Manualna-5 | 4,6 |
5. Peugeot 107 | Happy | 34 400 | 1.0 Ben/68 KM | 3d | Manualna-5 | 4,6 |
5. Toyota Aygo | Terra | 32 600 | 1.0 Ben/69 KM | 3d | Manualna-5 | 4,6 |
6. Honda CR-Z | S | 85 900 | 1.5 Ben/114 KM IMA | 3d | Manualna-6 | 5,0 |
6. Opel Agila | Essentia 2010 | 38 890 | 1.0 Ben/65 KM | 5d | Manualna-5 | 5,0 |
6. Opel Corsa | Essentia 2010 | 38 440 | 1.0 Ben/65 KM | 3d | Manualna-5 | 5,0 |
6. Suzuki Splash | Club | 38 900 | 1.0 Ben/65 KM | 5d | Manualna-5 | 5,0 |
6. Toyota Yaris | Terra | 40 690 | 1.0 Ben/69 KM | 3d | Manualna-5 | 5,0 |
6. Hyundai i10 | Base | 29 900 | 1.1 Ben/66 KM | 5d | Manualna-5 | 5,0 |
7. Chevrolet Spark | Spark 2010 | 30 990 | 1.0 Ben/68 KM | 5d | Manualna-5 | 5,1 |
7. Fiat 500 | Pop | 42 500 | 1.2 Ben/69 KM | 3d | Manualna-5 | 5,1 |
7. Ford Ka | Trend 2010 | 36 500 | 1.2 Ben/69 KM | 3d | Manualna-5 | 5,1 |
7. Kia Picanto | City | 31 400 | 1.0 Ben/62 KM | 5d | Manualna-5 | 5,1 |
Z SILNIKIEM WYSOKOPRĘŻNYM | ||||||
1. Smart Fortwo | pure | 40 800 | 0.8 Die/54 KM | 3d | Automatyczna-5 | 3,3 |
1. Volvo C30 | DRIVe Start&Stop Kinetic | 84 500 | 1.6 Die/109 KM | 3d | Manualna-5 | 3,3 |
2. Opel Corsa | Essentia 2010 | 51 140 | 1.3 Die/95 KM CDTI | 3d | Manualna-5 | 3,7 |
3. Volkswagen Polo | Trendline 2011 | 52 190 | 1.2 Die/75 KM TDI | 3d | Manualna-5 | 3,8 |
4. Mini One D | 75 000 | 1.6 Die/90 KM | 3d | Manualna-6 | 3,9 | |
4. Mini Cooper D | 84 500 | 1.6 Die/110 KM | 3d | Manualna-6 | 3,9 | |
5. Audi A3 | Ambition 2010 | 100 300 | 1.6 Die/105 KM | 3d | Manualna-5 | 4,1 |
5. Toyota Yaris | Terra | 49 200 | 1.4 Die/90 KM | 3d | Manualna-6 | 4,1 |
6. Fiat 500 | Pop | 50 500 | 1.3 Die/75 KM | 3d | Manualna-5 | 4,2 |
6. Ford Ka | Trend 2010 | 43 500 | 1.3 Die/75 KM | 3d | Manualna-5 | 4,2 |
6. Ford Fiesta | Ambiente 2009 | 49 600 | 1.4 Die/68 KM TDCi | 3d | Manualna-5 | 4,2 |
6. Ford Fiesta | Sport 2009 | 59 000 | 1.6 Die/90 KM TDCi | 3d | Manualna-5 | 4,2 |
6. Opel Astra IV | Essentia 2010 | 67 700 | 1.3 Die/95 KM CDTI | 5d | Manualna-5 | 4,2 |
6. SEAT Ibiza | Reference 2010 | 55 990 | 1.6 Die/90 KM | 3d | Manualna-5 | 4,2 |
6. Skoda Fabia | Classic | 49 250 | 1.6 Die/90 KM | 5d | Manualna-5 | 4,2 |
6. Volkswagen Polo | Trendline 2010 | 53 790 | 1.6 Die/90 KM | 3d | Manualna-5 | 4,2 |
6. Volkswagen Polo | Highline 2010 | 59 590 | 1.6 Die/105 KM | 3d | Manualna-5 | 4,2 |
NAJBARDZIEJ PALIWOŻERNE
Z SILNIKIEM BENZYNOWYM/ELEKTRYCZNYM | ||||||
Marka/model | Wersja wyposażenia | Cena (zł) | Silnik/moc | Nadwozie | Skrzynia biegów | Średnie spalanie |
1. H8ummer H2 | Luxury 2009 | 437 213 | 6.2 Ben/398 KM | 5d | Automatyczna-6 | 21,4 |
2. Bentley Continental GTC | Speed | 1.099 660 | 6.0 Ben/610 KM | 2d | Automatyczna-6 | 16,6 |
2. Bentley Continental Flying Spur | Speed | 1.000 530 | 6.0 Ben/610 KM | 4d | Automatyczna-6 | 16,6 |
2. Bentley Continental GT | Speed | 1.017 500 | 6.0 Ben/610 KM | 2d | Automatyczna-6 | 16,6 |
3. Mercedes Klasa M | 63 AMG | 482 000 | 6.2 Ben/510 KM | 5d | Automatyczna-7G | 16,5 |
4. Aston Martin | V12 Vantage | 818 000 | 6.0 Ben/517 KM | 2d | Manualna-6 | 16,4 |
4. Maybach Maybach 62 | S | 2.554 192 | 6.0 Ben/612 KM | 4d | Automatyczna-5 | 16,4 |
5. Cadillac Escalade | Sport Luxury 2009 | 439 991 | 6.2 Ben/409 KM | 5d | Automatyczna-6 | 16,2 |
6. Jeep Grand Cherokee 2 | SRT8 2010 | 291 070 | 6.1 Ben/425 KM | 5d | Automatyczna-5 | 16,1 |
7. Maybach Maybach 62 | 2.235 040 | 5.5 Ben/550 KM | 4d | Automatyczna-5 | 15,9 | |
7. Mercedes Klasa G | 55 AMG | 593 500 | 5.5 Ben/507 KM | 5d | Automatyczna-5 | 15,9 |
8. Cadillac STS-V | 2009 | 445 949 | 4.4 Ben/476 KM | 4d | Automatyczna-8 | 15,1 |
9. Land Rover Range Rover Sport | S/C 2010 | 393 600 | 5.0 Ben/510 KM | 5d | Automatyczna-6 | 14,9 |
9. Land Rover Range Rover | S/C 2010 | 521 200 | 5.0 Ben/510 KM | 5d | Automatyczna-6 | 14,9 |
9. Porsche Cayenne | Turbo 2010 | 551 960 | 4.8 Ben/500 KM | 5d | Automatyczna-6 | 14,9 |
9. Porsche Cayenne | Turbo S 2010 | 655 365 | 4.8 Ben/550 KM | 5d | Automatyczna-6 | 14,9 |
10. Mercedes CL | 65 AMG | 1 034 000 | 6.0 Ben/612 KM | 2d | Automatyczna-5 | 14,8 |
11. BMW M5 | 445 400 | 5.0 Ben/507 KM | 5d | Automatyczna-7 | 14,6 |
Z SILNIKIEM WYSOKOPRĘŻNYM | ||||||
1. Mercedes Klasa GL 450 | podstawowa | 397 000 | 4.0 Die/306 KM | 5d | Automatyczna-7 | 11,6 |
2. Land Rover Range Rover | Autobiography 2010 | 525 200 | 3.6 Die/272 KM | 5d | Automatyczna-6 | 11,1 |
2. Land Rover Range Rover Sport | HSE PLUS 2010 | 374 000 | 3.6 Die/272 KM | 5d | Automatyczna-6 | 11,1 |
3. Mercedes Klasa G 350 | podstawowa | 356 000 | 3.0 Die/224 KM | 5d | Automatyczna-7 | 11,0 |
3. Mercedes Klasa G 350 | podstawowa | 359 000 | 3.0 Die/224 KM | 2d | Automatyczna-7 | 11,0 |
3. Mercedes Klasa G 350 | podstawowa | 331 500 | 3.0 Die/224 KM | 3d | Automatyczna-7 | 11,0 |
4. Jeep Commander | Limited 2009 | 228 425 | 3.0 Die/218 KM | 5d | Automatyczna-5 | 10,8 |
5. Mercedes Klasa M 450 | podstawowa | 333 500 | 4.0 Die/306 KM | 5d | Automatyczna-7 | 10,6 |
6. Toyota Land Cruiser V8 | X | 365 000 | 4.5 Die/286 KM | 5d(5-os) | Automatyczna-6 | 10,2 |
6. Toyota Land Cruiser V8 | X | 373 500 | 4.5 Die/286 KM | 5d(7-os) | Automatyczna-6 | 10,2 |
6. Jeep Grand Cherokee 2 | Overland | 239 706 | 3.0 Die/218 KM | 5d | Automatyczna-5 | 10,2 |
7. Land Rover Defender | 110 Station Wagon | 158 800 | 2.4 Die/122 KM | 5d | Manualna-6 | 11,1 |
8. Audi Q7 | 2010 | 312 000 | 4.2 Die 340 KM | 5d | Automatyczna-6 | 9,9 |
* Dane prodecentów
Zobacz także:
Jak jeździć najoszczędniejLPG w aucie na gwarancjiBydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?