Etykiety dzięki przejrzystym piktogramom i łatwej w identyfikacji skali porównawczej mają ułatwić nabywcom rozeznanie się w podstawowych parametrach ogumienia, a przez to podjęcie bardziej świadomej decyzji zakupu.
Na każdej etykiecie znajdziemy trzy piktogramy wraz z oznaczeniem literowym lub cyfrowym opisujące właściwości każdej opony, a są to:
- efektywność paliwowa opony (opory toczenia opony);
- przyczepność opony na mokrej nawierzchni;
- poziom generowanego przez oponę hałasu.
Efektywność paliwowa opony
Informuje nabywcę o oporach toczenia opony, co ma bezpośredni wpływ na zużycie paliwa. Im wyższa klasa efektywności paliwowej, tym mniejsze zużycie paliwa. Przyjmuje się, że różnica w stosowaniu opon klasy „A” i opon klasy „G” powinna przynieść oszczędności rzędu 7,5 procent.
W dużym uproszczeniu można przyjąć, że wraz ze zmniejszaniem się klasy efektywności paliwowej o jeden stopień, różnica w zużyciu paliwa będzie wzrastać o około 0,1 litra na każde 100 km przebiegu. Zatem opony klasy „A”, „B” i „C” możemy zaliczyć do tych o niskich oporach toczenia i niskim zużyciu paliwa, a opony klas „E”, „F” i „G” – o wysokim zużyciu paliwa. Klasa „D” jest klasą rozgraniczającą i nie używa się jej w oznaczaniu opon do samochodów osobowych.
Przyczepność opony na mokrej nawierzchni
Podobnie jak w przypadku efektywności paliwowej opony, także przyczepność na mokrej nawierzchni została sklasyfikowana i każda opona ma swoje oznaczenie literowe. Przyporządkowanie każdej z opon do poszczególnej klasy następuje w drodze specjalnego badania i porównania danej opony do tzw. „opony referencyjnej”. W przybliżeniu, różnica w drodze hamowania pomiędzy oponą klasy „A” i „F” wynosi około 30 procent (klasy „D” i „G” nie używa się do oznaczania opon do samochodów osobowych). W praktyce, różnica w drodze hamowania z prędkości 80 km do zera, pomiędzy oponą klasy „A” i „F” dla typowego, kompaktowego samochodu osobowego wynosi ok. 18 metrów. Oznacza to – także w dużym uproszczeniu – że wraz z każdą następną klasą, droga hamowania przyrasta o około 3,5 metra – czyli prawie o długość samochodu.
Poziom generowanego przez oponę hałasu
Tutaj zamiast oznaczeń literowych mamy symbol trzech fal dźwiękowych oraz poziom hałasu emitowanego w dB przez oponę.
1 fala – oznacza niski poziom głośności (co najmniej 3 dB poniżej limitu unijnego);
2 fale – oznaczają średni poziom głośności (przedział między limitem unijnym a poziomem niższym od niego o 3 db);
3 fale – oznaczają wysoki poziom głośności (powyżej limitu unijnego).
Poziom głośności jest obliczany wg skali logarytmicznej, zatem każde 3 dB więcej oznaczają dwukrotny wzrost emitowanego hałasu. Wynika zatem z tego, że opona o klasie głośności symbolizowanej przez trzy fale dźwiękowe, będzie czterokrotnie głośniejsza niż ta, oznaczona tylko jedną falą.
Zobacz także: Jak dbać o opony?
Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?