Alpine Bau wycofuje się z budowy autostrady A1

Arkadiusz Biernat
Fot. Jacek Bombor
Fot. Jacek Bombor
Alpine Bau nie dokończy budowy autostrady A1 na odcinku Świerklany - Gorzyczki. Austriacka firma wycofała się z kontraktu. Most w Mszanie nie powstanie.
Fot. Jacek Bombor
Fot. Jacek Bombor

- Potwierdzam, że w dniu dzisiejszym (14 maja - przyp. red.) Alpine Bau zerwała kontrakt na budowę odcinka A1 Świerklany - Gorzyczki - dosłownie przed chwilą potwierdziła Karolina Szydłowska, rzeczniczka Alpine Bau w Polsce.

Według naszych naszych informacji najważniejszym powodem zerwania kontraktu jest konflikt z GDDKiA w sprawie skończenia feralnego mostu autostradowego A1 w Mszanie. W grę wchodziło nawet wyburzenie olbrzymiego 400 metrowego obiektu. Wykonawca twierdził, że nie ma szans na zakończenie tej inwestycji w tym roku. Możliwy termin realizacji obiektu to... maj 2014.

- To skandal. Minister Nowak jeszcze w marcu podawał informację, że budowa obiektu idzie zgodnie z planem - mówi na gorąco Jerzy Polaczek, minister infrastruktury w latach 2005 - 2007 w rządzie PiS.

Oto komunikat Alpine Bau.

Pomimo intensywnych starań, konstruktywne rozwiązanie sporu z zamawiającym (GDDKiA) jest niemożliwe. Firma ALPINE Bau GmbH złożyła w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA), oświadczenie o odstąpieniu od kontraktu dotyczącego budowy mostu MA532 na autostradzie A1. Statyczny projekt mostu MA532 wzbudza wiele kontrowersji w kręgu międzynarodowych ekspertów. ALPINE przedkładała zamawiającemu liczne, konstruktywne propozycje rozwiązań profesjonalnego i bezpiecznego wykończenia mostu MA532, które poparte były opiniami wielu międzynarodowych ekspertów budowy mostów.

Kolejne spotkania nie przyniosły żadnego rezultatu. Wczoraj, w poniedziałek 13 maja, ALPINE wraz ze znanym projektantem mostów prof. Janem Biliszczukiem, zaproponowała przedstawicielom GDDKiA kolejne rozwiązanie. GDDKiA - najwyraźniej w odpowiedzi - podtrzymała żądanie wypłacenia gwarancji bankowej ALPINE w wysokości 12 mln Euro (55 mln PLN).

Firma podkreśla, że nawet w sytuacji, gdy jej polscy partnerzy ogłosili upadłość, jak miało to miejsce przy projekcie S5, ALPINE przejęła na siebie ciężar realizacji kontraktu. Cała branża budowlana w Polsce znajduje się w bardzo trudnej sytuacji. Problemy z realizacją budowy dróg nie wynikają w rzeczywistości wyłącznie ze zbyt niskich cen przetargowych jak twierdzi GDDKiA. W wielu wypadkach są one skutkiem wad dokumentacji i niewłaściwego przygotowania budowy przez GDDKiA, która następnie wszelkie finansowe skutki swoich niedociągnięć stara się przerzucić na firmy budowlane.

Źródło: Dziennik Zachodni

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty