Autostrada A2. Będzie trzeci pas na całym poznańskim odcinku. Kiedy?

OPRAC.:
Mariusz Michalak
Mariusz Michalak
Prace podzielono na etapy i zaplanowano w taki sposób, aby mogły odbywać się pod ruchem, bez konieczności zamykania autostrady dla kierowców.
Prace podzielono na etapy i zaplanowano w taki sposób, aby mogły odbywać się pod ruchem, bez konieczności zamykania autostrady dla kierowców. Grzegorz Dembinski
Do końca 2025 roku powinna zakończyć się rozbudowa autostrady A2 pomiędzy węzłami Poznań Krzesiny i Poznań Wschód. Na tym odcinku trasa zostanie uzupełniona o trzeci pas ruchu w każdym kierunku.

W 2019 roku trzeci pas powstał na odcinku Poznań Zachód - Poznań Krzesiny. Po zakończeniu planowanych obecnie prac autostrada będzie miała trzy pasy na całej długości autostradowej obwodnicy Poznania.

Rzeczniczka spółki Anna Ciamciak poinformowała, że budowa trzeciego pasa na odcinku kolejnych ok. 10 km trasy ma na celu poprawę płynności ruchu oraz zapewnienie sprawnego, bezpiecznego i komfortowego przejazdu koncesyjnym odcinkiem A2. Podkreśliła, że realizacja tej inwestycji jest trudniejszym projektem pod względem technicznym od rozbudowy odcinka A2 Poznań Zachód - Poznań Krzesiny.

"Obejmuje ona znacznie większy zakres prac ziemnych, m.in. wymaga poszerzenia jezdni na całej długości od zewnątrz na obu kierunkach. Równolegle z realizowaną rozbudową zostaną wyremontowane istniejące jezdnie oraz przebudowana infrastruktura podziemna i naziemna. W poszczególnych etapach zaplanowano także dodatkowe prace w rejonie węzłów Poznań Wschód i Poznań Luboń. Ponadto zostaną poszerzone i wyremontowane dwa mosty autostradowe" - podała.

Prace podzielono na etapy i zaplanowano w taki sposób, aby mogły odbywać się pod ruchem, bez konieczności zamykania autostrady dla kierowców. Rzeczniczka podała, że jeśli wszystkie prace pójdą zgodnie z planem, trzeci pas dla obu kierunków, na odcinku A2 między węzłami Poznań Krzesiny a Poznań Wschód będzie gotowy do końca 2025 roku.

Autostradowa obwodnica Poznania jest najbardziej obciążonym ruchem odcinkiem koncesyjnym A2, ze średnim jego natężeniem na poziomie 90 tys. pojazdów w ciągu doby. W miesiącach wakacyjnych natężenie ruchu w wybranych dniach przekraczało na tym odcinku 110 tys. pojazdów na dobę. Ok. 75 proc. ruchu stanowią pojazdy wjeżdżające na ten odcinek koncesyjny z trasy S11, S5 oraz arterii miejskich, które korzystają z obwodnicy w sposób nieodpłatny.

Autostrada Wielkopolska, 255 kilometrowy koncesyjny odcinek A2 między Świeckiem a Koninem, obciążony jest średnim ruchem dobowym na poziomie 30 tys. aut.

Anna Ciamciak podała, że w 2023 roku spółka zakończyła realizację rozpoczętego rok wcześniej remontu 50 kilometrów nawierzchni na odcinku między Nowym Tomyślem a Poznaniem.

"W sumie położono ponad milion metrów kwadratowych nowej warstwy ścieralnej z użyciem asfaltu wysokomodyfikowanego HIMA, który charakteryzuje się większą odpornością na obciążenia. Prace objęły nie tylko ciąg główny autostrady, ale także remont węzła Poznań Zachód, łączącego trasy S5 i S11 z autostradą A2" - podała.

Spółka rozpoczęła prace remontowe na wiadukcie w okolicy Wrześni (209 km A2) oraz na moście nad strugą Bawół w okolicy Słupcy (225 km A2). Dzięki współpracy z GDDKiA obiekty te otrzymają nową klasę nośności I MLC. Zakończenie prac planowane jest na 2024 rok.

Dla poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz komfortu kierowców zmodernizowano także wjazdy na niektóre miejsca obsługi podróżnych, nawierzchnię i wiaty na kilku placach poboru opłat oraz dobudowano 25 km nowych barier ochronnych, zwiększających bezpieczeństwo w ruchu drogowym.

W drugim kwartale tego roku rozpocznie się instalacja stacji ładowania pojazdów elektrycznych w miejscach obsługi podróżnych. Zaplanowano montaż 14 wielostanowiskowych ładowarek dla pojazdów elektrycznych, w tym stanowisk dla pojazdów ciężarowych. Stacje ładowania ciężarowych pojazdów elektrycznych zostaną uruchomione na MOP Chociszewo oraz MOP Rogoziniec.

Spółka przypomniała też, że w minionym roku samodzielnie sfinansowała i zainstalowała odcinkowy pomiar prędkości na odcinku A2 między węzłami Poznań Krzesiny a Poznań Komorniki. Realizacja tej inwestycji nastąpiła po uzgodnieniach z Generalnym Inspektoratem Transportu Drogowego (GITD), który zarządza systemem CANARD i w którego gestii leży rejestracja naruszeń, ich analiza i prowadzenie czynności wyjaśniających w związku ze stwierdzonymi wykroczeniami.

System został uruchomiony i przekazany w zarząd GITD w ostatnich dniach. Anna Ciamciak zaznaczyła, że wprowadzenie systemu odcinkowego pomiaru prędkości na autostradowej obwodnicy Poznania to inicjatywa mająca na celu poprawę bezpieczeństwa i płynności ruchu.

Źródło:

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty