
Logo Alfa Romeo w 1910 roku stworzył Romano Cattaneo. Połączył on czerwony krzyż z flagi Mediolanu i herb rodziny Visconti, który przedstawia wojowniczego węża połykającego dziecko
Produkcja pierwszego samochodu rozpoczęła się w 1910 roku. Model 24 HP powstał w 300 egzemplarzach. Posiadał silnik monoblok, wyróżniał się dobrym przyspieszeniem i był w swym czasie uważany za bardzo nowoczesny. Motor, który produkował 42 KM mógł rozpędzić pojazd do nawet 115 km/h. Na jego bazie powstał model 15 HP Corsa, 15-20 HP, a także 12 HP.
Pierwszym prawdziwym sportowym pojazdem marki było auto 40-60 HP. Jego sześciolitrowy silnik OHV miał zawory sterowane popychaczami przez dwa wałki rozrządu w kadłubie. Samochód zajmuje pierwsze miejsce w swojej kategorii w rajdzie Parma-Bercetto (1913), a w latach 1920-1921 wygrywa wyścigi na torze Mugello.
W 1914 roku zostaje zaprojektowana Alfa Grand Prix - samochód spełniający nowe przepisy, określające maksymalną pojemność skokową silnika na 4,5 litra. Auto posiadało motor z dwoma świecami zapłonowymi na cylinder (Twin Spark).
Rok później Włochy objęła I wojna światowa, a fabrykę ALFA przejął mediolański przemysłowiec Nicola Romeo. Profil produkcji został przestawiony na wojskowy, a do skrótu ALFA został dodany człon Romeo.
W latach dwudziestych Alfa Romeo nadal startuje w różnych wyścigach. Wtedy też debiutują modele RL (1922) i jego tańszy i słabszy odpowiednik RM (1923). W 1923 roku wyścigowy symbol samochodów Alfa Romeo, czterolistna koniczynka pojawiła sie po raz pierwszy na Alfie RL Sivocci'ego

Największy sukces odniósł jednak w tamtej dekadzie wyprodukowany w 1925 roku model P2. P2 był pierwszym samochodem Alfy z mechanicznie doładowanym silnikiem 8-cylindrowym i dwoma dolnossącymi gaźnikami, tzn. znajdującymi się za kompresorem. Udział P2 w międzynarodowych zawodach Grand Prix w 1924 i 1925 roku zakończył się zdobyciem pierwszego Pucharu Mistrza Świata. Powstało go zaledwie sześć egzemplarzy, ale to właśnie ten model m.in. przyczynił się do początku legend włoskiej marki. Pod koniec lat 20. XX wieku pojawił się także lekki model 6C.

W 1932 roku właścicielem marki staje się Instytut Odbudowy Przemysłu. Wtedy także podjęta zostaje decyzja o wycofaniu się z rajdów. Nieoficjalnie jednak modele Alfy Romeo startują w barwach Ferrari. Na rynku pojawia się nowy, ośmiocylindrowy 8C, a także sportowe modele, jak Typ B i Typ C oraz P3. Wprowadzona zostaje także produkcja masowa oraz wyprodukowane zostają pierwsze ciężarówki i autobusy.

Tuż przed wybuchem II wojny światowej zaprezentowany zostaje model 158 określony jako Alfetta. Debiut w Livorno miał swą kontynuację po zakończeniu II wojny, kiedy 158 zdobyła pierwszy tytuł mistrzowski F1 w roku 1950. Pierwszym modelem produkowanym po wojnie jest 6C 2500 w sportowej wersji. W zakładach powstają także silniki do statków i samolotów, a nawet piekarniki elektryczne.

Pierwszym autem wytwarzanym przez producenta w pełni na linii produkcyjnej był model 1900. Wyróżniał się stosunkowo niewielką masą własną z uwagi na nowatorską ówcześnie konstrukcję karoserii zintegrowanej z podwoziem. Największym hitem w latach powojennych okazał się jednak model Giulietta. Produkowana w latach 1954-62 dostępna jest w różnych wersjach nadwoziowych - Sprint coupe, Spider, Saloon oraz Sprint Special i SZ. Popularność zyskał także model Giulia, produkowany w latach 1962-1976. Najbardziej znanymi wersjami sportowymi są TZ, TZ2 oraz GTA w różnych odmianach. W 1966 roku debiutuje model Spider Duetto. Sławę w USA przyniósł mu film Mike Nicholsa "Absolwent" z Dustinem Hoffmanem w roli głównej, tam też Duetto sprzedawany był pod nazwą filmu. W 1971 roku pojawia się nowe auto klasy średniej Alfasud, które 12 lat później zostaje zastąpione przez model Alfa 33. Alfa 33 miała charakterystyczną i niespotykaną wcześniej linię karoserii typu hatchback.
Z powodu kłopotów finansowych w 1986 roku marka zostaje sprzedana Grupie Fiata. Rok wcześniej debiutuje Alfa 75, a w 1987 roku Alfa 164, która jest pierwszym modelem stworzonym pod nadzorem Fiata.

Końcówka lat 90. XX wieku to m.in. model 156, zdobywca tytułu Car of the Year 1998 i Alfa 147 - Samochód Roku 2001. Do sprzedaży wprowadzony zostaje model MiTo, odradza się Gulietta, a w 2013 roku rusza produkcja zaprezentowanego dwa lata wcześniej modelu 4C.
Ważny dla marki jest rok 2016. Wtedy to do produkcji trafia model Stelvio - pierwszy SUV marki. Latem 2018 roku kończy się produkcja modelu MiTo.
Najważniejsze daty z historii marki:
1910 - powstaje Anonima Lombarda Fabbrica oraz pierwszy model 24 HP
1913 - debiutuje Alfa 40-60 HP
1914 - Alfa Grand Prix
1915 - przedsiębiorstwem zaczął kierować Nicola Romeo
1922 - Alfa Romeo RL
1925 - Alfa Romeo P2
1937**-** Alfa Romeo 6C 1500
1932**-** właścicielem marki staje się Instytut Odbudowy Przemysłu
1931 - Alfa Romeo Type A
1938 - Alfa Romeo 158
1947 - Alfa Romeo „ Freccia d’oro”
1950 - Alfa Romeo 1900
1950**-** model 158/159 Alfetta zdobywa mistrzostwo w wyścigach Formuły 1 dwa lata z rzędu
1954**-** Alfa Romeo Giulietta
1960 - rusza produkcja masowa
1962 - Alfa Romeo Giulia
1966**- Alfa Romeo Spider**”Duetto”
1971 - Alfa Romeo Alfasud
1983 - Alfa Romeo 33
1985 - Alfa Romeo 75
1986 - Alfa Romeo sprzedana Fiatowi**
1987 - Alfa Romeo 164
1992**- **Alfa Romeo 155
1997 - Alfa Romeo 156
2000**- **Alfa Romeo 147
2008**- **Alfa Romeo MiTo
2011**- **Alfa Romeo 4C
2016 - Alfa Romeo Stelvio
Strefa Biznesu - inwestycje w samochody klasyczne
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?