Zakaz rejestracji samochodów spalinowych. Branża ostro komentuje

Mariusz Michalak
Mariusz Michalak
Fot.123RF
Fot.123RF
Udostępnij:
Europejska branża motoryzacyjna, reprezentowana przez Stowarzyszenie Producentów Pojazdów ACEA z dużą rezerwą odniosła się do wyników środowego głosowania w Parlamencie Europejskim, w efekcie którego w praktyce od 2035 r. będą mogły być po raz pierwszy rejestrowane wyłącznie samochody bateryjne i wodorowe - czyli zeroemisyjne.

Zero emisji to ogromne wyzwanie

Jakub Faryś, prezes PZPM mówi: "Wyznaczone cele redukcji emisji przewidziane na lata 2025 i 2030 są wyzwaniem, ale jako branża jesteśmy na nie przygotowani, bo już dzisiaj producenci oferują samochody bateryjne i wodorowe, które mogą usatysfakcjonować większość klientów."

Jednak producenci pojazdów apelują, że nie mają wpływu na wszystkie przeszkody pojawiające się na drodze ku zeroemisyjnej transformacji. Głównym problemem, który wymaga ogromnego nakładu środków jest rozwój istniejącej infrastruktury ładowania i tankowania pojazdów. Stan sieci energetycznej jest zróżnicowany w krajach UE, a to od warunków przesyłowych zależy możliwość zbudowania wystarczającej sieci punktów ładowania pojazdów. Jakub Faryś dodaje, że „wielkim wyzwaniem będzie również budowa sieci ładowania dla pojazdów ciężarowych, bo tu niezbędne są stacje ładowania o bardzo dużej mocy. A ponieważ transport towarów jest kluczowy dla gospodarek krajów europejskich, sieć ładowania dla samochodów ciężarowych musi działać bez zarzutu”.

Przedwczesna regulacja

Oliver Zipse, Prezes ACEA i prezes zarządu BMW mówi: „Branża motoryzacyjna w pełni przyczynia się do osiągnięcia celu, jakim jest Europa neutralna pod względem emisji dwutlenku węgla w 2050 roku, jednak biorąc pod uwagę zmienność i niepewność warunków geopolitycznych, których od kilku lat doświadczamy, każda regulacja wykraczająca poza tę dekadę jest przedwczesna. W miejsce przyjętych przez PE dalekosiężnych propozycji należałoby dokonać rewizji celów w połowie drogi, aby zweryfikować i zdefiniować cele na okres po 2030 r.”

Obecnie branża stoi przed koniecznością spełnienia pozostałych warunków niezbędnych do wprowadzenia zerowej emisji, dlatego ACEA wzywa decydentów do przyjęcia różnych aktów prawnych w ramach pakietu Fit for 55 – w szczególności dotyczących celów redukcji CO2 i rozporządzenia w sprawie infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR) – w ramach jednego spójnego pakietu.

Zobacz także: Mercedes EQA - prezentacja modelu

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

miejsce #1

Topex

Topex Zestaw 135 elementów 38D215

245,09 zł141,33 zł-42%
miejsce #2

Bosch

Bosch Zestaw Narzędzi X-line All In One 111 2607017394

380,95 zł245,70 zł-36%
miejsce #3

Fieldmann

Fieldmann Zestaw narzędzi 138 Szt. (FDG 5013-138R)

204,00 zł175,69 zł-14%
miejsce #4

Makita

Makita Zestaw narzędzi P-90532

639,00 zł615,89 zł
Materiały promocyjne partnera

Premier zapowiada wzmożone kontrole

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie