Wyposażenie obowiązkowe

Maciej Krzywoszyński
Robert Kwiatek- Polskie przepisy wymagają posiadania trójkąta ostrzegawczego i gaśnicy, a apteczka nie jest obowiązkowa.
Robert Kwiatek- Polskie przepisy wymagają posiadania trójkąta ostrzegawczego i gaśnicy, a apteczka nie jest obowiązkowa.
Udostępnij:
Lista elementów obowiązkowego wyposażenia samochodu w Polsce nie jest zbyt długa. Znajdziemy na niej trójkąt ostrzegawczy i gaśnicę. Wymagana przed laty apteczka nie jest już obowiązkowa.

Elementy obowiązkowego wyposażenia każdego auta wymienia w odpowiednim rozporządzeniu minister infrastruktury (wcześniej czynił to minister transportu). Dokument ten jest dość szczegółowy; określono w nim nie tylko to, jakie akcesoria powinny znajdować się w samochodzie, ale też obowiązkową liczbę lusterek czy pasów bezpieczeństwa.

 

Wymogi polskiego ustawodawcy nie są jednak zbyt wygórowane. Jadąc za granicę - czy to na zachód, czy też np. do naszych południowych sąsiadów - z pewnością będziemy musieli uzupełnić listę obowiązkowych akcesoriów, choćby o apteczkę, kamizelkę odblaskową czy komplet

Robert Kwiatek- Polskie przepisy wymagają posiadania trójkąta ostrzegawczego i gaśnicy, a apteczka nie jest obowiązkowa.
Robert Kwiatek- Polskie przepisy wymagają posiadania trójkąta ostrzegawczego i gaśnicy, a apteczka nie jest obowiązkowa.

zapasowych żarówek.

 

W Polsce obowiązuje nas jedynie wożenie trójkąta i gaśnicy. Warto pamiętać, że ta ostatnia powinna znajdować się w łatwo dostępnym miejscu, a nie np. w bagażniku. Musi też mieć ważne badanie techniczne. Apteczkę samochodową warto wozić, ale policjant nie ma prawa wymagać od nas jej posiadania.

 

Każde auto w Polsce zarejestrowane po 1971 roku musi być wyposażone w przednie pasy bezpieczeństwa. Posiadanie tylnych pasów jest obowiązkowe w wypadku aut zarejestrowanych po 30 czerwca 1993 roku.

 

Określone wymogi dotyczą też ogumienia. Samochód musi mieć na każdej osi opony o takim samym bieżniku. Należy pamiętać o minimalnej głębokości bieżnika - ustawodawca określił ją na poziomie 1,6 mm.

 

Teoretycznie prawie każde rejestrowane w Polsce auto powinno mieć tylne chlapacze, jednak z powodu wyjątkowo zagmatwanej treści rozporządzenia w tej sprawie prawie, nikt tego nie wymaga - nic więc dziwnego, że niewielu producentów je montuje. Upraszczając nieco zapisy ustawowe, można przyjąć, że auta osobowe i dostawcze o masie do 3,5 tony powinny być wyposażone w chlapacze, jeśli dolna krawędź tylnego błotnika znajduje się powyżej płaszczyzny tylnej osi auta.

 

Według ministerialnego rozporządzenia obowiązkowe jest także posiadanie wycieraczki przedniej szyby, zapewniającej kierowcy odpowiednią widoczność. Podobny wymóg dotyczy spryskiwacza - z tą różnicą, że nie muszą go mieć auta zarejestrowane przed 1971 rokiem. Z innych oczywistości ustawodawca dokładnie określa, jaki dźwięk ma wydawać klakson oraz gdzie powinien znajdować się prędkościomierz. Specyfiką naszego kraju jest również wymóg posiadania kompletu zagłówków. Musi być ich tyle, na ile osób zarejestrowany jest samochód.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polska coraz bardziej rowerowa

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie