Wyłączanie silnika

(pol)
Citroen doszedł do przekonania, że skutecznym sposobem ograniczenia zużycia paliwa jest okresowe wyłączanie silnika.

Citroen doszedł do przekonania, że skutecznym sposobem ograniczenia zużycia paliwa jest okresowe wyłączanie silnika, np. podczas oczekiwania na zmianę świateł przed skrzyżowaniem. System nazywa się Stop&Start.

Wyłączanie silnika

 

System Stop&Start Citroën wprowadził w modelu C3, teraz lansuje C2. Technologia Stop & Start polega na możliwości automatycznego unieruchomienia silnika tuż przed i podczas zatrzymania samochodu (w korkach, na swiatłach ...). Po zwolnieniu pedału hamulca, gdy kierowca rozpoczyna dalszą jazdę, silnik włącza się samoczynnie. Niestety, Citroen Polska nie zamierza wprowadzić wersji Stop&Start na nasz rynek.

Model C2 Stop & Start wyposażony jest w silnik 1.4i 16V 90 KM oraz w zautomatyzowaną skrzynię biegów SensoDrive.

 


Wyłączanie silnika

Ważna jest emisja

 

Tak naprawdę nie chodzi o zmniejszenie zużycia paliwa, lecz o ograniczenie emisji dwutlenku węgla. Producenci są bowiem “rozliczani" z emisji CO2. Rozwiązanie Citroena zapewnia oszczędność zużycia paliwa w ruchu miejskim rzędu 10 proc., czyli równowartość 14 g CO2/km. W znormalizowanym cyklu mieszanym oszczedność jest bliska poziomu 6 proc. Tak więc C2 Stop & Start zużywa 5,6 l/100 km w znormalizowanym cyklu mieszanym.

 

Jak to działa?

__ 

Podczas hamowania przy prędkości niższej niż 6 km/h na zestawie wskaźników zapala się zielona kontrolka “eco". Sprzęgło jest rozłączone. Silnik pozostaje unieruchomiony w trybie czuwania dopóki utrzymywany jest nacisk, nawet lekki,

na pedał hamulca. Po zwolnieniu pedału hamulca silnik uruchamiany jest natychmiast automatycznie, a zielona kontrolka “eco" gaśnie. Przy nacisku na pedał przyspieszenia sprzęgło dociska się stopniowo (SensoDrive).

Kierowca może w każdej chwili wyłączyć system “Stop & Start" wciskając przycisk sterowania “eco off" znajdujący się na panelu środkowym.

 

Wyłączanie silnika

Budowa

 

System składa się z alternatora zespolonego z rozrusznikiem o mocy 2 kW, pełniącego funkcje rozrusznika i alternatora

(dostarczanie energii elektrycznej do instalacji pokładowej) montowanego w miejscu tradycyjnego alternatora.

Zaletą rozruchu za pośrednictwem alternatora polega na ciszy jego działania, a także na szybkości rozruchu (400 ms wobec 800 ms przy tradycyjnym rozruszniku).

 

Wielu producentów stara się zmniejszyć zużyciem paliwa swoich produktów różnymi sposobami. Oprócz rozwiązań hybrydowych z dwoma silnikami, stosowane są tańsze, jak system Stop&Start Citroena.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty