Windows pod maską

Tomasz Kurzacz
Fot. Fiat
Fot. Fiat
Na zbliżających się międzynarodowych targach motoryzacyjnych w Genewie zaprezentowane zostaną Fiaty z oprogramowaniem Windows Automotive.

Na zbliżających się międzynarodowych targach motoryzacyjnych w Genewie zaprezentowane zostaną pierwsze Fiaty wyposażone w oprogramowanie Windows Automotive.

 

Nowy system Microsoft Windows Automotive został zintegrowany z samochodowym systemem audio, dzięki czemu kierowca może m.in. zarządzać funkcjami multimedialnymi za pomocą swojego głosu. Wbudowany moduł Bluetooth umożliwia wygodne korzystanie z telefonu komórkowego - bez odrywania rąk od kierownicy.

Fot. Fiat
Fot. Fiat

 

System Windows Automotive jest oparty na Windows CE (system przeznaczony do palmtopów) i znajduje zastosowanie w samochodowych komputerach pokładowych. Znajduje się w nim m.in. Automotive User Interface Toolkit ułatwiający tworzenie zaawansowanych interfejsów użytkownika, w tym również wzbogaconych grafiką 3D i animacjami, DirectShow oraz obsługa Bluetooth, WiFi UPnP, USB, XML, SOAP i wielu innych standardów.

 

Firmy takie jak Clarion, Alpine i Pioneer już pracują nad urządzeniami wyposażonymi w Windows Automotive. Gigant z Redmond poinformował już o planach poszerzenia możliwości całego systemu, m.in. funkcjami nawigacji satelitarnej GPS oraz monitoringiem pogody i ruchu ulicznego. Pozostaje tylko mieć nadzieję, że auto wyposażone w system Microsoftu nie będzie tak zawodne, jak standardowe komputery, które potrafią "zawieszać się" bez żadnego widocznego powodu.

 

Auto made by Microsoft

 

W Internecie krąży następujący dowcip. Swego czasu na wystawie komputerowej COMDEX Bill Gates, dokonując porównania przemysłu komputerowego z samochodowym, powiedział:

- Gdyby GM dokonał takiego postępu, jaki miał miejsce w przemyśle komputerowym, wszyscy jeździlibyśmy samochodami kosztującymi 25 dolarów i zużywającymi galon paliwa na 1000 mil.

 

W odpowiedzi na tę uwagę rzecznik GM złożył na konferencji prasowej następujące oświadczenie:

- Gdyby GM rozwinął technologię taką, jaką rozwinął Microsoft, wszyscy jeździlibyśmy samochodami o następujących własnościach:

- auto ulegałoby wypadkowi dwa razy dziennie bez żadnego powodu,

- po każdym nowym malowaniu znaków na jezdni należałoby kupić nowe auto,

- od czasu do czasu auto stawałoby bez powodu na drodze - należałoby to uznać za normalne, włączyć ponownie silnik i kontynuować jazdę,

- wykonywanie jakiegokolwiek manewru, np. skrętu w lewo, powodowałoby czasami wyłączenie silnika, niemożność ponownego uruchomienia i w konsekwencji konieczność ponownego wbudowania silnika do samochodu,

- tylko jedna osoba byłaby uprawniona do korzystania z auta, chyba że kupiłoby się wersję "Auto95" lub "AutoNT", ale wówczas należałoby dokupić większą liczbę siedzeń,

- Macintosh wyprodukowałby wprawdzie pięciokrotnie szybszy, dwukrotnie łatwiejszy w obsłudze i niezawodny samochód napędzany energią słoneczną, ale mogący jeździć tylko po 5 procentach dróg,

- wskaźniki temperatury oleju, wody i lampka kontrolna alternatora zastąpione byłyby przez pojedynczy wskaźnik "general car default",

- przed zadziałaniem system poduszki powietrznej zapytałby: "czy jesteś tego pewny?",

- od czasu do czasu, bez powodu, samochód zamknąłby się i dałby się otworzyć tylko przez jednoczesne pociągnięcie za klamkę, przekręcenie kluczyka i przytrzymanie anteny radiowej,

- GM wymagałby od każdego klienta zakupu luksusowej wersji map samochodowych wydawnictwa Rand McNally (będącego wówczas firmą podległą GM), nawet jeśli kupujący ani by ich nie chciał, ani nie potrzebował; rezygnacja z tej opcji powodowałaby natychmiastowe zmniejszenie osiągów samochodu o 50 procent lub więcej, a ponadto spowodowałoby to rozpoczęcie śledztwa przez Departament Sprawiedliwości na wniosek GM,

- za każdym razem, gdy GM zaprezentowałby nowy model, kupujący samochody musieliby uczyć się wszystkiego od początku, gdyż nic nie działałoby tak jak dotychczas,

- aby wyłączyć silnik należałoby nacisnąć przycisk "Start".

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty