Usuwanie filtra DPF. Nowa propozycja zaostrzenia kar

Mariusz Michalak
Fot. Dawid Łukasik
Fot. Dawid Łukasik
Kolejny raz powraca temat zaostrzenia przepisów dotyczących usuwania filtrów cząstek stałych z pojazdów. O nowych, zaostrzonych regulacjach informuje Ministerstwo Środowiska.

Aby ograniczyć nadmierną emisję spalin, producenci samochodów głównie z silnikiem Diesla wyposażają pojazdy w filtr cząstek stałych, który ma dwie zasadnicze funkcje. Pierwszą jest zatrzymywanie cząstek stałych wydobywających się z silnika, a drugą ich wypalanie wewnątrz filtra. Filtr ten – jak wszystkie części zamienne w samochodzie - z czasem ulega zużyciu i wymaga wymiany lub regeneracji. Szukając oszczędności, niektórzy kierowcy decydują się na zupełne usunięcie filtra.

Obecnie kierowca może zostać ukarany mandatem za jazdę pojazdem, który nie spełnia norm emisyjnych. Maksymalna kwota w tym przypadku to 500 zł.

Ma się to jednak zmienić. Przypomnijmy, że wcześniej postulowano, aby grzywna za wycinanie filtra cząstek stałych (DPF) wynosiła nawet 5 tys. złotych. Miała ona zostać zapisana w planowanych zmianach w kodeksie wykroczeń i prawi o ruchu drogowym. Posłowie byli jednak tym zmianom przeciwni.

Obecnie projektowane przepisy nowelizujące ustawę - Prawo o ruchu drogowym - przewidują wprowadzenie obowiązku dokumentowania jakości spalin pojazdu poddawanego okresowemu badaniu technicznemu przez stacje kontroli pojazdów (SKP). Te nowe regulacje przewidują powierzenie jednostce podległej ministrowi właściwemu do spraw transportu kompetencji organu odpowiedzialnego za organizację i funkcjonowanie całego nowego systemu badań technicznych pojazdów oraz sprawowanie nadzoru nad stacjami kontroli pojazdów.

Nowe procedury to:

- wprowadzenie nowego, właściwego kryterium oceny zadymienia dla pojazdów posiadających silniki o poziomie emisji Euro 5 i Euro 6 (nie więcej jednak niż 0,2 m-1), wykrywanie niesprawności filtra cząstek stałych (DPF),

- wprowadzenie nakazu wykonywania pomiaru w warunkach swobodnego przyspieszania silnika,

- wprowadzenie nadzoru i wymagań dla urządzeń, za pomocą których wykonuje się pomiary z uwzględnieniem ustalonego okresu przejściowego oraz procedury certyfikacji jednostkowej,

- wprowadzenie obowiązku archiwizacji wyników pomiaru. Wynik będzie, zapisywany w rejestrze SKP oraz w wydawanym zaświadczeniu o przeprowadzonym badaniu technicznym pojazdu. Raportowanie wyników pomiaru wymusi obligatoryjne realizowanie pomiarów.

W praktyce oznacza to m.in., że pojazdy z usuniętym filtrem cząstek stałych nie uzyskają pozytywnego wyniku badania technicznego. By uzyskać pozytywny wynik badania trzeba będzie doposażyć pojazd w brakujący filtr DPF

Zobacz także: Testujemy Mazdę 6

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty