Ukraińskie koło ratunkowe

Krzysztof Gołata
Fot. Maciej Pobocha: Mimo przewidywanego aliansu z AvtoZAZ przyszłość FSO nie jest różowa, niestety.
Fot. Maciej Pobocha: Mimo przewidywanego aliansu z AvtoZAZ przyszłość FSO nie jest różowa, niestety.
Udostępnij:

Na bezrybiu i rak rybą, mówi stare przysłowie, które znakomicie pasuje do sytuacji, w jakiej znajduje się żerańska FSO. Inne przysłowie powiada: "jak się nie ma co się lubi, to się lubi, co się ma".

 

Po wielomiesięcznych negocjacjach z upadającym brytyjskim Roverem i zapewnieniach, że kolejka chętnych do współpracy jest długa okazało się, że partnerem warszawskiej fabryki będzie ukraiński AvtoZAZ. Czy zatem ukraiński producent samochodów uratuje FSO, czyli da mu kapitał i nowe konstrukcje? Kilka lat temu odrzucono ofertę General Motors i związano przyszłość fabryki z koreańskim Daewoo. Dzisiaj widzimy z jakim skutkiem. W tej sytuacji trudno o

Fot. Maciej Pobocha: Mimo przewidywanego aliansu z AvtoZAZ przyszłość FSO nie jest różowa, niestety.
Fot. Maciej Pobocha: Mimo przewidywanego aliansu z AvtoZAZ przyszłość FSO nie jest różowa, niestety.

optymizm, a jego brak wynika z kilku powodów.

 

Po pierwsze, zakład na Żeraniu stał się nowoczesną fabryką, tylko szkoda, że tak późno. Nasi południowi sąsiedzi szybko znaleźli silnego  partnera, dużym kosztem zmodernizowali fabrykę i dzisiaj  Skoda jest jednym z najlepiej sprzedających się samochodów na wielu europejskich rynkach.

 

Po drugie,
europejski przemysł motoryzacyjny z  powodu ograniczonego popytu na nowe samochody, nie wykorzystuje swoich zdolności produkcyjnych. Pojawienie się nowego producenta wymaga zainwestowania potężnych pieniędzy na marketing i reklamę.

 

Po trzecie, ani FSO, ani AvtoZAZ nie należą do europejskich potentatów, nie są nawet europejskim średniakami. Nie można więc oczekiwać, że natychmiast zawojują rynek na Starym Kontynencie.

__
 

Po czwarte, bazowanie na dwóch rynkach - ukraińskim i polskim, nie stwarza dobrych perspektyw biznesowych. Globalizacja i konkurencja zmuszają do produkowania określonej liczby samochodów rocznie. Wyprodukować można, ale gdzie je sprzedać?

 

Po piąte, projektowanie nowych modeli wymaga zainwestowania potężnych kapitałów. Czy AvtoZAZ ma miliard dolarów na przygotowanie nowego samochodu?

 

Po szóste, przykład Rovera dowodzi, że nawet producenci z ogromnym doświadczeniem w tej branży nie mogą sobie dzisiaj poradzić z rynkowymi wyzwaniami.

 

Po siódme, produkcja tanich samochodów nie jest już dzisiaj patentem na sukces. Chińczycy zawsze będą produkowali taniej, a ich przemysł motoryzacyjny przygotowuje się do rynkowej ofensywy w Europie. 

 

Po ósme_
wreszci_e

, nie należy zapominać, że już niedługo pełną zdolność produkcyjną osiągną fabryki w Czechach i na Słowacji.    

 

 

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Minister Anna Moskwa o polityce klimatycznej i o energetyce

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie