Właściciele aut sprowadzonych do Polski, a wyprodukowanych na rynek amerykański i japoński zwracają uwagę na dość istotny problem. Wymiary tablic rejestracyjnych nie pasują do fabrycznie przeznaczonego na nie miejsca.
Obecnie tablice rejestracyjne w Polsce mierzą 520 mm x 114 mm (tablica jednorzędowa) lub 305 mm x 214 mm (tablica dwurzędowa). Tymczasem auta z rynku japońskiego oraz amerykańskiego przystosowane są do zamontowania tablic o wymiarze 305 mm x 155 mm. W takiej sytuacji właściciele aut zwyczajnie zaginają tablicę. Innym sposobem jest wykonanie na zamówienie tablic o innym niż obowiązujący w naszym kraju wymiarze, ale poruszanie się takim pojazdem po polskich drogach jest wtedy niezgodne z prawem.
Poseł Paweł Grabowski zwraca uwagę, że w wielu krajach Unii Europejskiej, obowiązującym wymiarem tablic rejestracyjnych jest standard amerykański, czyli 305 mm x 155 mm.
Historia polskich tablic rejestracyjnych sięga okresu międzywojennego. Pierwsze tablice rejestracyjne pojawiły się na polskich autach w 1937 roku, miały wtedy białe tło oraz czarne znaki i czarną obwódkę. Numer rejestracyjny składał się z litery serii, określającej rodzaj pojazdu oraz pięciocyfrowego numeru. O tym, gdzie zarejestrowano auto, można było się zorientować właśnie po tym numerze - każde z ówczesnych województw posiadło ściśle określony zakres liczb, np. Warszawa od 00 001 do 19 999.
Na przestrzeni lat polskie tablice rejestracyjne zmieniały się wielokrotnie. Najnowsze zostały wprowadzone do użytku w maju 2000 roku (wcześniejsze - czarne z białymi znakami, pochodzą z 1976 roku).
Strefa Biznesu - inwestycje w samochody klasyczne
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?