Sprzedaż nowych samochodów w 2013 r. Skoda piąty raz z rzędu liderem

maciej.mitula
Sprzedaż nowych samochodów w 2013
Sprzedaż nowych samochodów w 2013
Według danych CEP liczba rejestrowanych aut osobowych oraz dostawczych w 2013 r. była wyższa niż w 2012 r. Do takiego rezultatu przyczynił się wynik osiągnięty w grudniu. Ogółem w 2013 roku na polskim rynku pojawiło się prawie 1,1 mln aut.
Sprzedaż nowych samochodów w 2013
Sprzedaż nowych samochodów w 2013

W pierwszych miesiącach 2013 roku sprzedaży samochodów towarzyszył pesymizm wynikający z mniejszej liczby rejestracji w porównaniu do odpowiednich okresów 2012 roku. W drugiej połowie roku pesymizm stopniowo zmieniał się w optymizm, tym większy, im bardziej rosła sprzedaż. Pod koniec roku jednak widoczny od kilku miesięcy trend wzrostowy liczby rejestracji, zaczął tracić rozpęd.

Zobacz też: Ubiegły rok był rekordowy dla producentów luksusowych samochodów 

Przyczyn tego zjawiska prawdopodobnie należy upatrywać w mniejszej niż w poprzednich miesiącach skali zakupów wśród klientów instytucjonalnych. Przedłużający się proces podejmowania decyzji w sprawie derogacji podatku VAT od zakupu samochodów firmowych zwiększał bowiem szansę na kilkumiesięczną lukę derogacyjną na początku następnego roku i chwilowy powrót do oferty aut ze 100% odpisem VAT. Taka sytuacja „zawieszenia" pomiędzy końcem jednej derogacji, a początkiem obowiązywania drugiej, sprzyja zakupom instytucjonalnym i wiele firm, szczególnie tych mniejszych, mogło wstrzymywać się z planowanym nabyciem aut do wyjaśnienia się sytuacji.

Kliknij, aby przejrzeć pozostałe wykresy

Sprzedaż nowych samochodów w 2013
Sprzedaż nowych samochodów w 2013

Według danych Centralnej Ewidencji Pojazdów, w grudniu 2013 roku zarejestrowano w Polsce 30 992 samochody osobowe oraz dostawcze o DMC do 3,5 T, czyli o 25,32% (+6 261 sztuk) więcej niż rok wcześniej i o 10,46% (+2 936 sztuk) niż w listopadzie 2013. W całym 2013 roku zarejestrowano 332 100 sztuk samochodów, co wykazują wzrost sprzedaży o 6,42% (20 022 sztuki). Odjęcie reeksportu sprowadza wynik 2013 roku do poziomu 294 110 aut , co oznacza wzrost na poziomie 2,69%. 

Rynek samochodów osobowych w Polsce

W grudniu 2013 roku zarejestrowano w Polsce 26 435 samochodów osobowych, o 25,49% (+5 369 sztuk) więcej niż rok wcześniej i o 9,74% więcej (2 347 sztuk) niż w listopadzie. W sumie, według CEP, w 2013 roku zarejestrowano w Polsce 289 912 samochodów osobowych, o 6,31% więcej w stosunku do analogicznego okresu w 2012 roku.

Zobacz też: Łagodna zima zaskoczyła drogowców, budują autostrady 

Według ACEA Polska znajduje się na 10. pozycji wśród rynków Europy i jest jednym z czterech rynków w czołowej 10. krajów, które po jedenastu miesiącach 2013 roku (ostatnie dostępne dane) notowały wzrosty sprzedaży. Niestety, nawet bez uwzględnienia reeksportu, relatywnie wysoka pozycja na liście rankingowej nie daje powodu do zadowolenia. 

Kliknij, aby przejrzeć pozostałe wykresy 

Sprzedaż nowych samochodów w 2013
Sprzedaż nowych samochodów w 2013

Biorąc pod uwagę indeks chłonności w listopadzie (ostatnie dostępne dane) wyniósł on w Polsce zaledwie 6,9 zarejestrowanych samochodów na 1000 mieszkańców, co plasuje nasz kraj (niezmiennie od dłuższego czasu) na 23. pozycji pośród 29 krajów notowanych w rankingu. Przed Polską klasyfikowane są m.in. Czechy (14,6), Słowacja (11,0) oraz Słowenia (24,3). Średni wskaźnik dla krajów Unii Europejskiej wyniósł na koniec listopada 23,1.

Liczba zarejestrowanych w grudniu aut, które pozostały w kraju sięgnęła nieco ponad 23,6 tys. szt., a w ciągu całego 2013 roku wyniosła ok. 251,9 tys. pojazdów (w tym czasie 37 990 samochodów zostało wysłanych za granicę). 

W grudniu 2013 roku udział klientów indywidualnych w całkowitej liczbie rejestracji samochodów osobowych wyniósł ok. 40,5%, co oznacza wzrost wobec poprzedniego miesiąca. Udział firm w całkowitej liczbie rejestracji samochodów osobowych wyniósł ponad 59,4%. Oznacza to, że użytkownicy instytucjonalni kupili 15 728 aut. 

Zobacz też: Karta ratownicza w samochodzie może uratować życie 

Polski rynek klienta instytucjonalnego niewiele się zmienia. Poziom rejestracji samochodów przez firmy leasingowe i zajmujące się wynajmem długoterminowym jest zbliżony do notowanego w roku 2010. Mamy więc do czynienia z wymianą aut finansowanych w okresie trzyletnim. W sumie w 2013 roku firmy zarejestrowały ponad 168 tysięcy samochodów. Liczba ta oznacza udział na poziomie ponad 58%. Po uwzględnieniu reeksportu liczba ta przekracza 130,6 tys. szt. 

Najpopularniejsze marki samochodów kupowane w Polsce:

1 – Skoda (36 395  zarejestrowanych aut; o 13,09% więcej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego roku; udział w polskim rynku samochodów osobowych wyniósł 12,55 %)
2 – Volkswagen (26 133 sztuk; o 13,36% więcej; 9,01%)
3 – Toyota (23 476 sztuk; o 18,26 % więcej; 8,1%)
4 – Ford (19 652 sztuk; o 16,12% więcej; 6,78%)  
5 - Opel (18 827 sztuk, o 3,54% mniej; 6,49%)

Najczęściej kupowanym modelem w 2013 roku była Skoda Octavia (11 463 sztuk), za którą uplasował się drugi model czeskiego producenta – Skoda Fabia (10 800 szt), następnie Ford Focus (8 024 szt.) oraz Volkswagen Golf (7 730 szt.). Pierwszą piątkę zamyka Opel Astra (7 554 szt.) poprzedniego roku. 

Kliknij, aby przejrzeć pozostałe wykresy 

Sprzedaż nowych samochodów w 2013
Sprzedaż nowych samochodów w 2013

Na czele marek premium w 2013 roku znalazło się BMW (6 269 szt.; +12,85%; udział w rynku 24,76%), następnie Audi (5 573 szt.; +9,04%; udział 22,01%), Mercedes (5 517 szt.; +15,23%; udział 21,79%), Volvo (4 913 szt.; +9,67%; udział 19,41%) oraz Lexus (827 szt.; 48,47%; udział 3,27%). Udział marek premium w całym rynku wyniósł 8,84%. 

Rynek samochodów dostawczych w Polsce

Według danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów w 2013 roku zarejestrowano w Polsce 42 188 samochodów dostawczych, o 7,15% (+2 815 sztuk) więcej w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego roku. Warto zauważyć, że rynek aut osobowych jest prawie siedmiokrotnie wyższy od rynku samochodów dostawczych. 

Zobacz też: Volkswagen Golf, Passat i Audi A4 to najczęściej kradzione auta w Polsce 

Tytuł lidera rynku zachowuje Fiat. W 2013 roku klienci kupili i zarejestrowali 9 921 aut tej marki, o 3,34% więcej roku ubiegłym. Udział Fiata w polskim rynku samochodów dostawczych wyniósł 23,52%. Na drugiej pozycji znajduje się Peugeot, w przypadku którego liczba zarejestrowanych aut wyniosła 5 733 sztuki, o 33,61% więcej niż w 2012 roku. Udział marki w polskim rynku wyniósł 13,59%. Na trzecim miejscu utrzymuje się Renault. W 2013 roku klienci francuskiego producenta zarejestrowali 4 880 samochodów dostawczych, o 5,79% więcej niż przed rokiem. Udział marki w polskim rynku wyniósł 11,57%. Na czwartej pozycji znajduje się Volkswagen, w przypadku którego liczba zarejestrowanych aut wyniosła 3 459 sztuk, o 1,92% więcej niż w 2012 roku. Udział marki w polskim rynku wyniósł 8,20%. Na piątej pozycji uplasował się Mercedes. W ciągu 2013r. zarejestrowano 3 032 auta dostawcze tej marki, o 2,64% więcej niż w 2012 roku. Udział marki wyniósł 7,19%.

Najczęściej kupowanym modelem auta dostawczego w r. był Fiat Ducato (6 074 szt.; +20,04% r/r). Na 2 pozycji uplasował się Renault Master – (3 710 szt.; +11,78% r/r), na 3 – Peugeot Boxer (2 755 szt.; +20,73% r/r), a na 4 - Peugeot Partner (2 573 szt. +54,63%). Pierwszą piątkę zamyka Mercedes Sprinter (2 202 szt.; -1,34% r/r). 

Źródło: Samar

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty