RYNEK SAMOCHODÓW O DMC DO 3,5T
To już dziesiąty z rzędu spadek sprzedaży r/r. Przyczyny tego stanu rzeczy są od wielu miesięcy te same: utrzymujące się perturbacje z dostępnością mikroprocesorów, problemy z dostępnością niektórych surowców i komponentów, dynamicznie rosnące ceny (nie tylko samochodów i paliw) oraz stopy procentowe, a także – od ponad dwóch miesięcy - inwazja Rosji na Ukrainę, skąd pochodzi część surowców i komponentów wykorzystywanych przez europejskich producentów. Chociaż ukraińscy dostawcy wznowili działalność, dzięki czemu produkcja komponentów nieco wzrosła, to jednak jej aktualna wielkość nie pozwala na skompensowanie wcześniejszych strat. Na polskim rynku dodatkowym czynnikiem jest inflacja oraz słaby złoty, co również przyczynia się do wzrostu cen samochodów.
**Prognoza
IBRM SAMARna 2022 rok zakłada rejestrację 455 tys. samochodów osobowych oraz 70 tys. dostawczych**. Sytuacja jest jednak dynamiczna i wynik na koniec roku może być odmienny od obecnie zakładanego.
Według danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, w kwietniu 2022 roku zarejestrowano w Polsce 39 763 samochody osobowe oraz dostawcze o DMC do 3,5t, czyli o 15,51% (-7 297 szt.) mniej niż rok wcześniej oraz o 12,93% (-5 903 szt.) mniej niż w marcu 2022 roku. Dane skumulowane (157 665 szt.) wykazują spadek sprzedaży w 2022 roku o 13,85% (-25 342 szt.).