Mimo iż tempo wzrostu (+0,6% r/r) nie było imponujące, to w ostatnim miesiącu zarejestrowano 51 334 szt. licząc razem samochody osobowe i dostawcze (do 3,5t). O pozytywnym rezultacie całej grupy zadecydował wzrost wśród samochodów dostawczych (+9,1% r/r). Wśród samochodów osobowych - zasadniczej części (90%) całej grupy odnotowaliśmy utrzymanie rezultatu (-0,3% r/r) ze stycznia ub.r.
W grupie samochodów osobowych w styczniu 2019r. zarejestrowano 45 927 szt. czyli o 154 szt. mniej niż w styczniu 2018 (-0,3%) a jednocześnie 537 szt. więcej niż w grudniu ub. roku.
Nabywcy indywidualni zarejestrowali w ostatnim miesiącu 17,2 tys. szt. ze spadkiem o 4,7% r/r i tradycyjnie poprawiając rezultat grudnia ub. roku o blisko 5,5 tys. szt.. Udział tej grupy klientów wyniósł 37,3% i był niższy ( -1,7 pkt. proc.) niż rok wcześniej ale wyższy niż w grudniu o 11,6 pkt. proc.
Nabywcy instytucjonalni zarejestrowali w styczniu 2019 r. 28,8 tys. samochodów, blisko 690 szt. (+2,4%) więcej niż w styczniu ub.r. Rezultat ten był niższy od uzyskanego miesiąc wcześniej o 2,7 tys. szt. Wśród klientów instytucjonalnych najważniejszą grupę klientów stanowią niezmiennie firmy leasingowe/CFM i firmy wynajmu. W styczniu stanowiły 43% rynku (68,7% wśród nabywców instytucjonalnych) podczas gdy rok wcześniej zajmowały 44,3%.
Marki popularne zakończyły ostatni miesiąc z rezultatem 40,8 tys. nowych rejestracji (-0,1%) i utrzymały osiągnięty przed rokiem udział w rynku (88,8% wobec 88,6%). W porównaniu do ostatniego grudnia zajęły o 6 pkt. proc. więcej. Liczba samochodów marek premium wyniosła 5,2 tys. szt. i była niższa niż rok wcześniej o 1,9%. W porównaniu do grudnia ub. r. miał miejsce spadek o 34,1% (-2,7 tys. szt.).
W całej grupie samochodów osobowych zarejestrowano niemal 2,0 tys. hybryd (+4,7% r/r) oraz 73 szt. z napędem elektrycznym (-38,7%). Wśród nich znalazły się 40 szt. samochodów bateryjnych i z rozszerzonym zasięgiem oraz 33 szt. hybrydy plug-in. Samochody z napędem benzynowym zajęły 72,9% rynku a z dieslem 21,1%, podczas gdy rok wcześniej stanowiły odpowiednio 71,4% i 22,4%.
W styczniu 2019 r. liderem rynku niezmiennie była Skoda i zarejestrowała 6 325 szt. notując 7,8% spadek sprzedaży w stosunku do roku poprzedniego. Drugi był Volkswagen (5 326szt. +24,4%). Trzecie miejsce należało do marki Toyota (4 946 szt. -9,9%). Czwarte zajął Opel (3 303 szt.;-2,1%), Na piątym miejscu tym razem była Kia (2 713 szt.+9,1 %), którao 1 pozycję poprawiła swoją lokatę w stosunku do stycznia zeszłego roku ale aż o sześć w stosunku do grudnia ub.r. Drugą piątkę otworzyła Dacia (2 581 szt. +42,3%). Siódma pozycja w rankingu należała do Forda (2 414 szt. -12,4%). Kolejne miejsca przypadły markom: Hyundai (2 284 szt. +5%), Renault (1 896 szt. +0,9%), Mercedes-Benz (1 571 szt. +2,6% ).
W ogólnym rankingu modeli, w styczniu 2019 r. na pierwszym miejscu Skoda Octavia (2 110 szt. ) ze znaczną przewagą nad drugim Yarisem (1 656 szt.) i trzecią Fabią (1 526 szt. ). Czwarta była Astra z wynikiem 1 402 szt. Piąta pozycja należała do Golfa (1 346 szt.). Drugą piątkę otworzyła Skoda Rapid z wynikiem 1 001 szt.
W styczniu 2019 roku w grupie nabywców indywidualnych zarejestrowano 17,2 tys. szt. , było to o 0,8 tys. szt. mniej niż w styczniu ubiegłego roku. Pozycję leadera straciła Toyota (2 173 szt.) na rzecz Skody (2 425 szt.; +1,2%), druga Toyota zmniejszyła rejestracje wśród klientów indywidualnych -22,6% r/r. Na trzecim podobnie jak rok wcześniej był Opel (1 499; -4,%). Na czwarte awansował Volkswagen (1 451; +13,5%) – przed rokiem zajmował szóste miejsce. Z piątą lokatą była Kia (1 339; -7,5%) a za nią Hyundai(1 393; -3,9%).
Najczęściej wybieranym modelem przez klientów indywidualnych w styczniu była Toyota Yaris (979; -1,3%), Na drugim miejscu Fabia (771:-21,5 %). Trzecia pozycja należy do Fiata Tipo (626szt. +28,0% ), który zyskał 1 pozycję w stosunku do sytuacji przed rokiem. Największym skokiem w klasyfikacji w pierwszej 10. może się poszczycić czwarta Skoda Rapid (532; +48,2%), która awansowała aż o 8 pozycji w stosunku do roku ubiegłego. Na piątej pozycji tym razem Corsa (530 szt.; +17,5%), który zyskała 2 pozycje. Kolejne miejsce należy do Tucsona (513; +11,3%), a następna była Octavia (499: +3,3%), a za nią Dacia Duster (472; +36,8%).
Do firm rejestrujących na regon dostarczono w styczniu 28,8 tys. szt. (+2,4%; +0,7 tys. szt.).
W rankingu rejestracji nabywców instytucjonalnych pierwsza piątka marek nie zmieniła się. Liderem jest Skoda (3 900; -12,7%; udz. 13,6%), drugi Volkswagen (3 875; +29,0%; udz. 13,5%). Trzecia jest Toyota (2 773; +3,4%; udz. 9,6%). Następny w rankingu jest Ford (1 915; -10,4%) a za nim Opel (1 804; -0,5%). Drugą piątkę otworzyła Dacia (1 427; +36,7%) a za nią Mercedes-Benz (1418; +6,6%).
Najczęściej wybieranym modelem przez klientów instytucjonalnych w styczniu br. była Octavia (1 611; +2,4%). Następny Golf (1 011; +22,2%) po awansie na przestrzeni roku o dwie pozycje. Na trzecim podobnie jak przed rokiem jest Astra (960; +11,5%). Na czwartym Focus (832; +12,7%). Pierwsza piątkę zamknęła Fabia (755; -42,6%).
Rejestracja nowych aut osobowych przez klientów indywidualnych - styczeń 2019
Pozycja | Model | ||||||
2019 | 2018 | Zmiana % r/r | Zmiana poz r/r | ||||
Ogółem | Udział % | Ogółem | Udział % | ||||
1 | Toyota Yaris | 979 | 5,7% | 992 | 5,5% | -1,3% | 0 |
2 | Skoda Fabia | 771 | 4,5% | 982 | 5,5% | -21,5% | 0 |
3 | Fiat Tipo | 626 | 3,6% | 489 | 2,7% | 28,0% | 1 |
4 | Skoda Rapid | 532 | 3,1% | 359 | 2,0% | 48,2% | 8 |
5 | Opel Corsa | 530 | 3,1% | 451 | 2,5% | 17,5% | 2 |
6 | Hyundai Tucson | 513 | 3,0% | 461 | 2,6% | 11,3% | 0 |
7 | Skoda Octavia | 499 | 2,9% | 483 | 2,7% | 3,3% | -2 |
8 | Dacia Duster | 472 | 2,8% | 345 | 1,9% | 36,8% | 6 |
9 | Opel Astra | 442 | 2,6% | 624 | 3,5% | -29,2% | -6 |
10 | Kia Sportage | 437 | 2,5% | 349 | 1,9% | 25,2% | 3 |
11 | Dacia Sandero | 421 | 2,5% | 242 | 1,3% | 74,0% | 11 |
12 | Volkswagen Polo | 382 | 2,2% | 93 | 0,5% | 310,8% | 48 |
13 | Toyota Aygo | 337 | 2,0% | 385 | 2,1% | -12,5% | -3 |
14 | Volkswagen Golf | 335 | 2,0% | 388 | 2,2% | -13,7% | -5 |
15 | Volkswagen Tiguan | 286 | 1,7% | 161 | 0,9% | 77,6% | 21 |
16 | Renault Clio | 284 | 1,7% | 275 | 1,5% | 3,3% | 3 |
17 | Hyundai I20 | 271 | 1,6% | 375 | 2,1% | -27,7% | -6 |
18 | Toyota C-HR | 269 | 1,6% | 265 | 1,5% | 1,5% | 2 |
19 | Toyota Auris | 246 | 1,4% | 409 | 2,3% | -39,9% | -11 |
20 | Mazda CX-3 | 233 | 1,4% | 162 | 0,9% | 43,8% | 15 |
RAZEM 1-20 | 8 865 | 51,69% | 8 290 | 46,07% | 6,9% | ||
Pozostałe | 8 286 | 48,31% | 9 703 | 53,93% | -14,6% | ||
RAZEM | 17 151 | 100% | 17 993 | 100% | -4,7% |
Zobacz także: Porsche Macan S. Test wzorcowego SUV-a z mocnym silnikiem
Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?