Sprawdź, w których regionach najłatwiej o kolizję z samochodem bez OC

redakcja.regiomoto
Wypadek samochodowy
Wypadek samochodowy
Największe ryzyko kolizji z pojazdem bez polisy OC jest w województwach lubuskim, warmińsko-mazurskim i zachodniopomorskim. Piątkę województw o najwyższym wskaźniku nieubezpieczonych zamykają: opolskie i łódzkie – wynika z najnowszego opracowania Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego.
Wypadek samochodowy
Wypadek samochodowy

Obowiązkowej polisy odpowiedzialności cywilnej właścicieli pojazdów mechanicznych nie kupują najczęściej mężczyźni w wieku do 25 lat. W tej grupie, ryzyko że posiadacz samochodu lub motocykla nie ma tej obowiązkowej polisy, jest aż trzykrotnie większe niż u przeciętnego posiadacza auta czy jednośladu w Polsce. Kobiety natomiast rzadziej decydują się na jazdę bez ważnego ubezpieczenia OC: o ile w grupie wszystkich właścicieli pojazdów ich udział wynosi 25 procent, to już w grupie nieubezpieczonych spada do 16 procent.

- Nie możemy akceptować jazdy bez obowiązkowego polisy OC. To uczciwi właściciele pojazdów pokrywają koszty wypadków spowodowanych przez osoby, które nie wykupiły polisy OC - mówi Elżbieta Wanat Połeć, prezes Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego. – Uruchomiliśmy nowe projekty związane z identyfikowaniem nieubezpieczonych, jak choćby tak zwany wirtualny policjant, dzięki któremu znacznie wzrosła wykrywalność aut bez OC.

Zobacz też: Ubezpieczenie OC ani AC nie chroni pijanego kierowcy

Dlaczego kierowcy jeżdżą samochodami i motocyklami bez OC? Najczęściej tłumaczą się nieznajomością przepisów lub brakiem pieniędzy na zakup ubezpieczenia, część też ignoruje obowiązek posiadania tej polisy. Z analizy spraw prowadzonych przez UFG wynika, że przyczyny nieubezpieczenia to w szczególności:

  • wygaśnięcie polisy poprzedniego właściciela i przekonanie nowego posiadacza pojazdu o automatycznym odnowieniu tego ubezpieczenia. Tymczasem w wyniku zmiany przepisów komunikacyjne OC zbywcy pojazdu ważne jest tylko do końca okresu na jaki zostało zawarte i nie przedłużą się automatycznie;
  • wprowadzenie w błąd co do ważności polisy OC poprzedniego właściciela – np. przy zakupie pojazdu w komisie zdarza się, że polisa - przekazywana osobie kupującej pojazd - została wcześniej wypowiedziana i jest już nieważna;
  • niewykupienie OC w dniu pierwszej rejestracji pojazdu w Polsce;
  • nieopłacenie wszystkich rat składki za OC i nieprzedłużenie się umowy ubezpieczenia na kolejny rok.

Ranking nieubezpieczonych UFG opracowywany jest już po raz trzeci; tym razem na podstawie liczby ukaranych w 2013 roku posiadaczy pojazdów z danego województwa w relacji liczby zarejestrowanych tam pojazdów.

W 2013 roku z kar za brak OC UFG zebrał rekordowe 26 mln zł, o ponad 10 mln zł więcej niż rok wcześniej. Pisma wzywające do zapłacenia kary otrzymało łącznie 49,8 tysięcy posiadaczy pojazdów (auta osobowe, ciężarowe, ciągniki, motocykle, motorowery, quady itp.), czyli o 24 procent więcej niż w 2013 roku. – Tak duży wzrost to przede wszystkim efekt kontroli własnych: czy to na podstawie informacji z ogólnopolskiej bazy polis OC czy kontroli pracowników zajmujących się windykacją opłat karnych – wyjaśnia Joanna Pasturczak wicedyrektor Pionu Windykacji UFG. – W ten sposób w ubiegłym roku wykryliśmy ponad 18 tysięcy nieubezpieczonych, o prawie 83 procent więcej niż rok wcześniej.

Uruchomienie przez UFG ogólnopolskiej bazy polis komunikacyjnych spowodowało, że wykrycie braku OC jest możliwe również bez kontroli drogowej np. na podstawie analizy danych w bazie wykrywane są przerwy w ubezpieczeniu. Na koniec 2013 roku w bazie OI UFG znajdowały się informacje o aktywnych umowach ubezpieczenia OC - dla 20,1 mln pojazdów (przed rokiem 19,7 mln). Ubezpieczyciele zobowiązani są - w ciągu maksymalnie 14 dni - przesłać do UFG informacje o polisie, licząc od daty jej sprzedaży.

Po polskich drogach porusza się ponad 20 mln pojazdów, w tym jak szacuje Fundusz, około 250 tysięcy jest nieubezpieczonych. Rocznie do UFG wpływa ponad 6 tysięcy roszczeń od osób poszkodowanych w wypadkach drogowych, spowodowanych przez nieubezpieczone lub niezidentyfikowane pojazdy. Nieubezpieczeni i niezidentyfikowani sprawcy szkód kosztują - innych właścicieli pojazdów w Polsce – już ponad 73 mln złotych, rocznie. Wypłaty z UFG finansowane są przede wszystkim ze składek kierowców wykupujących OC.

Opr. DKO na podstawie informacji z UFG 

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty