Organizacja Euro NCAP rozszerzyła wyniki testów zderzeniowych o sprawdzanie obecności i działania szeregu elektronicznych systemów wspierających kierowcę. Testerzy sprawdzają, czy są w standardzie w większości opcji wyposażeniowych danego auta i jak funkcjonują. Punkty dostaje się za układ stabilizacji toru jazdy ESP/ESC, tempomat, informację o ograniczeniach prędkości na danym odcinku, przypominacze o zapięciu pasów bezpieczeństwa czy asystenta pasa ruchu. Ocenę podnosi też aktywny tempomat połączony z systemem automatycznego hamowania, co zmniejsza ryzyko najechania na tył.
W większości popularnych modeli samochodów tych systemów nie ma albo trzeba za nie dużo dopłacić. Głównie dlatego noty w testach Euro NCAP pogorszyły się. Ale nadal są auta, które kiepsko wypadają w zderzeniach - szczególnie bocznym.
Oto lista przetestowanych w ostatnich tygodniach samochodów i ich wyniki:
Citroen C-Elysee/Peugeot 301 (bliźniacze modele) - trzy gwiazdki na pięć
ochrona dorosłych - 71 proc.
ochrona dzieci - 75 proc.
ochrona pieszych - 54 proc.
systemy bezpieczeństwa - 33 proc.
Najbardziej narażone na obrażenia są klatka piersiowa kierowcy i jego nogi. Zranić można się o kolumnę kierownicy, deskę rozdzielczą i konsolę środkową. Klatka piersiowa jest też mocno narażona na obrażenia w momencie uderzenia w słup. Pasażer siedzący z tyłu jest narażony na obrażenia kręgosłupa szyjnego przy najechaniu na tył przez inne auto. Samochód stracił też punkty m.in. za brak przypominacza o pasach czy asystenta pasa ruchu.
Ford Tourneo Courier - cztery gwiazdki na pięć
ochrona dorosłych - 84 proc.
ochrona dzieci - 84 proc.
ochrona pieszych - 74 proc.
systemy bezpieczeństwa - 56 proc.
Ochrona kierowcy i pasażerów jest na wysokim poziome, najbardziej narażona na zranienie jest klatka piersiowa kierowcy przy uderzeniu w słup. Na średnim poziomie jest ochrona kręgosłupa szyjnego na przednich i tylnych siedzeniach przy najechaniu na tył. Ford nie ma też asystenta pasa ruchu.
MG3 - trzy gwiazdki na pięć
ochrona dorosłych - 69 proc.
ochrona dzieci - 71 proc.
ochrona pieszych - 59 proc.
systemy bezpieczeństwa - 38 proc.
Najbardziej na obrażenia wystawione są uda kierowcy i pasażera siedzącego z przodu. Można je zranić przez uderzenie o deskę rozdzieczlą i konsolę środkową. Słabo chroniona jest też klatka piersiowa przy uderzeniu w słup. W MG3 (auto z Chin, ale sygnowane przez brytyjską markę) brak ogranicznika prędkości, przypominacza o pasach bezpieczeństwa i asystenta pasa ruchu - za to też odebrano punkty.
Renault Megane III po liftingu - trzy gwiazdki na pięć
ochrona dorosłych - 83 proc.
ochrona dzieci - 78 proc.
ochrona pieszych - 60 proc.
systemy bezpieczeństwa - 48 proc.
Ochrona kierowcy i pasażerów jest na dość dobra, najbardziej narażona na obrażenia jest klatka piersiowa kierowcy przy uderzeniu w słup. Ochrona kręgosłupa szyjnego - zwłaszcza w przypadku siedzących z tyłu - jest niezadowalająca. Megane straciło punkty m.in. za brak asystenta pasa ruchu i niewłaściwy przypominacz o pasach z tyłu. Tę ostatnią wadę francuska firma zamierza wkrótce zlikwidować.
Volkswagen Golf Sportsvan - pięć gwiazdek na pięć
ochrona dorosłych - 87 proc.
ochrona dzieci - 85 proc.
ochrona pieszych - 62 proc.
systemy bezpieczeństwa - 73 proc.
Ochrona kierowców i pasażerów jest na wysokim poziomie, najbardziej wystawiona na obrażenia jest klatka piersiowa kierowcy przy uderzeniu w słup. Golf straciły też punkty za brak asystenta pasa ruchu, ale zyskał je m.in. za system automatycznego hamowania, zapobiegający najechaniu na tył, którego nie miały inne auta testowane w tej rundzie.
(DKO)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?