Słabe wyniki nowych testów zderzeniowych Euro NCAP (WIDEO, ZDJĘCIA)

redakcja.regiomoto
Ford Tourneo Courier
Ford Tourneo Courier
Przyzwyczailiśmy się, że większość nowych modeli aut w testach zderzeniowych Euro NCAP zdobywa maksymalne oceny. Wymogi jednak zaostrzono. Teraz na pięć aut komplet gwiazdek dostało tylko jedno.
Ford Tourneo Courier
Ford Tourneo Courier

Organizacja Euro NCAP rozszerzyła wyniki testów zderzeniowych o sprawdzanie obecności i działania szeregu elektronicznych systemów wspierających kierowcę. Testerzy sprawdzają, czy są w standardzie w większości opcji wyposażeniowych danego auta i jak funkcjonują. Punkty dostaje się za układ stabilizacji toru jazdy ESP/ESC, tempomat, informację o ograniczeniach prędkości na danym odcinku, przypominacze o zapięciu pasów bezpieczeństwa czy asystenta pasa ruchu. Ocenę podnosi też aktywny tempomat połączony z systemem automatycznego hamowania, co zmniejsza ryzyko najechania na tył.

W większości popularnych modeli samochodów tych systemów nie ma albo trzeba za nie dużo dopłacić. Głównie dlatego noty w testach Euro NCAP pogorszyły się. Ale nadal są auta, które kiepsko wypadają w zderzeniach - szczególnie bocznym.

Oto lista przetestowanych w ostatnich tygodniach samochodów i ich wyniki:

Citroen C-Elysee/Peugeot 301 (bliźniacze modele) - trzy gwiazdki na pięć

ochrona dorosłych - 71 proc.
ochrona dzieci - 75 proc.
ochrona pieszych - 54 proc.
systemy bezpieczeństwa - 33 proc.

Najbardziej narażone na obrażenia są klatka piersiowa kierowcy i jego nogi. Zranić można się o kolumnę kierownicy, deskę rozdzielczą i konsolę środkową. Klatka piersiowa jest też mocno narażona na obrażenia w momencie uderzenia w słup. Pasażer siedzący z tyłu jest narażony na obrażenia kręgosłupa szyjnego przy najechaniu na tył przez inne auto. Samochód stracił też punkty m.in. za brak przypominacza o pasach czy asystenta pasa ruchu.

Ford Tourneo Courier - cztery gwiazdki na pięć

ochrona dorosłych - 84 proc.
ochrona dzieci - 84 proc.
ochrona pieszych - 74 proc.
systemy bezpieczeństwa - 56 proc.

Ochrona kierowcy i pasażerów jest na wysokim poziome, najbardziej narażona na zranienie jest klatka piersiowa kierowcy przy uderzeniu w słup. Na średnim poziomie jest ochrona kręgosłupa szyjnego na przednich i tylnych siedzeniach przy najechaniu na tył. Ford nie ma też asystenta pasa ruchu.

MG3 - trzy gwiazdki na pięć

ochrona dorosłych - 69 proc.
ochrona dzieci - 71 proc.
ochrona pieszych - 59 proc.
systemy bezpieczeństwa - 38 proc.

Najbardziej na obrażenia wystawione są uda kierowcy i pasażera siedzącego z przodu. Można je zranić przez uderzenie o deskę rozdzieczlą i konsolę środkową. Słabo chroniona jest też klatka piersiowa przy uderzeniu w słup. W MG3 (auto z Chin, ale sygnowane przez brytyjską markę) brak ogranicznika prędkości, przypominacza o pasach bezpieczeństwa i asystenta pasa ruchu - za to też odebrano punkty.

Renault Megane III po liftingu - trzy gwiazdki na pięć

ochrona dorosłych - 83 proc.
ochrona dzieci - 78 proc.
ochrona pieszych - 60 proc.
systemy bezpieczeństwa - 48 proc.

Ochrona kierowcy i pasażerów jest na dość dobra, najbardziej narażona na obrażenia jest klatka piersiowa kierowcy przy uderzeniu w słup. Ochrona kręgosłupa szyjnego - zwłaszcza w przypadku siedzących z tyłu - jest niezadowalająca. Megane straciło punkty m.in. za brak asystenta pasa ruchu i niewłaściwy przypominacz o pasach z tyłu. Tę ostatnią wadę francuska firma zamierza wkrótce zlikwidować.

Volkswagen Golf Sportsvan - pięć gwiazdek na pięć

ochrona dorosłych - 87 proc.
ochrona dzieci - 85 proc.
ochrona pieszych - 62 proc.
systemy bezpieczeństwa - 73 proc.

Ochrona kierowców i pasażerów jest na wysokim poziomie, najbardziej wystawiona na obrażenia jest klatka piersiowa kierowcy przy uderzeniu w słup. Golf straciły też punkty za brak asystenta pasa ruchu, ale zyskał je m.in. za system automatycznego hamowania, zapobiegający najechaniu na tył, którego nie miały inne auta testowane w tej rundzie.

(DKO)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na motofakty.pl Motofakty