Skoda Rapid - powrót legendarnej nazwy

(ip)
Rapid II z nadwoziem limuzyna. Fot: Skoda
Rapid II z nadwoziem limuzyna. Fot: Skoda
Przywiązanie Skody Auto do swego dziedzictwa ma potwierdzenie w nazwie nowego modelu. Znowu w ofercie producenta pojawi się Skoda Rapid. Swój pierwszy debiut miała zaś w latach trzydziestych.

Skoda Rapid po raz pierwszy pojawiła się w ofercie marki z początkiem kwietnia 1934 roku. Jak podają materiały reklamowe z

Rapid pierwszej generacji. Fot:  Skoda
Rapid pierwszej generacji. Fot: Skoda

tamtego okresu, posłużyła ona do oznaczenia "większego, szybszego i bardziej komfortowego brata Populara", wywodzącego się z linii prostej z modelu Š420. Do połowy roku 1935, oznaczenie liczbowe pozostało w pełnej nazwie modelu – Skoda 420 Rapid.

Pierwszy z Rapidów był napędzany zmodyfikowanym czterocylindrowym silnikiem bocznozaworowym z modelu S422, o objętości 1194ccm i mocy 26KM, pozwalającym na osiągnięcie prędkości przekraczającej 90km/h, przy średnim spalaniu 8 litrów benzyny na 100km. Trójstopniowa skrzynka biegów, za dopłatą mogła zostać zastąpiona półautomatyczną typu Cotal.

Rapid II z nadwoziem kabriolet (wersja luksusowa). Fot: Skoda
Rapid II z nadwoziem kabriolet (wersja luksusowa). Fot: Skoda

W zależności od życzenia nabywcy model ten opuszczał fabrykę z dwudrzwiowym nadwoziem tudor, jako czterodrzwiowa klasyczna limuzyna lub z karoserią otwartą typu pół-kabriolet.

W czerwcu 1935 roku zadebiutował Rapid Typ 901, oznaczany także jako Rapid II. Otrzymał nowe podwozie z niezależnym przednim zawieszeniem, hydrauliczne hamulce,

Rapid II z nadwoziem limuzyna. Fot: Skoda
Rapid II z nadwoziem limuzyna. Fot: Skoda

obszerniejsze nadwozie i powiększony do 1386ccm silnik dysponujący już 31KM. Ta wersja pojazdu cieszyła się bardzo dużym powodzeniem – do września 1937 roku nabywców znalazło ok. 2800 egzemplarzy.

Miesiąc później fabryka pokazała światu Rapida III generacji (Typ 914) – z modnie wygładzoną i zaokrągloną karoserią oraz sprawdzoną techniką poprzednika. W zgodnej opinii motoryzacyjnego świata, Rapid III należał do jednej z najlepszych europejskich konstrukcji pojazdów tej klasy. Sam zarząd fabryki określał model mianem "złotego środka".

Latem roku 1938 pod pokrywy silników trafiła nowoczesna i wydajna jednostka OHV o

Wyczynowy Rapid Six. Fot: Skoda
Wyczynowy Rapid Six. Fot: Skoda

objętości 1558ccm i mocy 42KM, posiadająca już rewolucyjne mokre tuleje cylindrowe. W sezonie 1939 ponownie odświeżono wygląd nadwozi modelu, których paleta w międzyczasie uległa istotnemu poszerzeniu, a na listę opcji trafiła przekładnia 4-stopniowa.

Oprócz klasycznych karoserii modeli Rapid, zbudowano także krótką serię pojazdów z nadwoziami aerodynamicznymi oraz sportowymi typu coupe – Rapid Six Typ 910. Nazwa Rapid kojarzy się także z niezliczonymi jazdami wytrzymałościowymi i propagandowymi – w tym chociażby sześcioma wielkimi ekspedycjami afrykańskimi małżeństwa Skulinovych.

Po drugiej wojnie światowej nazwa Rapid powróciła w krótkich seriach pojazdów

Rapid 1500 1956 - próba uszlachetnienia modelu 1200/1201 na rynki eksportowe (prototyp). Fot: Skoda
Rapid 1500 1956 - próba uszlachetnienia modelu 1200/1201 na rynki eksportowe (prototyp). Fot: Skoda

montowanych w podnoszącej się ze zniszczeń fabryce.

Ponownie miała szansę pojawić się już w drugiej połowie lat 50. jako oznaczenie przygotowywanej szlachetniejszej odmiany modelu 1200, napędzanej 1,5-litrowym silnikiem i w zamyśle kierowanej głównie na rynki zagraniczne. Na dobre wróciła do oferty marki dopiero w roku 1981, najpierw jako eksportowe oznaczenie modelu Garde, a od roku 1987 jako zasadnicza jego nazwa.

Wraz z nim przetrwała do początku roku 1990, by po kolejnej przerwie pojawić się ponownie – początkowo na rynku indyjskim a teraz rodzimym, europejskim. Legenda Rapida rozpoczyna zatem nowy rozdział.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty