Sezon na motorowery

Katarzyna Piotrowiak
Fot. Archiwum
Fot. Archiwum
Zbliża się wiosna, nastolatki na skuterach coraz częściej będą widoczni na naszych zatłoczonych drogach, jak przeciskają się miedzy samochodami. Żeby w miejskiej dżungli dzieci były bezpieczne, muszą świetnie znać nie tylko przepisy, ale też opanować dobrze jazdę.

Zbliża się wiosna, nastolatki na skuterach coraz częściej będą widoczni na naszych zatłoczonych drogach, jak przeciskają się miedzy samochodami. Żeby w miejskiej dżungli dzieci były bezpieczne, muszą świetnie znać nie tylko przepisy, ale też opanować dobrze jazdę.

Fot. Archiwum
Fot. Archiwum

 

Tymczasem zdobycie karty motorowerowej jest banalnie proste i nie wymaga specjalnego przygotowania. Często wystarczy przejść jednodniowe szkolenie, zorganizowane przez nauczyciela, który w dodatku...  nigdy nie jeździł motorowerem, a następnego dnia można już odebrać kartę u dyrektora szkoły. To ewidentna luka w prawie.

 

Ustawa Prawo o ruchu drogowym z 1997 roku pozwala na poruszanie się po drogach już trzynastolatkowi pod warunkiem, że ma kartę motorowerową popartą zgodą rodziców. Taką kartę wydaje nieodpłatnie dyrektor szkoły.  Karta motorowerowa dotyczy jednośladów o pojemności do 50 cm sześciennych, których prędkość nie przekracza 45 km/h.

 

Zainteresowanie skuterami jest coraz większe, każdego miesiąca do katowickiego  WORD-u zgłasza się nawet 200 młodych ludzi. W szkołach wygląda to bardzo różnie. Zgodnie z przepisami, szkolenie może przeprowadzić nauczyciel techniki, uprawniony do prowadzenia lekcji z wychowania komunikacyjnego, mogą to być także instruktor z WORD lub policjant.

 

To jednak nie koniec, jeśli dana osoba skończy 18 lat, może po prostu wsiąść na skuter i jechać.

- Nie potrzebuje do tego nawet karty motorowerowej, co oznacza, że może poruszać się po drogach bez znajomości przepisów - mówi Roman Bańczyk, dyrektor Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Katowicach.

 

- Osiemnastolatek staje się nagle pełnoprawnym uczestnikiem ruchu drogowego, a nawet sprawcą wypadków, dlatego koniecznie należy wprowadzić nową kategorię prawa jazdy - uważa nadkomisarz Włodzimierz Mogiła z wydziału ruchu drogowego Śląskiej Komendy Wojewódzkiej Policji .

 

Największe zainteresowanie kartą jest w gimnazjach wiejskich. Z każdym rokiem kupuje się też coraz więcej nowych skuterów  (średnio od 80 do 120 tys. rocznie).

 

Zdaniem dyrektora Romana Bańczyka, polskie prawo jest zbyt liberalne, dlatego w katowickim WORD-zie  uznano, że nie ma na co czekać - już w drugiej połowie marca rozpoczną szkolenia nauczycieli gimnazjum z jazdy na  skuterze.

 

-  Nauczyciel wsiądzie na motorower i sam sprawdzi, jak się na nim jeździ, zanim zorganizuje lekcje uczniom. Tak będzie lepiej dla wszystkich, zwłaszcza że coraz więcej młodzieży ma skuter. Z naszych obserwacji wynika, że w większości są to samouki, jeżdżą po drogach bez kasków i w  klapkach. Widać ich nawet  na autostradach i na drogach ekspresowych, choć przepisy tego zakazują - dodaje Roman Bańczyk.

 

Dyrektorzy szkół przyznają, że zaostrzenie przepisów, uwolniłoby ich od wielkiej odpowiedzialności.

- Niejeden nauczyciel skutera na oczy nie widział, a szkoła też go nie ma, dlatego lepiej jest, jeśli egzamin praktyczny odbywa się na policji - przyznaje Lucyna Ślęczka, dyrektor szkoły.

- Może się okazać, że nauczyciel nie wie nawet, jak uruchomić motorower, a co dopiero nim jechać. Dlatego wiele szkół zwraca się do nas z prośbą o egzaminowanie uczniów. To chyba najlepsze wyjście. Teoretycznie przepisów można się nauczyć, ale umiejętności praktyczne to zupełnie inna sprawa - dodaje  nadkomisarz Mogiła.

 

- Znam przypadki, kiedy pierwszym pytaniem w teście przeprowadzonym przez nauczyciela gimnazjum było: "opisz jak wygląda motorower" - przyznaje Artur Wajda, wielokrotny mistrz Polski w wyścigach motocyklowych  i instruktor z uprawnieniami do organizacji szkoleń.  Poza tym może się okazać, że część nauczycieli  przygotowująca uczniów do ruchu nie ma nawet prawa jazdy. Przepisy dopuszczają taką sytuację. 

 

Trzy lata temu powstał projekt nowej ustawy o kierujących pojazdami, który zakłada zaostrzenie przepisów. Dzieci powinny mieć minimum 14 lat, a kartę ma zastąpić nowe prawo jazdy kategorii AM. Takie prawo jazdy można będzie otrzymać po zaliczeniu odpłatnego kursu w WORD. Będzie dotyczyć motocykli, skuterów i lekkich quadów do 350 kg.

 

Los nowego projektu ustawy jest jednak zmienny. Kilkakrotnie był poprawiany. W Ministerstwie Infrastruktury informują, że finał jest jednak coraz bliższy.

 

- Ustawa przeszła już przez Radę Ministrów. Teraz powędruje do Sejmu - tłumaczy Mikołaj Karpiński, rzecznik w ministerstwie.

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty