Sezon na jednoślady

Krzysztof Nowacki
Udostępnij:
Kupując używany motocykl, warto dokonać jego oględzin z fachowcem. Dzięki temu będziemy dokładnie wiedzieli, co kupujemy i w jakim stanie.

Kupując używany motocykl, warto dokonać jego oględzin z fachowcem. Dzięki temu będziemy dokładnie wiedzieli, co kupujemy i w jakim stanie.

fot. Krzysztof Szymczak
fot. Krzysztof Szymczak

Luzy w zawieszeniu motocykla odznaczają się delikatnym stukaniem w okolicy główki ramy — tłumaczy Rafał Pawłowski, motocyklista z Elbląga. — Z kolei luz w tylnym zawieszeniu, to najczęściej zużyta oś wahacza.
Amortyzatory w motocyklu nie powinny umożliwiać rozbujania maszyny. Można to sprawdzić, włączając przedni hamulec i "bujać" motocyklem w tył i w przód. Jeżeli amortyzatory nie tłumią szybko drgań oznacza to, że są zużyte i wymagają wymiany.

Boczny ślizg
Wiek motocykla, jeżeli wzbudza nasze wątpliwości, można sprawdzić na datowanych, gumowych przewodach łączeniowych. Drugą ważną kwestią jest ustawienie kół w jednej linii. To najlepiej jest sprawdzać na stacji diagnostycznej.
Kolejnymi elementami do sprawdzenia przed zakupem są okładziny klocków hamulcowych, a także oryginalne powłoki lakiernicze. Otarte o asfalt, wystające elementy pojazdu lub pęknięte lusterka, mogą świadczeć o bocznym ślizgu motocykla.
— A po takim "szlifie" motocykl zazwyczaj wymaga kosztownej naprawy — dodaje Rafał Pawłowski. — Nie bez znaczenia jest też dym, wydobywający się z tłumików. Najlepiej sprawdzać to przy dobrej, słonecznej pogodzie. Biały oznacza zużycie zespołów cylinder — tłok, natomiast czarny tylko źle wyregulowane gaźniki.
Oprócz dobrego stanu technicznego motocykla, nie należy zapominać o osobistej ochronie.

Ochronne wyposażenie
Kask to podstawowe zabezpieczenie motocyklisty, a także osób jeżdżących na popularnych skuterach. Najtańsze kaski w sklepie kosztują około 300-400 złotych. Ceny tych droższych dochodzą nawet do 2-3 tysięcy złotych.

Druga w kolejności, po kasku, jest kurtka motocyklowa. Jej zadaniem jest zabezpieczenie motocyklisty przed chłodnym, opływającym go powietrzem. Kurtka może być wyposażona na przykład w membranę klimatyczną. Pozwoli ona utrzymać ciepło motocyklisty, nawet podczas szybkiej i długiej jazdy. Chroni ona także przed dostępem chłodnego powietrza z zewnątrz. Kurtki często posiadają też mechaniczną ochronę w postaci sztywnych wkładów, ochraniających kręgosłup, barki i łokcie.
— Zadanie ochronne spełniają również specjalne rękawice — tłumaczy Rafał. — One również wpływają na bezpieczeństwo i szybkość reakcji. Zmarzniętą ręką wolniej będziemy sięgać po dźwignię hamulca czy sprzęgła.

Przy planowaniu długiej jazdy, warto też wyposażyć się w osłonę twarzy tzw. kominiarkę. Dodatek ten nie jest drogi, a znacznie poprawia komfort jazdy na motocyklu.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Minister Anna Moskwa o polityce klimatycznej i o energetyce

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie