Sezon na jednoślady

Krzysztof Nowacki
fot. Krzysztof Szymczak
fot. Krzysztof Szymczak
Kupując używany motocykl, warto dokonać jego oględzin z fachowcem. Dzięki temu będziemy dokładnie wiedzieli, co kupujemy i w jakim stanie.

Kupując używany motocykl, warto dokonać jego oględzin z fachowcem. Dzięki temu będziemy dokładnie wiedzieli, co kupujemy i w jakim stanie.

fot. Krzysztof Szymczak
fot. Krzysztof Szymczak

Luzy w zawieszeniu motocykla odznaczają się delikatnym stukaniem w okolicy główki ramy — tłumaczy Rafał Pawłowski, motocyklista z Elbląga. — Z kolei luz w tylnym zawieszeniu, to najczęściej zużyta oś wahacza.
Amortyzatory w motocyklu nie powinny umożliwiać rozbujania maszyny. Można to sprawdzić, włączając przedni hamulec i "bujać" motocyklem w tył i w przód. Jeżeli amortyzatory nie tłumią szybko drgań oznacza to, że są zużyte i wymagają wymiany.

Boczny ślizg
Wiek motocykla, jeżeli wzbudza nasze wątpliwości, można sprawdzić na datowanych, gumowych przewodach łączeniowych. Drugą ważną kwestią jest ustawienie kół w jednej linii. To najlepiej jest sprawdzać na stacji diagnostycznej.
Kolejnymi elementami do sprawdzenia przed zakupem są okładziny klocków hamulcowych, a także oryginalne powłoki lakiernicze. Otarte o asfalt, wystające elementy pojazdu lub pęknięte lusterka, mogą świadczeć o bocznym ślizgu motocykla.
— A po takim "szlifie" motocykl zazwyczaj wymaga kosztownej naprawy — dodaje Rafał Pawłowski. — Nie bez znaczenia jest też dym, wydobywający się z tłumików. Najlepiej sprawdzać to przy dobrej, słonecznej pogodzie. Biały oznacza zużycie zespołów cylinder — tłok, natomiast czarny tylko źle wyregulowane gaźniki.
Oprócz dobrego stanu technicznego motocykla, nie należy zapominać o osobistej ochronie.

Ochronne wyposażenie
Kask to podstawowe zabezpieczenie motocyklisty, a także osób jeżdżących na popularnych skuterach. Najtańsze kaski w sklepie kosztują około 300-400 złotych. Ceny tych droższych dochodzą nawet do 2-3 tysięcy złotych.

Druga w kolejności, po kasku, jest kurtka motocyklowa. Jej zadaniem jest zabezpieczenie motocyklisty przed chłodnym, opływającym go powietrzem. Kurtka może być wyposażona na przykład w membranę klimatyczną. Pozwoli ona utrzymać ciepło motocyklisty, nawet podczas szybkiej i długiej jazdy. Chroni ona także przed dostępem chłodnego powietrza z zewnątrz. Kurtki często posiadają też mechaniczną ochronę w postaci sztywnych wkładów, ochraniających kręgosłup, barki i łokcie.
— Zadanie ochronne spełniają również specjalne rękawice — tłumaczy Rafał. — One również wpływają na bezpieczeństwo i szybkość reakcji. Zmarzniętą ręką wolniej będziemy sięgać po dźwignię hamulca czy sprzęgła.

Przy planowaniu długiej jazdy, warto też wyposażyć się w osłonę twarzy tzw. kominiarkę. Dodatek ten nie jest drogi, a znacznie poprawia komfort jazdy na motocyklu.

Różowy Most Tolerancji w Głogowie. Jaka jest jego historia?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie