Seniorzy czy kierowcy w sile wieku? Kto powoduje więcej wypadków

Sławomir Draguła
Autostrada A2 pod Warszawą
Autostrada A2 pod Warszawą
W ubiegłym roku kierowcy w wieku 60 i więcej lat spowodowali 3548 wypadków. Najmniej ze wszystkich grup wiekowych. - Gorszy refleks nadrabiają większą rozwagą - podkreślają specjaliści od bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Autostrada A2 pod Warszawą
Autostrada A2 pod Warszawą

Społeczeństwo się starzeje, a w związku z tym przybywa na drogach kierowców, którzy mają 60 i więcej lat. Jak wynika z badań Instytutu Transportu Samochodowego Centrum Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, osoby starsze są obecnie najszybciej rosnącą grupą kierowców, zarówno pod względem ich liczby, jak i liczby przejechanych kilometrów. W niedalekiej przyszłości będą oni odbywali więcej dłuższych podróży i częściej niż obecni kierowcy w starszym wieku.

Zobacz też: Policja zdecydowanie częściej zatrzymuje prawo jazdy. Przepisy sprzyjają

Obecne statystyki pokazują, że kierowcy w wieku 60 i więcej lat nie jeżdżą szczególnie niebezpiecznie, a wzrost liczby aktywnych kierowców w starszym wieku ma nieznaczny wpływ na liczbę śmiertelnych wypadków. Według danych Komendy Głównej Policji w ubiegłym roku spowodowali oni 3548 wypadków, w których zginęło 305 osób a 4272 zostały ranne. Wskaźnik liczby wypadków na 10 tys. kierowców w danym wieku to 4,3, najmniej ze wszystkich grup wiekowych.

Najwięcej wypadków spowodowali kierowcy w wieku 25-39 lat – 9785 wypadków (wskaźnik 10,5), w których zginęło 770 osób 12 645 zostało rannych. Kierowcy w wieku 40-59 lat spowodowali 7437 wypadków (wskaźnik 7,1), w który zginęło 541 osób, a 9560 zostało rannych. Natomiast kierowcy w wieku 18-24 lata byli sprawcami 6 233 wypadków (wskaźnik 17,1), w których zginęły 584 osoby, a 8 430 zostało rannych.

- Najniebezpieczniejszymi kierowcami są więc młodzi ludzie, których charakteryzuje brak doświadczenia i umiejętności, często również brawura oraz zbyt wysoka ocena swoich możliwości – mówi podinspektor Maciej Milewski z wydziału ruchu drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Opolu. - U starszych kierowców natomiast maleje refleks, pogarsza się również zdolność widzenia i słyszenia.

Seniorzy wolniej adaptują się też do zmiennych warunków drogowych, popełniają błędy przy ocenie sytuacji na drodze, wolniej reagują na zmiany w ruchu, często nie uświadamiają sobie również zagrożeń wynikających z ich wieku i wiążącej się z tym niepełnej sprawności, nie chcą też pogodzić się z obniżeniem sprawności.

Jak wynika z badań Instytutu Transportu Samochodowego Centrum Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego zmiany postępujące z wiekiem mogą nie mieć wpływu na codzienne życie, ale mają znaczenie dla kierowania pojazdem. Kierowcy muszą często podjąć od 8 do 12 decyzji na jeden kilometr mając na każdą mniej niż pół sekundy. Oznacza to, że nawet niewielkie zmiany w zakresie wzroku, słuchu, zasięgu i siły ruchów, czasu reakcji i koncentracji uwagi mogą odegrać dużą rolę przy podejmowaniu decyzji w czasie kierowania pojazdem. Jak mówią fachowcy, nie ma określonego wieku, w którym należy przestać prowadzić samochód.

- Dla jednej osoby to sześćdziesiąt pięć lat, dla innej znacznie później, jeszcze dla innej znacznie wcześniej – mówi Tadeusz Konofalski, lekarz geriatra z Warszawy. – Wszystko zależy od stylu życia, przebytych chorób, ogólnego samopoczucia.

Konofalski dodaje, że za kółko nie powinny wsiadać osoby mające kłopoty z widzeniem, które nie doszły do formy po przebytych udarach mózgu czy zawałach serca.
- Tak dla własnego bezpieczeństwa i bezpieczeństwa innych po ukończeniu sześćdziesięciu pięciu lat warto raz na rok pójść do lekarza i sprawdzić swój wzrok oraz ogólną kondycję, by za kierownicą czuć się pewnie – dodaje Tadeusz Konofalski.

Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault radzi podpowiada, że kierowcy powinni być świadomi sygnałów budzących niepokój.

- Uwagę starszego kierowcy zwrócić powinna wzrastająca liczba niebezpiecznych sytuacji na drodze z jego udziałem, trudności w dostrzeganiu pieszych i innych uczestników ruchu, wzrastające zdenerwowanie i stres za kierownicą – wylicza Zbigniew Weseli.

Trener bezpiecznej jazdy podpowiada, że seniorzy, którzy zaczynają gorzej czuć się za kierownicą mogą unikać podróży w godzinach szczytu i wybierać mniej zatłoczone ulice.
– Gdy czas reakcji zaczyna się wydłużać, warto też zadbać o zachowanie większego odstępu za poprzedzającym samochodem – mówi Weseli.

Polska jest krajem, w którym kierowcy (za wyjątkiem zawodowych) nie mają obowiązku poddawania się obowiązkowym badaniom kontrolnym. Natomiast z wnioskiem takim do starosty może wystąpić policja.
- Ale tylko w uzasadnionym przypadku – zaznacza podinspektor Milewski. – Na przykład, kiedy osoba taka spowoduje kolizje czy wypadek, a funkcjonariusz będzie miał podejrzenia, że przyczynił się do tego stan zdrowia.

Na zachowanie kierowców na drodze duży wpływ mają też przyjmowane leki.
- A wiadomo, że zazwyczaj osoby starsze zażywają ich więcej niż ludzie młodzi – mówi Tadeusz Konofalski. - Dlatego zawsze dobrze jest pytać lekarza o efekty uboczne. Niektóre lekarstwa same nie wpływają na możliwość prowadzenia aut, ale już w kombinacji z innymi mogą znacznie osłabić koncentrację.

Edward Kinder, dyrektor Wojewódzkiego Ośrodka ruchu Drogowego w Opolu przekonuje, że starsi kierowcy są bezpieczniejsi niż młodsi.

- Braki w prowadzeniu pojazdów wynikające z wieku rekompensują tym, że jeżdżą wolniej, nie wsiadają za kółko po alkoholu, korzystają ze sprawdzonych tras i dróg lokalnych z mniejszą liczbą skomplikowanych skrzyżowań – mówi Edward Kinder. – Z drugiej strony maja też braki w wiedzy na temat aktualnych przepisów, a ich zachowawcza jazda może sprawić, że inni kierowcy zaczynają łamać przepisy. Na przykład wyprzedzają jadącego wolniej seniora na zakrętach, przed wzniesieniami, na podwójnej ciągłej. Oczywiście nie może być usprawiedliwieniem dla takich zachowań.

Sławomir Draguła 

fot. jo.sau/flickr.com na licencji CC BY 2.0 **

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

miejsce #1

Makita

Makita DF0300

624,99 zł239,00 zł-62%
miejsce #2

Milwaukee

Milwaukee M12 BDD-201C 4933479439

795,93 zł403,55 zł-49%
miejsce #3

Bosch

Bosch IXO 5 Full 06039A8022

492,20 zł294,00 zł-40%
miejsce #4

Makita

Makita DDF453SYE

800,79 zł565,88 zł-29%
miejsce #5

DeWalt

Dewalt DCD778S2T

922,46 zł718,00 zł-22%
miejsce #6

Parkside

Parkside 748981622

319,00 zł
Materiały promocyjne partnera

Jak kupić używany samochód i nie dać się oszukać? Zobacz 3 sposoby NA

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie