Samochód używany z napędem 4x4 - jak kupować? Jakie auta za 15, 30, 45 tys. zł?

Wojciech Frelichowski
Samochód używany z napędem na obie osie - wady i zalety. Propozycje za 15, 30, 45 tys. zł.
Samochód używany z napędem na obie osie - wady i zalety. Propozycje za 15, 30, 45 tys. zł.
Napęd 4x4 kojarzy się głównie z autami terenowymi lub z SUV-ami. Ale ten typ napędu występuje również w wielu zwykłych samochody. Jakie są zalety i wady tych modeli? Czym kierować się przy ich zakupie?
Samochód używany z napędem na obie osie - wady i zalety. Propozycje za 15, 30, 45 tys. zł.
Samochód używany z napędem na obie osie - wady i zalety. Propozycje za 15, 30, 45 tys. zł.

Mówiąc o napędzie na obie osie ma się na myśli zazwyczaj jego zastosowanie w jeździe terenowej. Do tego zresztą ten rodzaj napędu został wymyślony. Zadaniem takiego mechanizmu jest polepszenie trakcji i tzw. dzielności terenowej, czyli zdolności pokonywania przeszkód.

Podobne funkcje napęd 4x4 odgrywa w zwykłym aucie lub SUV-ie. Ale w tym przypadku nie chodzi o lepszą dzielność terenową, a o zmniejszenie ewentualności poślizgu na śliskiej czy też luźnej nawierzchni, czyli także o polepszenie trakcji.

W przypadku zwykłych samochodów osobowych z napędem 4x4, taki mechanizm ma już w zasadzie tylko jedno zadanie – ograniczyć możliwość poślizgu.

Wady napędów 4x4

W zasadzie zalety samochodów (wszystkich typów) z napędem 4x4 wymienione zostały już powyżej. W zależności od rodzaju pojazdu można tu jeszcze dodać funkcjonalność (SUV) czy przestronną kabinę (większość aut terenowych). Skupmy się zatem na wadach samochodów 4x4.

W przypadku niemal wszystkich takich pojazdów problemem jest serwisowanie. Układ przeniesienia napędu w takich autach jest bardziej skomplikowany niż w samochodach z napędem na jedną oś.

Szczególnie pod tym względem wyróżniają się auta terenowe, które mają dodatkowe skrzynie rozdzielcze (często o skomplikowanej budowie). To sprawia, że serwis takich pojazdów nie jest dostępny w pierwszym, lepszym warsztacie. Minusem auta 4x4 są też wyższe koszty serwisowania układów napędowych.

Wreszcie istotną sprawą jest zużycie paliwa. O ile w samochodach osobowych z napędem na obie osie spalanie jest porównywalne do takich samych modeli z napędem na jedna oś, o tyle w przypadków SUV-ów i terenówek zużycie paliwa może być spore.

Wpływ na to ma zarówno sam napęd, jak i gabaryty takich pojazdów, a także mało aerodynamiczne nadwozie oraz szerokie ogumienie.

Sprawdzamy stan pojazdu

W przypadku używanych samochodów 4x4 niedogodnością dla potencjalnych kupców jest ocena stanu technicznego. Bo wbrew pozorom sprawdzenie układu napędowego nie jest takie proste.

Dotyczy to np. samochodów osobowych 4x4. W przypadku tych aut napęd na drugą oś jest zazwyczaj dołączany. Jeśli układ przeniesienia napędu nie jest mocno wyeksploatowany (co skutkuje np. hałasem z przekładni), to drobniejsze usterki można jedynie stwierdzić u mechanika.

Podobnie jest z autami terenowymi.

- Tak naprawdę, w jakim stanie technicznym jest samochód terenowy okazuje się dopiero w trakcie eksploatacji – mówi Tomasz Kawałko z Klubu „4x4 Slupsk.pl". – Ale jest parę punktów, które pozwalają na wstępną weryfikację. Należy sprawdzić, czy nie ma wycieków z silnika i z układu napędowego, czyli ze skrzyni biegów, przedniego i tylnego mostu oraz skrzynki redukcyjnej. Najlepiej zrobić to na podnośniku lub na kanale. Wtedy możemy zobaczyć nawet ślady zawilgocenia spowodowanego wyciekami. Przy okazji sprawdzimy stan podwozia i zawieszenia, a także czy są luzy na krzyżakach wału napędowego.

Tomasz Kawałko poleca również test pojazdu, który ma blokady mostów napędowych. Aby sprawdzić czy działają trzeba zaczepić auto do jakiegoś stałego punktu (drzewa, słupa betonowego, haka w ścianie), włączyć blokady i delikatnie próbować ruszać. Jeśli koła kręcą się to znaczy, że blokady działają.

Oferty samochodów 4x4 – od 15 tys. zł 

Volkswagen Passat Variant B5 1.9 TDI 4Motion 2001 r. 

Volkswagen Passat B5 Variant

 

Volkswagen Passat B5, to piąta generacja tego modelu. Auto było produkowane w latach 1996-2005. Natomiast od 1996 roku dołączyła wersja 4Motion, czyli 4x4. Wśród ogłoszeń przeważają wersje po liftingu, który przeprowadzono w 2000 roku. Napęd 4x4 łączono z silnikami: benzynowymi 2.8 V6 193 KM, W8 4.0 275 KM i turbodieslami - 1.9 TDI 130 KM, 2.5 V6 160 i 180 KM.

Passat B5 z napędem 4Motion występuje z nadwoziami sedan i kombi. Jego zaletą, poza napędem 4x4, jest także bogate wyposażenie. Egzemplarze dostępne na rynku aut używanych mają klimatyzację, przynajmniej dwie poduszki powietrzne i układ ESP. Sporo aut jest również wyposażonych w podgrzewane fotele i skórzaną tapicerkę.

Toyota RAV4 2.0 D-4D 2002 r.

Toyota Rav4 II generacja

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Toyota RAV4 to jeden z handlowych hitów japońskiej marki. Auto produkowane jest od 20 lat i było jednym z pierwszych w segmencie SUV. RAV4 drugiej generacji weszła do produkcji w 2000 roku. Podobnie jak poprzednia wersja, także była produkowana na platformie Corolli.

Na gamę silników składały się jednostki benzynowe 1.8 (125 KM) i 2.0 (150 KM) oraz 2-litrowy turbodiesel (115 KM). W przypadku diesla niektórzy użytkownicy narzekają na nieco za niską moc. Jeśli chodzi o wyposażenie to na rynku wtórnym jest różnie. Egzemplarze RAV4 drugiej generacji z początku produkcji nie są zbyt szczodrze wyposażone. Sytuacja zmienia się nieco od roczników 2003, czyli od egzemplarzy do faceliftingu.

Jeep Grand Cherokee II generacji

 

 

 

 

 

Terenówka z domieszką limuzyny produkowana od 1993 r. Druga generacja pojawiła się w 1999 r. Amerykanie postarali się o niezłe wykończenie wnętrza i wyposażenie, ale nie zapomnieli też o tym, z czego słynie marka Jeep, czyli z bardzo dobrych walorów terenowych.

Grand Cherokee ma pod podwoziem zgrany układ napędowy, który w nawet w najmniej zaawansowanej wersji ma wydajny reduktor. Dzięki temu auto potrafi wygrzebać się z nawet ze sporych opresji.

Na szosie wyczuwalne są boczne kołysania nadwozia, co jest związane z terenowym zawieszeniem. Silniki: turbodiesle - 2.7 CDRi (163KM), 3.1 TD (140KM); benzyniaki - 4.0 (190KM), 4.7 V8 (220KM, 235KM lub 258KM). Wszystkie są znane ze swojej paliwożerności. Optymalnym wyborem są silniki benzynowe i instalacja gazowa. Turbodiesle montowane w Jeepach są bowiem awaryjne.

Oferty samochodów 4x4 za 30 tys. zł

BMW E91 330 3.0xd (4x4) Touring 2005 r.

BMW E91

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

BMW E90 to piąta generacja modeli serii 3 produkowana przez koncern BMW w latach 2004-2012. W porównaniu z BMW E46, samochód jest dłuższy o 5 i szerszy o 8 cm. Zwiększenie wymiarów nie spowodowało znaczącego wzrostu masy.

Od początku paleta silnikowa była bogata - tworzyły ją silniki benzynowe 320i (150 KM), 325i (218 KM) i 330i (258 KM) oraz diesle 320d (163 KM) i 330d (231KM, później 245 KM).

Pod koniec 2005 roku zaoferowano wersję kombi (E91), w którym zaoferowano (jako opcję) napęd XDrive na cztery koła. Zaletą tego samochodu w wydaniu 4x4 jest bogate wyposażenie i oczywiście bardzo dobre walory trakcyjne. Bagażnik nie powala pojemnością - ma 460 litrów.

Kia Sportage 2.0 CDRi 2005 r.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kia Sportage II zadebiutowała w 2004 roku. Choć było to już SUV (pierwsza generacja raczej plasowała się wśród terenówek), to stylistyką w dalszym ciągu nawiązywał do auta terenowego.
Do wyboru były trzy silniki benzynowe: 2.0 114 KM, 2.0 142 KM, a w wersji amerykańskiej także 2.7 V6 175 KM.

Na rynku europejskim większym wzięciem cieszyły się turbodiesle: 2.0 CRDi 113 KM i 2.0 CRDi 140 KM, którego w 2009 r. wzmocniono do 150 KM. Dobrą opinią cieszy się najsłabszy turbodiesel. Silnik ten ma wystarczającą dynamikę i w odróżnieniu od mocniejszych krewniaków nie jest wyposażony w filtr cząstek stałych DPF, który podnosi koszty eksploatacji samochodu.

Napęd 4x4 załącza się automatycznie. W razie konieczności kierowca może włączyć blokadę mechanizmu różnicowego. Dobre wyposażenie.

Jeep Cherokee 2.5 CRD 2002 r.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Auto z tradycjami sięgającymi lat 70 XX wieku. Nas interesuje jednak druga generacja produkowana w latach 2002-2007. Walorem tego modelu jest bardzo dobre zachowanie w terenie, co jest zasługą podobnego układu napędowego jak w Jeepie Grand Cherokee. Jednak w odróżnieniu od swojego większego brata, Cherokee jest znacznie zwinniejszy.

Na szosie czuć jednak, że pojazd ma terenowe zawieszenie, przez co na kiepskich drogach nadwoziem buja. Pod maskę trafiały dwa benzyniaki. Częściej spotykany jest V6 3.7 l, poza tym jest czterocylindrowy 2.4 l. Ponieważ obie te jednostki cechuje duże spalanie, lepiej poszukać wersji z turbodieslem - 2.5 lub 2.8.

Na rynku wtórnym jest też sporo modeli w wersji amerykańskiej, która nosi nazwę Liberty.

Oferty samochodów 4x4 za 45 tys. zł

Skoda Octavia Scout 2.0 T 2007 r.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Skoda Octavia Scout - pięcioosobowe kombi z napędem na cztery koła od standardowej wersji 4x4 różni się nieco większymi rozmiarami, wyższym prześwitem, terenowymi zderzakami oraz progami. Dostępny jest z dwoma silnikami: benzynowym 1.8 TSI 160 KM (zastąpił on 2.0 FSI 150 KM) oraz dieslem 2.0 TDI CR o mocy 140 KM z filtrem cząsteczek stałych. Oba współpracują z 6-biegową manualną skrzynią biegów.

Moc przenoszona jest na koła za pomocą wielopłytkowego sprzęgła Haldex, dzięki któremu w momencie pogorszenia przyczepności napęd, normalnie przekazywany na oś przednią, zostaje automatycznie przekazany także na oś tylną. Niezaprzeczalnym autem Octavii Scout jest pojemny bagażnik (605 litrów).

Chevrolet Captiva 2.4 (LPG) 2007 r.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Captiva była pierwszym SUV-em Chevroleta na rynku europejskim, a także pierwszym w Europie autem tej marki z silnikiem wysokoprężnym. Auto zadebiutowało w marcu 2006 roku. Ponieważ Chevrolet należy do koncernu General Motors, zatem dzieli rozwiązania konstrukcyjne z innymi markami tej firmy. Siostrzanym modelem Captivy jest Opel Antara.

Do napędu Captivy może służyć silnik benzynowy o pojemności 2,4 l i mocy 167 KM, bądź turbodiesel o pojemności 2,2 l występujący w dwóch wariantach mocy: 163 KM lub 184 KM. Napęd może być przenoszony za pośrednictwem skrzyni automatycznej lub manualnej.

Toyota Land Cruiser 3.0 4D 2005 r.

 

Terenowa limuzyna ciesząca się dużym wzięciem u biznesmenów. W interesującym nas przedziale cenowym występuje przedostatnia wersja tego samochodu, produkowana w latach 2002-2009.

Land Cruiser występuje w trzech wersjach nadwoziowych: trzydrzwiowej, krótkiej pięciodrzwiowej pięciomiejscowej i długiej pięciodrzwiowej siedmiomiejscowej. Nawet w tej pierwszej odmianie miejsca w środku jest wystarczająco dużo. Do tego dochodzi bogate wyposażenie, co jest charakterystyczne dla wszystkich wersji.

Auto jest spotykane z dwoma podstawowymi silnikami: turbodieslem V6 3.0 lub benzynowym V6 4.0.

Wojciech Frelichowski
Fot. Wojciech Frelichowski, producenci

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty