Czerwiec jest pierwszym miesiącem, w którym sprzedaż nowych aut można porównywać z analogicznym okresem ubiegłego roku uwzględniając czynnik obecności Polski w Unii Europejskiej. Nastąpił wówczas gwałtowny spadek zainteresowania nowymi pojazdami, który trwa do dzisiaj.
Z raportu przygotowanego przez firmę Samar zajmującą się badaniem polskiego rynku motoryzacyjnego wynika, że głównym czynnikiem, który wpłynął na obecne ożywienie rynku jest

znowelizowana ustawa o podatku VAT. Konieczność rejestracji w urzędzie skarbowym do 15 czerwca wszystkich umów leasingowych, pozwalających na uzyskanie pełnego odpisu tego podatku spowodowała, że statystycznie więcej aut trafiło do użytkowników.
W czołowej dziesiątce rankingu popularności wszystkie marki zachowały swoje pozycje sprzed miesiąca. Liderem rynku pozostała Skoda z tegoroczną sprzedażą wynoszącą 14 978 aut, z czego 2 423 sztuki to wynik czerwcowy.
Drugie miejsce zajęła Toyota, której samochody osobowe od stycznia kupiło 14 511 klientów, w tym 2 206 w ubiegłym miesiącu. Trzecia pozycja przypadła Fiatowi, który w czerwcu uzyskał nieznacznie większą sprzedaż niż Toyota - 2 285 aut, ale w minionym półroczu zbył 13 087 sztuki.
Na dalszych miejscach uplasowały się: Opel, Ford, Renault, Peugeot, Citroen, Volkswagen. Czołówkę najpopularniejszych marek zamyka Honda. Marka ta wraz z Citroenem jako jedyne z pierwszej dziesiątki zanotowały wzrost sprzedaży od początku roku wynoszący odpowiednio 13,7 oraz 3,3 proc. Więcej właścicieli niż w okresie styczeń - czerwiec 2004 r. znalazły także samochody osobowe Seata (+27,3 proc.) oraz Suzuki (+ 6,9 proc.).
Niezmiennie wysokie wskaźniki wzrostu sprzedaży notują samochody koreańskie: Kia - 154,2 proc. i Hyundai - 50,6 proc. Tegoroczny rekord należy jednak do Chevroleta, który sprzedał od stycznia 1 910 samochodów - o 650 proc. więcej niż w tym samym okresie 2004 r. To rezultat wprowadzenia modeli tej marki dopiero w trakcie pierwszej połowy ubiegłego roku.
Źródło: Samar
Sprzedaż samochodów osobowych w Polsce
Marka | Sprzedaż | Zmiana (%) | |
styczeń - czerwiec 2005 | styczeń - czerwiec 2004 | ||
Skoda | 14 978 | 24 707 | - 39,38 |
Toyota | 14 511 | 22 220 | - 34,69 |
Fiat | 13 087 | 34 207 | - 61,74 |
Opel | 11 597 | 19 354 | - 40,08 |
Ford | 10 321 | 18 118 | - 43,03 |
Renault | 9 958 | 18 808 | - 47,05 |
Peugeot | 8 848 | 13 220 | - 36,10 |
Citroen | 7 336 | 7 103 | + 3,28 |
Volkswagen | 5 824 | 8 242 | - 29,34 |
Honda | 5 517 | 4 852 | + 13,71 |
Seat | 3 987 | 3 131 | + 27,34 |
Nissan | 3 848 | 3 853 | - 0,13 |
Chevrolet | 3 711 | 495 | + 649,70 |
Kia | 2 336 | 919 | + 154,19 |
Hyundai | 1 910 | 1 268 | + 50,63 |
Dacia | 1 519 | 0 | - |
Mitsubishi | 1 347 | 1 627 | - 17,21 |
Mercedes-Benz | 1 234 | 1 760 | - 29,89 |
Suzuki | 1 231 | 1 152 | + 6,86 |
Audi | 1 218 | 1 349 | - 9,71 |
Źródło: Samar
Strefa Biznesu - inwestycje w samochody klasyczne
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?