Rynkowe poruszenie

(mp)
Fot. Robert Kwiatek
Fot. Robert Kwiatek
W czerwcu sprzedano w Polsce 23 211 nowych samochodów osobowych. To o 0,2 proc. więcej niż w tym samym miesiącu ubiegłego roku. W stosunku do maja popyt wzrósł o 10,9 proc. Skumulowana sprzedaż od stycznia wyniosła 129 463 auta i była o 32,8 proc. niższa niż w roku 2004.

 

Czerwiec jest pierwszym miesiącem, w którym sprzedaż nowych aut można porównywać z analogicznym okresem ubiegłego roku uwzględniając czynnik obecności Polski w Unii Europejskiej. Nastąpił wówczas gwałtowny spadek zainteresowania nowymi pojazdami, który trwa do dzisiaj.

 

Z raportu przygotowanego przez firmę Samar zajmującą się badaniem polskiego rynku motoryzacyjnego wynika, że głównym czynnikiem, który wpłynął na obecne ożywienie rynku jest

Fot. Robert Kwiatek
Fot. Robert Kwiatek

znowelizowana ustawa o podatku VAT. Konieczność rejestracji w urzędzie skarbowym do 15 czerwca wszystkich umów leasingowych, pozwalających na uzyskanie pełnego odpisu tego podatku spowodowała, że statystycznie więcej aut trafiło do użytkowników.

 

W czołowej dziesiątce rankingu popularności wszystkie marki zachowały swoje pozycje sprzed miesiąca. Liderem rynku pozostała Skoda z tegoroczną sprzedażą wynoszącą 14 978 aut, z czego 2 423 sztuki to wynik czerwcowy.

 

Drugie miejsce zajęła Toyota, której samochody osobowe od stycznia kupiło 14 511 klientów, w tym 2 206 w ubiegłym miesiącu. Trzecia pozycja przypadła Fiatowi, który w czerwcu uzyskał nieznacznie większą sprzedaż niż Toyota - 2 285 aut, ale w minionym półroczu zbył 13 087 sztuki.

 

Na dalszych miejscach uplasowały się: Opel, Ford, Renault, Peugeot, Citroen, Volkswagen. Czołówkę najpopularniejszych marek zamyka Honda. Marka ta wraz z Citroenem jako jedyne z pierwszej dziesiątki zanotowały wzrost sprzedaży od początku roku wynoszący odpowiednio 13,7 oraz 3,3 proc. Więcej właścicieli niż w okresie styczeń - czerwiec 2004 r. znalazły także samochody osobowe Seata (+27,3 proc.) oraz Suzuki (+ 6,9 proc.).

 

Niezmiennie wysokie wskaźniki wzrostu sprzedaży notują samochody koreańskie: Kia - 154,2 proc. i Hyundai - 50,6 proc. Tegoroczny rekord  należy jednak do Chevroleta, który sprzedał od stycznia 1 910 samochodów - o 650 proc. więcej niż w tym samym okresie 2004 r. To rezultat wprowadzenia modeli tej marki dopiero w trakcie pierwszej połowy ubiegłego roku.

 

Źródło: Samar

 

Sprzedaż samochodów osobowych w Polsce

Marka

Sprzedaż

Zmiana (%)

styczeń - czerwiec 2005

styczeń - czerwiec 2004

Skoda

14 978

24 707

- 39,38

Toyota

14 511

22 220

- 34,69

Fiat

13 087

34 207

- 61,74

Opel

11 597

19 354

- 40,08

Ford

10 321

18 118

- 43,03

Renault

9 958

18 808

- 47,05

Peugeot

8 848

13 220

- 36,10

Citroen

7 336

7 103

+ 3,28

Volkswagen

5 824

8 242

- 29,34

Honda

5 517

4 852

+ 13,71

Seat

3 987

3 131

+ 27,34

Nissan

3 848

3 853

- 0,13

Chevrolet

3 711

495

+ 649,70

Kia

2 336

919

+ 154,19

Hyundai

1 910

1 268

+ 50,63

Dacia

1 519

0

-

Mitsubishi

1 347

1 627

- 17,21

Mercedes-Benz

1 234

1 760

- 29,89

Suzuki

1 231

1 152

+ 6,86

Audi

1 218

1 349

- 9,71

 

Źródło: Samar

 

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty