Rozmowa z Andrzejem Nosińskim ...

Piotr Robakowski
Sekretarzem Generalnym Peugeot Polska

W ubiegłym roku polski przemysł motoryzacyjny odnotował niewielki spadek sprzedaży. Wiele firm po raz kolejny od rekordowego 1999 roku odnotowało mniejsze udziały. Mimo to w gronie kilkudziesięciu importerów są i tacy, dla których miniony rok był bardzo łaskawy. Do nich zależy właśnie firma Peugeot Polska, mająca do końca listopada wzrost sprzedaży sięgający prawie 24 procent. O fenomenie i dalszych planach Peugeota na polskim rynku rozmawiamy z Andrzejem Nosińskim, .
 
- Co leży u podstaw tak dużego wzrostu sprzedaży, kiedy wielu producentów w tym czasie notuje kolejne spadki sprzedaży?
- To bardzo złożona sprawa. Po pierwsze zauważamy pierwsze oznaki wyhamowania tendencji spadkowej. Odpowiada za to nie tylko ogólny nastrój społeczeństwa, ale także możliwości nabywcze i wprowadzone w minionym roku przepisy ograniczające możliwości sprowadzania do Polski samochodów używanych, które nie spełniają normy czystości spalin Euro II. Z punktu widzenia naszej firmy, więcej niż zadowalający wzrost sprzedaży wynoszący ponad 23 procent to efekt bogatej i nowoczesnej oferty samochodów w kilku najważniejszych segmentach rynku. W ubiegłym roku wprowadziliśmy do sprzedaży m.in. nowe wersje modelu 307 (kombi i minivana SW), kolejną już odmianę - tym razem kombi - popularnej od kilku lat 206-tki, a także dostawczego Boxera. Jesienią do tego grona dołączył nowoczesny minivan 807, który, jak liczymy, spotka się z uznaniem naszych Klientów. Kolejnym czynnikiem wpływającym na nasz sukces rynkowy były przemyślane i dobrane do możliwości portfela polskiego odbiorcy promocje. Z drugiej strony to także tworzenie aut, o których się mówi. Obecna już od czterech lat 206-tka wciąż cieszy się sporym zainteresowaniem, stanowiąc około 40 procent sprzedaży wszystkich samochodów naszej marki. Model ten znajduje się niezmiennie od kilku lat w czołówce najczęściej kupowanych aut segmentu B - aut miejskich.
 
- Czy jednym z czynników popularności modelu 206 jest czynny udział w sporcie motorowym i akcje skierowane do młodzieży - Rajd Młodych Peugeota?
- Zapewne tak. Pojazd ten już trzeci raz z rzędu wywalczył tytuł Mistrza Świata Producentów na arenie światowej w klasyfikacji generalnej samochodów WRC. Podobnie jest zresztą w Polsce. Miniony rok możemy uznać za bardzo udany, gdyż wspólnie z Leszkiem Kuzajem wywalczyliśmy mistrzowski tytuł w Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Polski. Na rajdowych trasach pojawiły się także 206-tki, walczące w Pucharze Peugeota. Zakończyliśmy także trzecią już edycję Rajdu Młodych, akcję skierowaną do ludzi w wieku 18-25 lat, marzących o karierze kierowcy rajdowego. W 2003 roku utrzymamy dwie akcje - Puchar Peugeota w ramach RSMP i Rajd Młodych, który odwiedzi sześć największych polskich miast. Odniesione sukcesy pozwoliły ukazać nie tylko rodzinne, ale także sportowe, nieco drapieżne zalety modelu 206, którym wciąż interesują się kobiety i osoby młode. To największe uznanie dla produktu, podkreślając umiejętności tworzenia atrakcyjnych aut przez naszych inżynierów i stylistów.
 
- Od kilku lat Peugeot mocno promuje silniki wysokoprężne. Jaki jest ich udział w ogólnej sprzedaży?
- Cieszy mnie to pytanie, tym bardziej, że od kilkunastu lat jestem zagorzałym zwolennikiem tego typu napędu. W umysłach polskich Klientów obecny jest stereotyp, że diesel jest głośny i kłopotliwy w eksploatacji zimą. Przeczą temu najnowsze opracowane przez koncern PSA (Peugeot i Citroen) silniki z układem common-rail (HDI). Silniki pracują nie tylko cicho, ale także swoimi osiągami porównywalne są coraz bardziej z benzynowymi jednostkami napędowymi. Przy tym ich główną zaletą jest niewielkie zużycie paliwa. Nasza marka od kilku lat notuje wzrost sprzedaży samochodów z silnikami HDI. W modelu 406 udział procentowy stanowi grubo ponad 40 procent, w modelu 307 - ponad 30 procent aut ma silniki diesla. Ogólny udział silników diesla w Peugeocie wynosi 26 procent, podczas gdy średnia krajowa waha się w granicach 16 procent. Jako jedyni na świecie montujemy w naszych silnikach unikalny system FAP, czyli filtr cząsteczek stałych, dodatkowo zmniejszający uciążliwość silników diesla dla środowiska naturalnego.
 
- Jakie są plany Peugeota na 2003 rok?
- Chcemy nie tylko utrzymać swoją wysoką pozycję, ale także mocno zaatakować nową ofertą samochodów. Ubiegły rok, czym chcemy się pochwalić, zamknęliśmy wzrostem ponad 24 procent, plasując się na piątej pozycji w rankingu polskich importerów samochodów. Jedną z nowości, o której już teraz rozpisuje się prasa i mówią Klienci jest zaprezentowany w Paryżu model 307 CC. Auto pojawi się w ofercie w drugim kwartale tego roku. Również w 2003 roku do sieci sprzedaży trafi nowa wersja dostawczego Pertnera.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Polski przemysł motoryzacyjny, szanse i zagrożenia - debata

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty