Analitycy, komentatorzy i znawcy ubolewają nad malejącą sprzedażą nowych aut osobowych w naszym kraju. A jakie tendencje są na rynku europejskim?
Z raportu przygotowanego przez stowarzyszenie branży motoryzacyjnej ACEA wynika, że od stycznia do października 2004 r. sprzedano na Starym Kontynencie 12 329 176 samochodów osobowych. To o 1,1 proc. więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.
Europejscy nabywcy najczęściej wybierali Volkswagena, który sprzedał 1,20 mln egzemplarzy aut osobowych. Tuż za nim jest Opel/Vauxhall - 1,12 mln. Na trzecim miejscu znajduje się Ford z 1 mln sprzedanych sztuk.
Największy wzrost sprzedaży osiągnęła Kia - 37,1 proc. Drugi pod tym względem Jaguar zanotował wzrost o 24,5 proc., a trzecie Daewoo - 23,5 proc.
Znacznie, bo o ponad 44 proc. spadła sprzedaż luksusowych aut GM sprowadzanych z ameryki. Pojazdy tego segmentu wyprodukowane na Starym Kontynencie są chętniej kupowane przez europejczyków. O 16,5 proc. mniej nabywców znalazł MG Rover. Na trzecim miejscu pod względem spadku sprzedaży, z wynikiem gorszym od ubiegłorocznego o 6,9 proc., uplasował się Mercedes-Benz.
Wśród europejskich klientów rośnie popularność pojazdów wyprodukowanych w Korei i Japonii. Pomijając wyniki Mitsubishi i Nissana, auta marek z państw azjatyckich zanotowały co najmniej 10-procentowy wzrost sprzedaży. Nawet Daewoo sprzedało w minionych dziesięciu miesiącach ponad 23 proc. więcej samochodów niż w tym samym okresie ubiegłego roku. Jednak marka Daewoo będzie zastąpiona przez markę Chevrolet.
Wyniki sprzedaży samochodów osobowych na rynkach europejskich
Koncern i marka | Udział w rynku (%) | Sprzedane egzemplarze | Zmiana (%) | ||
| Styczeń-październik 2004 | Styczeń -październik 2003 | Styczeń- październik 2004 | Styczeń- październik 2003 | Styczeń- październik 2004/2003 |
Wszystkie | 100 | 100 | 12 329 176 | 12 200 756 | +1,1 |
VW Group | 17,8 | 18,0 | 2 195 176 | 2 201 924 | -0,3 |
Volkswagen | 9,8 | 9,9 | 1 204 503 | 1 204 157 | +0,0 |
Audi | 3,8 | 3,9 | 462 670 | 471 498 | -1,9 |
Seat | 2,6 | 2,6 | 318 201 | 322 571 | -1,4 |
Skoda | 1,7 | 1,7 | 206 259 | 203 238 | +1,5 |
Bentley i Lamborghini | 0,0 | 0,0 | 3 543 | 460 | ++ |
PSA Group | 14,2 | 15,1 | 1 750 359 | 1 836 825 | -4,7 |
Peugeot | 8,0 | 8,6 | 983 622 | 1 043 437 | -5,7 |
Citroen | 6,2 | 6,5 | 766 737 | 793 388 | -3,4 |
FORD Group | 11,3 | 11,1 | 1 397 425 | 1 349 400 | +3,6 |
Ford | 8,7 | 8,7 | 1 078 394 | 1 063 672 | +1,4 |
Volvo | 1,7 | 1,5 | 206 414 | 182 520 | +13,1 |
Land Rover | 0,5 | 0,5 | 60 920 | 61 697 | -1,3 |
Jaguar | 0,4 | 0,3 | 51 697 | 41 511 | +24,5 |
Renault | 10,2 | 10,4 | 1 257 123 | 1 273 224 | -1,3 |
GM Group | 9,6 | 9,8 | 1 184 698 | 1 197 105 | -1,0 |
Opel/Vauxhall | 9,0 | 9,3 | 1 115 264 | 1 130 055 | -1,3 |
Saab | 0,5 | 0,5 | 66 539 | 61 861 | +7,6 |
GM (US) | 0,0 | 0,0 | 2 895 | 5 189 | -44,2 |
FIAT Group | 7,4 | 7,4 | 913 649 | 906 082 | +0,8 |
Fiat | 5,5 | 5,6 | 678 996 | 678 591 | +0,1 |
Lancia | 0,8 | 0,7 | 97 636 | 85 166 | +14,6 |
Alfa Romeo | 1,1 | 1,1 | 132 929 | 138 871 | -4,3 |
Ferrari i Maserati | 0,0 | 0,0 | 4 088 | 3 454 | +18,4 |
DaimlerChrysler | 6,2 | 6,5 | 768 496 | 798 279 | -3,7 |
Mercedes | 4,7 | 5,1 | 582 645 | 625 884 | -6,9 |
Smart | 0,9 | 0,8 | 110 429 | 94 236 | +17,2 |
Chrysler | 0,6 | 0,6 | 75 422 | 78 159 | -3,5 |
Toyota i Lexus | 5,1 | 4,8 | 623 488 | 584 043 | +6,8 |
BMW Group | 4,7 | 4,3 | 580 919 | 529 450 | +9,7 |
BMW | 3,9 | 3,5 | 474 806 | 427 078 | +11,2 |
Mini | 0,9 | 0,8 | 106 113 | 102 372 | +3,7 |
Nissan | 2,5 | 2,7 | 313 372 | 334 761 | -6,4 |
Hyundai | 2,0 | 1,7 | 246 509 | 209 601 | +17,6 |
Mazda | 1,7 | 1,4 | 214 457 | 175 320 | +22,3 |
Honda | 1,5 | 1,4 | 188 363 | 170 421 | +10,5 |
Suzuki | 1,1 | 1,0 | 139 630 | 125 839 | +11,0 |
Kia | 1,0 | 0,8 | 127 684 | 93 130 | +37,1 |
Daewoo | 1,0 | 0,8 | 118 828 | 96 189 | +23,5 |
MG Rover Group | 0,8 | 1,0 | 99 963 | 119 646 | -16,5 |
Mitsubishi | 0,8 | 0,8 | 98 091 | 99 881 | -1,8 |
Dane wg ACEA
ACEA to organizacja zrzeszająca 13 producentów samochodów z krajów Unii Europejskiej. Należą do niej: BMW AG, DAF Trucks NV, DaimlerChrysler AG, Fiat Auto SPA, Ford of Europe Inc., General Motors Europe AG, MAN Nutzfahrzeuge AG, Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG, PSA Peugeot Citroen, Renault S.A., Scania AB, AB Volvo. W strukturach ACEA mają również swoją reprezentację poszczególne kraje członkowskie Unii Europejskiej.
ACEA reprezentuje interesy producentów aut w kontaktach z organami Unii Europejskiej. Bezpośrednio uczestniczy w procesie tworzenia prawa europejskiego. Przygotowuje także ekspertyzy dotyczące przemysłu motoryzacyjnego, które powstają na użytek podmiotów Unii Europejskiej, a także innych organizacji i przedsiębiorstw.
Polski przemysł motoryzacyjny, szanse i zagrożenia - debata
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?