Rośnie, ale powoli

Maciej Pobocha

Analitycy, komentatorzy i znawcy ubolewają nad malejącą sprzedażą nowych aut osobowych w naszym kraju. A jakie tendencje są na rynku europejskim?

 

Fot. VW
Fot. VW

Z raportu przygotowanego przez stowarzyszenie branży motoryzacyjnej ACEA wynika, że od stycznia do października 2004 r. sprzedano na Starym Kontynencie 12 329 176 samochodów osobowych. To o 1,1 proc. więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.

 

Europejscy nabywcy najczęściej wybierali Volkswagena, który sprzedał 1,20 mln egzemplarzy aut osobowych. Tuż za nim jest Opel/Vauxhall - 1,12 mln. Na trzecim miejscu znajduje się Ford z 1 mln sprzedanych sztuk. 

 

Fot. Kia
Fot. Kia

Największy wzrost sprzedaży osiągnęła Kia - 37,1 proc. Drugi pod tym względem Jaguar zanotował wzrost o 24,5 proc., a trzecie Daewoo - 23,5 proc.

 

Znacznie, bo o ponad 44 proc. spadła sprzedaż luksusowych aut GM sprowadzanych z ameryki. Pojazdy tego segmentu wyprodukowane na Starym Kontynencie są chętniej kupowane przez europejczyków. O 16,5 proc. mniej nabywców znalazł MG Rover. Na trzecim miejscu pod względem spadku sprzedaży, z wynikiem gorszym od ubiegłorocznego o 6,9 proc., uplasował się Mercedes-Benz.

 

Wśród europejskich klientów rośnie popularność pojazdów wyprodukowanych w Korei i Japonii. Pomijając wyniki Mitsubishi i Nissana, auta marek z państw azjatyckich zanotowały co najmniej 10-procentowy wzrost sprzedaży. Nawet Daewoo sprzedało w minionych dziesięciu miesiącach ponad 23 proc. więcej samochodów niż w tym samym okresie ubiegłego roku. Jednak marka Daewoo będzie zastąpiona przez markę Chevrolet.

 

Wyniki sprzedaży samochodów osobowych na rynkach europejskich

 

Koncern i marka

Udział w rynku (%)

 

Sprzedane egzemplarze

Zmiana (%)

 

Styczeń-październik 2004

Styczeń -październik 2003

Styczeń- październik 2004

Styczeń- październik

2003

Styczeń- październik 2004/2003

Wszystkie

100

100

12 329 176

12 200 756

+1,1

VW Group

17,8

18,0

2 195 176

2 201 924

-0,3

Volkswagen

9,8

9,9

1 204 503

1 204 157

+0,0

Audi

3,8

3,9

462 670

471 498

-1,9

Seat

2,6

2,6

318 201

322 571

-1,4

Skoda

1,7

1,7

206 259

203 238

+1,5

Bentley i Lamborghini

0,0

0,0

3 543

460

++

PSA Group

14,2

15,1

1 750 359

1 836 825

-4,7

Peugeot

8,0

8,6

983 622

1 043 437

-5,7

Citroen

6,2

6,5

766 737

793 388

-3,4

FORD Group

11,3

11,1

1 397 425

1 349 400

+3,6

Ford

8,7

8,7

1 078 394

1 063 672

+1,4

Volvo

1,7

1,5

206 414

182 520

+13,1

Land Rover

0,5

0,5

60 920

61 697

-1,3

Jaguar

0,4

0,3

51 697

41 511

+24,5

Renault

10,2

10,4

1 257 123

1 273 224

-1,3

GM Group

9,6

9,8

1 184 698

1 197 105

-1,0

Opel/Vauxhall

9,0

9,3

1 115 264

1 130 055

-1,3

Saab

0,5

0,5

66 539

61 861

+7,6

GM (US)

0,0

0,0

2 895

5 189

-44,2

FIAT Group

7,4

7,4

913 649

906 082

+0,8

Fiat

5,5

5,6

678 996

678 591

+0,1

Lancia

0,8

0,7

97 636

85 166

+14,6

Alfa Romeo

1,1

1,1

132 929

138 871

-4,3

Ferrari i Maserati

0,0

0,0

4 088

3 454

+18,4

DaimlerChrysler

6,2

6,5

768 496

798 279

-3,7

Mercedes

4,7

5,1

582 645

625 884

-6,9

Smart

0,9

0,8

110 429

94 236

+17,2

Chrysler

0,6

0,6

75 422

78 159

-3,5

Toyota i Lexus

5,1

4,8

623 488

584 043

+6,8

BMW Group

4,7

4,3

580 919

529 450

+9,7

BMW

3,9

3,5

474 806

427 078

+11,2

Mini

0,9

0,8

106 113

102 372

+3,7

Nissan

2,5

2,7

313 372

334 761

-6,4

Hyundai

2,0

1,7

246 509

209 601

+17,6

Mazda

1,7

1,4

214 457

175 320

+22,3

Honda

1,5

1,4

188 363

170 421

+10,5

Suzuki

1,1

1,0

139 630

125 839

+11,0

Kia

1,0

0,8

127 684

93 130

+37,1

Daewoo

1,0

0,8

118 828

96 189

+23,5

MG Rover Group

0,8

1,0

99 963

119 646

-16,5

Mitsubishi

0,8

0,8

98 091

99 881

-1,8

 

 

Dane wg ACEA

 

ACEA to organizacja zrzeszająca 13 producentów samochodów z krajów Unii Europejskiej. Należą do niej: BMW AG, DAF Trucks NV, DaimlerChrysler AG, Fiat Auto SPA, Ford of Europe Inc., General Motors Europe AG, MAN Nutzfahrzeuge AG, Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG, PSA Peugeot Citroen, Renault S.A., Scania AB, AB Volvo. W strukturach ACEA mają również swoją reprezentację poszczególne kraje członkowskie Unii Europejskiej.

 

ACEA reprezentuje interesy producentów aut w kontaktach z organami Unii Europejskiej. Bezpośrednio uczestniczy w procesie tworzenia prawa europejskiego. Przygotowuje także ekspertyzy dotyczące przemysłu motoryzacyjnego, które powstają na użytek podmiotów Unii Europejskiej, a także innych organizacji i przedsiębiorstw.

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty