Rejestracje aut. Zobacz, które modele Polacy kupują najchętniej

Paweł Piątek
Jak wynika z raportu Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR według danych zawartych w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców dowiadujemy się, że liczba zarejestrowanych aut osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5t wzrosła w lutym 2024 roku w porównaniu do analogicznego miesiąca roku poprzedniego, była również wyższa w stosunku do poprzedniego miesiąca (stycznia 2024 r.). Skumulowana liczba rejestracji w 2024 r. jest wyższa od tej zanotowanej w 2023 roku.
Jak wynika z raportu Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR według danych zawartych w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców dowiadujemy się, że liczba zarejestrowanych aut osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5t wzrosła w lutym 2024 roku w porównaniu do analogicznego miesiąca roku poprzedniego, była również wyższa w stosunku do poprzedniego miesiąca (stycznia 2024 r.). Skumulowana liczba rejestracji w 2024 r. jest wyższa od tej zanotowanej w 2023 roku. Newspress
Jak wynika z raportu Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR według danych zawartych w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców dowiadujemy się, że liczba zarejestrowanych aut osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5t wzrosła w lutym 2024 roku w porównaniu do analogicznego miesiąca roku poprzedniego, była również wyższa w stosunku do poprzedniego miesiąca (stycznia 2024 r.). Skumulowana liczba rejestracji w 2024 r. jest wyższa od tej zanotowanej w 2023 roku.

Spis treści

W lutym bieżącego roku zaobserwowano kolejny wzrost na rynku samochodowym. To już dziesiąty z rzędu miesięczny wzrost sprzedaży rok  do roku.

Skąd taki dobry wynik? To m.in. efekt prowadzonych działań promocyjnych poszczególnych marek. Obserwujemy coraz więcej ofert promocyjnych, które dotyczą nie tylko modeli z poprzedniego rocznika, ale także modeli z bieżącej produkcji. Działania te obejmują zarówno auta „klasyczne”, jak i elektryczne, co w przypadku tych drugich jest w części efektem Tesli. Marka ta w ostatnim roku wprowadziła szereg obniżek cen znacznie utrudniając życie konkurentom. O ile sprzedaż Tesli dynamicznie rosła, to w przypadku pozostałych marek nie zawsze się to udawało.

Dostępność aut nie jest już problemem

Problemy z dostępnością aut praktycznie się skończyły (poza nielicznymi wyjątkami). Auta są i czekają na klientów. Problemem są ceny, stąd tak dużo ofert promocyjnych mających na celu zniwelowanie efektu wcześniejszych wzrostów. Tradycyjnie, to firmy odgrywają główną rolę w miesięcznych rezultatach rejestracji. Podobnie jak we wcześniejszych latach i ostatnich miesiącach rynek marek premium rozwija się nieco szybciej.

Prognoza Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR na 2024 rok zakłada rejestrację około 515 tys. samochodów osobowych oraz 68 tys. samochodów dostawczych.

Według danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, w lutym 2024 roku zarejestrowano w Polsce 51 168 samochodów osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5t, czyli o 18,13% (+7 854 szt.) więcej niż rok wcześniej oraz o 7,88% (+3 737 szt.) więcej niż w styczniu 2024 r. Dane skumulowane (98 599 szt.) wykazują wzrost sprzedaży w 2024 r. o 18,04% (+15 068 szt.).
Osiem marek z pierwszych dziesięciu zanotowało więcej zarejestrowanych aut, licząc rok do roku. Największy wzrost odnotował Mercedes – o 42,13%. Największy spadek liczby rejestracji zanotował Ford, o 7,58%.

Ile się rejestruje?

Dane Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wskazują, że w lutym 2024 roku zarejestrowano w Polsce 45 973 samochody osobowe, o 19,33% (+7 448 szt.) więcej niż rok wcześniej i o 7,43% (+3 179 szt.) więcej niż w styczniu 2024 r. W 2024 roku w Polsce zarejestrowano dotąd 88 767 samochodów osobowych, o 20,65% więcej w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego (+15 195 szt.).

W lutym 2024 roku udział klientów indywidualnych w całkowitej liczbie rejestracji samochodów osobowych wyniósł 33,23%. Udział firm osiągnął poziom 66,77%. 

W liczbach bezwzględnych oznacza to, że klienci instytucjonalni kupili 30 694 auta. Udział klientów firmowych w 2024 roku wyniósł 67,17%. Statystyka ta jednak nie uwzględnia osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą oraz spółek cywilnych, które w CEPiK klasyfikowane są w grupie „osób fizycznych”. Ponieważ w grupie osób fizycznych mogą również znaleźć się firmy, rzeczywisty rozkład rejestracji pomiędzy obiema grupami klientów może się jeszcze bardziej zwiększyć.

Trzynaście z pierwszych piętnastu marek klasyfikowanych na liście rankingowej zanotowało wzrost liczby aut zarejestrowanych w 2024 roku w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku, w tym największy - Cupra o 144,43%, największy spadek zanotowała Dacia, o 18,00%. 

Kto liderem rynku?

Tytuł lidera rynku utrzymała Toyota. W 2024 r. klienci kupili dotychczas i zarejestrowali  19 589 aut tej marki, o 17,21% więcej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. Udział Toyoty w rynku wyniósł 22,07%. Na pozycji wicelidera znalazła się Skoda, w przypadku której liczba zarejestrowanych aut wyniosła 9 186 szt., o 24,12% więcej niż w 2023 r. Udział marki wyniósł 10,35%. Na trzecim miejscu uplasowała się KIA. Klienci koreańskiego producenta zarejestrowali w 2024 r. 5 936 samochodów, o 6,94% więcej r/r. Udział marki w polskim rynku wyniósł 6,69%. Na czwartej pozycji był Hyundai, w przypadku którego liczba zarejestrowanych aut wyniosła 5 112 szt., o 27,90% więcej r/r. Udział marki w polskim rynku wyniósł 5,76%. Na piątej pozycji jest BMW. W 2024 r. zarejestrowano 4 531 aut tej marki, o 38,27% więcej niż w analogicznym okresie 2023 r. Udział marki w rynku wyniósł 5,10%. 

Jakie modele kupujemy najczęściej?

Najczęściej kupowanym modelem osobowym w 2024 roku była Toyota Corolla (5 597 szt.; +75,90% r/r), za którą uplasowała się Toyota Yaris Cross (3 717 szt.; +10,86% r/r) oraz Skoda Octavia (3 291 szt. +113,15% r/r), następnie Toyota Yaris (2 439 szt.;-31,06%), a za nią KIA Sportage (2 401 szt.;+63,89% r/r).

Najpopularniejszym modelem wśród klientów indywidualnych jest Toyota Yaris Cross (2 158 szt.;+28,91%), na drugim miejscu - KIA Sportage (1 390 szt.; +86,08%), na trzecim – Toyota C-HR (1 106 szt.; +38,94%), na czwartym – Toyota Corolla (1 053 szt.;+240,78%), a na piątym – Hyundai Tucson (957 szt. +78,21%).

Wśród klientów firmowych najczęściej rejestrowanym modelem jest Toyota Corolla (4 544 szt.; +58,16%). Na drugim miejscu jest Skoda Octavia (2 792 szt.; +106,20%), na trzecim – Toyota Yaris Cross (1 559 szt.; -7,15%), na czwartym – Toyota Yaris (1 534 szt.; -34,72%), a na piątym – Toyota RAV4 (1 480 szt.; +59,83%). 

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty