Przyczepa campingowa na wakacje

Adam Woźniak
Przyczepa campingowa to komfort niezależności i oszczędność na hotelach. Popularna jest szczególnie przy wyjazdach za granicę, gdy chcemy obniżyć koszty do minimum.

Trzeba się jednak starannie przygotować, by w czasie jazdy uniknąć przykrych niespodzianek.

Przyczepa campingowa na wakacje

Podstawą jest sprawny samochód. Tym lepszy im mocniejszy ma silnik.
Przed wyjazdem bezwzględnie należy sprawdzić instalację elektryczną, zamocowanie
haka i ciśnienie w kołach. Musi być identyczne, najlepiej dwie atmosfery.
Można zaopatrzyć się w spojler na dach samochodu. Produkują go prywatne
zakłady rzemieślnicze. Spojler poprawia stabilność w czasie szybkiej jazdy,
a w przypadku poloneza pozwala zaoszczędzić na setkę przynajmniej litr
paliwa.
Do dużej przyczepy przydadzą się lusterka na wysięgnikach. Najbardziej
stabilne są wersje na dach. Jest ich kilka, a zasadnicza różnica polega
na sposobie mocowania. Posiadacze polonezów mogą jeszcze zaopatrzyć się
w wersję na rynienki, bardzo stabilną. Rozwiązaniem z wieloma mankamentami
jest mocowanie lusterek na błotnikach. Mimo kilku punktów podparcia nie
są jednak zbyt stabilne i drżą w czasie jazdy po nierównej drodze.
Bardzo popularną przyczepą na naszych drogach wciąż jest Niewiadów N
126 E - w zależności od modelu waży od 420 do 480 kilogramów. Większą ale
niestety cięższą jest N 126 N - ponad 600 kg wagi, do jednej i drugiej
można załadować maksimum 50 kilogramów bagażu. Wiele z tych przyczep to
własność zakładów pracy, które dawniej wypożyczały je pracownikom, a teraz
udostępniają wszystkim chętnym. Coraz więcej jednak pojawia się dużych
i wygodnych przyczep produkcji zachodniej, jak np. Knaus. Są jednak dużo
cięższe i wymagają odpowiednio silnego samochodu.
Hak holowniczy musi mieć atest Instytutu Motoryzacji. To jednak nie
wystarczy: po zamontowaniu należy pojechać do wyznaczonej stacji diagnostycznej,
która pieczątką w dowodzie rejestracyjnym potwierdzi możliwość holowania
przyczepy.
Większość przyczep ma zamontowany w dyszlu hamulec najazdowy (nie mylić
z ręcznym). Jest przydatny zwłaszcza przy wyprawach w góry. Cofanie wymaga
jednak wprawy, ponieważ podczas gwałtownych manewrów łatwo blokuje koła.
Jeżeli nie mamy hamulca, pamiętajmy, że droga hamowania wydłuża się przynajmniej
o jedną trzecią.
Po zapięciu przyczepy dokładnie sprawdzamy podłączenie instalacji elektrycznej.
Dyszel powinien być zabezpieczony najlepiej kłódką lub zamkiem, by przyczepa
nie uwolniła się w czasie jazdy. Na wszelki wypadek zakładamy stalową linkę
zabezpieczającą.
Nawet mniej doświadczonym kierowcom jazda nie powinna sprawiać trudności,
jeżeli będą pamiętać o kilku podstawowych zasadach: przede wszystkim nasze
auto "wydłuża" się przynajmniej o 2 metry. W zakręt należy wjeżdżać ostrożniej,
bo duża prędkość wyrzuci przyczepę na sąsiedni pas. Przy cofaniu nie skręcajmy
zestawu zbyt mocno: łatwo uszkodzić tył samochodu.
Żeby nie męczyć silnika przed wzniesieniem odpowiednio wcześniej dodajemy
gazu. Zjeżdżamy wolniej i na biegu. Jeżeli przyczepa wężykuje - nie wciskamy
hamulca! Trzeba zredukować bieg i dodać gazu, a wyprostuje się sama. Wyprzedzanie
trwa znacznie dłużej i wymaga sporego odcinka pustej drogi. Parkowanie,
zwłaszcza przy zastawionych samochodami krawężnikach warto przećwiczyć
przed wyjazdem.
Z przyczepą lepiej nie szarżujmy, zresztą przepisy ograniczają prędkość
do 70 kilometrów na godzinę poza terenem zabudowanym, także na drogach
ekspresowych i autostradach.

Różowy Most Tolerancji w Głogowie. Jaka jest jego historia?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie